אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדואר יאבד 17 מיליון שקל בשנה מביטול החוזה עם רשות שדות התעופה צילום: אלעד גרשגורן

בלעדי לכלכליסט

הדואר יאבד 17 מיליון שקל בשנה מביטול החוזה עם רשות שדות התעופה

ברשות שדות התעופה מאשימים את הדואר בהפרת חוזה בעקבות מחסור בכוח אדם במעברי גבול ומתכוונים לצאת במכרז חדש

04.03.2014, 07:03 | אופיר דור
למרות מצבו הפיננסי הקשה של הארגון, בהנהלת דואר ישראל מוכנים ככל הנראה לוותר בקלות על הכנסה שנתית של 17 מיליון שקל. לידי "כלכליסט" הגיע מכתב חריף שנשלח לאחרונה מרשות שדות התעופה לדואר ישראל ובו תלונה על הפרות חוזה חמורות מצדו. דואר ישראל מספק שירותי ניהול והפעלה של מסופי המטענים במעברי הגבול היבשתיים בין ישראל לירדן (אלנבי ויצחק רבין) ובין ישראל למצרים (ניצנה), לאחר שזכה במכרז של רשות שדות התעופה להפעלת המסופים לפני כשבע שנים.

קראו עוד בכלכליסט

על המכתב שנשלח לסמנכ"ל הלוגיסטיקה של הדואר גדי כרמלי חתום יואב אורן, ראש אגף תפעול מסופים ברשות שדות התעופה, וכותרתו היא "חוסר מתמשך וחמור בעובדי דואר ישראל במסוף הגבול ניצנה". במכתב מציין אורן כי הדואר אינו עומד בתקן שנקבע להצבת שמונה בודקי מטענים במסוף הגבול ובכך פוגע בהעברת הסחורות.

"לחוסר המתמשך השלכה ישירה על רמת השירות המסופקת במסוף באורח שגורם להאטת תהליכי שינוע מטענים במסוף, ובמקרים מסוימים אף ליצירת מגבלות אשר מנעו מהמסוף לקלוט את כל הסחורות אשר תואמו לקבלת שירות בו", כותב אורן, ומוסיף כי "הרשות רואה בחומרה רבה את אי־עמידתכם המתמשכת בכל הקשור להעמדת תקן בודקי מטענים הקבוע במסוף ניצנה".

מנכ"ל דואר ישראל חיים אלמוזנינו, צילום: עומר גנדלר מנכ"ל דואר ישראל חיים אלמוזנינו | צילום: עומר גנדלר מנכ"ל דואר ישראל חיים אלמוזנינו, צילום: עומר גנדלר

אחת הסיבות לאי־העמידה בתקן היא החלטת הדואר לשחרר חלק מהעובדים הארעיים שמועסקים בפרויקט זה. הטענות למחסור בעובדים המופנות כלפי הדואר מפתיעות מאחר שמדובר בארגון שמואשם לרוב בעודף כוח אדם, אך עם זאת גם יו"ר ועד עובדי הדואר התריע בעבר במכתב להנהלה כי היא עשויה לאבד את ההסכם בגלל הצמצום בכוח האדם.

פעילות ניהול המטענים הכניסה לדואר כ־17 מיליון שקל ב־2013 והציפייה בחברה היתה להכנסה דומה מהשירות גם ב־2014, אולם המכתב שהעבירה רשות שדות התעופה מעמיד בספק את המשך ההתקשרות בין הגופים, שכן ברשות צפויים לפרסם מכרז חדש לבחירת חברה שתנהל את מסופי המטענים כבר בחודש יוני הקרוב, כשאחד מהקריטריונים לזכייה יהיה נושא טיב השירות.

במקביל לאיום בסיום ההתקשרות עם רשות שדות התעופה, מאבד הדואר הכנסה נוספת של 10 מיליון שקל לשנה כתוצאה מהחלטת הממשלה לעצור את פרויקט חלוקת ערכות המגן לתושבים. אמנם מדובר בשני מקורות הכנסה קטנים יחסית מתוך הכנסה שנתית שעומדת על כ־1.8 מיליארד שקל, אך הפרויקטים של ערכות המגן ומסופי המטענים נחשבים לרווחיים בהשוואה לפעילויות המסורתיות של הדואר שחלקן הפסדיות. לפי הערכות, הרווח התפעולי מפעילות מסופי הגבול עומד על יותר מ־4 מיליון שקל.

בדואר עולים חששות להיקלעות למשבר תזרימי כבר בחודש אפריל הקרוב. באפריל צריך הדואר לשלם לבעלי האג"ח שלו כ־30 מיליון שקל מתוך החוב העומד על כ־350 מיליון שקל. כמו כן, הדואר יצטרך לשלם יותר מ־50 מיליון שקל להבראה וביגוד לעובדים. נכון לסוף ספטמבר היו בקופת הדואר כ־144 מיליון שקל, אך היקף המזומנים שלו הולך וקטן בהדרגה.

מדואר ישראל נמסר כי "החברה מפעילה את מסוף הגבול בניצנה באורח סדיר ותקין ועומדת בתנאי המכרז. בעקבות העלייה בהיקף הפעילות בחודשים האחרונים נוספו למערך שבעה עובדים". לגבי הנושא התזרימי נמסר כי "החברה פועלת ישירות מול נציגות מחזיקי האג"ח".

תגיות