אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מתכוננים לרפורמה: רשות החשמל תציג תעריף חשמל חדש של תחנות הכוח הפרטיות צילום: ענר גרין

מתכוננים לרפורמה: רשות החשמל תציג תעריף חשמל חדש של תחנות הכוח הפרטיות

התעריף ייקבע ביחס לעלויות ההון והשימוש בתשתיות לאומיות. על פי ההערכות התעריף יהיה זול ב-5% עד 10% מהתעריף הנוכחי שעומד על כ-64 אגורות לקוט"ש

04.03.2014, 22:29 | ליאור גוטמן
רשות החשמל, היא הרגולטור שקובע את תעריפי החשמל, צפויה להציג מחר (ד) את מודל מכירת החשמל החדש ליום שאחרי הרפורמה הגדולה במשק האנרגיה. מדובר בתעריף החשמל חדש ("תעריף 2") של תחנות כוח פרטיות.

קראו עוד בכלכליסט

שעון חשמל דירתי (ארכיון), צילום: מאיר פרטוש שעון חשמל דירתי (ארכיון) | צילום: מאיר פרטוש שעון חשמל דירתי (ארכיון), צילום: מאיר פרטוש

ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה שרשות החשמל צפויה לקבוע מודל של סחר תקופתי (יומי או שבועי) של חשמל אותו יקבע מנהל המערכת, כאשר התעריף יקבע ביחס לעלויות ההון והשימוש בתשתיות לאומיות. התעריף הנוכחי הוא כ-64 אג' לקוט"ש וזה שיקבע במכרז עשוי על פי ההערכות להיות זול ממנו ב-5% עד 10%. מדובר בתעריף מיוחד עבור תחנות כוח שטרם הוקמו כאשר ההגיון הוא שמכרז יומי יוזיל את עלויות החשמל לכלל משתמשי הקצה.

במקביל, רשות החשמל תוותר ככל הנראה על חלק מהעלויות המערכת שהיא התכוונה להשית על בעלי תחנות כוח שכבר פועלות או נמצאות בשלבי הקמה. מי שמשלם היום עלויות המערכת, הגיבוי שלה, הזמינות על מצבי חירום ועל סבסוד אנרגיה סולארית היא חברת החשמל. ברשות החשמל רוצים להוריד ממנה את הנטל ולכן לפני מספר שבועות פורסמו 14 היטלי חשמל חדשים שהרשות מתכוונת להשית על בעלי תחנות הכוח.

ביולי האחרון נחשף ב"כלכליסט", שהרגוצליה הראשונית הייתה 0.41 אג' לכל קילוואט שעה שנמכר ברשת, אולם ההערכות הן שהתמחור הסופי ינוע בין 1 ל-1.5 אגורות לקוט"ש. גבייה זו תאפשר לרשות להזרים לחברת החשמל כמיליארד עד מיליארד ורבע שקל, סכום זהה לזה שאמור להיכנס לקופת חברת החשמל מעליית התעריף הכללי שמתוכננת לרבעון השני של 2014. השורה התחתונה - יצרני החשמל הפרטי עשוים "לכסות" על העלאת התעריף של כלל הציבור.

חלק מבעלי תחנות הכוח טוענים שהמודל החדש יערער את המבנה הפיננסי שלהם ויקשה על גופי המימון להעמיד כסף לבניית תחנות כוח שונות. אתמול (ב) בכנס של מכון האנרגיה ו"כלכליסט" אמר קובי שלום, מנכ"ל כלל ביטוח, שהרגוצליה החדשה תמנע הקמת תחנות כוח חדשות. הנימוק - המימון החיצוני לכל תחנה הוא בהיקף של 80%, ובהעדר מסגרת עבודה רגולטורית המוסדיים ימנעו מלתת לתחנות הכוח מימון להקמה.

תגיות