אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קמעונאות 2.0: מתקפת המרובעים צילום: סיון פרג'

קמעונאות 2.0: מתקפת המרובעים

התקן האשראי סקוור שהופך את הסמארטפון לקופה ניידת כבר אומץ על ידי סטארבקס, ובדרך להרוג את הקופות בסופרמרקט

06.03.2014, 08:28 | אחיה פריד
כשאנו מגיעים לאחת החנויות בקניון, הריטואל קבוע. אנו בוחנים את הסחורה ואם מצאנו מוצר מבוקש, ניקח אותו לקופה. קו הקופות הוא התחנה הסופית שבה יעבירו את האשראי שלנו, יקבלו אישור לעסקה וישחררו אותנו לדרך שמחים ומאושרים.

לא משעמם לנו שם, בקו. אם זו רשת מזון ואם זו חנות בגדים, תמיד נמצא שם את המוצרים הקטנים שאותם אנו קונים אף שאנו יודעים שהם הוצבו שם כדי לגרום לנו לרכוש אותם תוך כדי המתנה.

אלא שקו הקופות, שנראה היה כאילו הוא המשלט המבוצר ביותר בחנות, מראה סימנים של שקיעה, והכל בגלל ריבוע אחד קטן ולבן.

דורסי אמר שהמכשיר יוכל לשמש לתשלום באשראי לכל אחד. למשל, לבייביסטר או למי שיבוא לקנות ממך את הספה ב־2,000 דולר דורסי אמר שהמכשיר יוכל לשמש לתשלום באשראי לכל אחד. למשל, לבייביסטר או למי שיבוא לקנות ממך את הספה ב־2,000 דולר דורסי אמר שהמכשיר יוכל לשמש לתשלום באשראי לכל אחד. למשל, לבייביסטר או למי שיבוא לקנות ממך את הספה ב־2,000 דולר

שווים כבר יותר מ־3 מיליארד דולר

בשלהי 2010 הציג ג'ק דורסי, ממייסדי טוויטר, מהפכה חדשה בעולם אמצעי התשלום: הוא הציג לעולם את "סקוור" - ריבוע קטן ולבן המתחבר לשקע האודיו של כל סמרטפון או טאבלט, ובאמצעות אפליקציה פשוטה מאפשר לכל אחד לקבל תשלום בכרטיס אשראי, מכל אחד. התשלום מתבצע בצורה מאובטחת וקלה כיוון שנתוני הכרטיס לא נשמרים בטלפון, והמשלם חותם על מסך המגע. רעיון פשוט, עיצוב מרהיב וביצוע מושלם.

בשנתה הראשונה היו לסקוור מיליון משתמשים, כעבור שנה וחצי היא הכפילה את הכמות ואת 2012 היא כבר סיימה עם 3 מיליון משתמשים בקרב 250 אלף עסקים, ומחזור גבוה מ־10 מיליארד דולר. שווי החברה נסק ל־3.2 מיליארד דולר.

דורסי חשב בעיקר על נותני השירותים ובעלי המקצועות החופשיים. בראיון ל"ביזנס אינסיידר" הוא אמר: "דמיינו את כל המקומות שבהם הייתם יכולים לשלם בכרטיסי אשראי ואינכם יכולים היום. הבייביסיטר, מוליך הכלבים... אם אתה מוכר את הספה שלך למישהו, הרבה יותר פשוט לבקש ממנו לבוא עם כרטיס האשראי שלו ולא עם 2,000 דולר".

בחלוף הזמן הבינו בסקוור שבדרך לכיבוש בעלי העסקים הזעירים הם פיצחו את אחד הצרכים החשובים שלהם. הנוחות והפשטות שבהתקנת אפליקצית התשלומים ייתרו את הצורך במערכות הקופות המסורתיות, והטאבלט שעליו מותקנת המערכת של סקוור הפך למוצר בסיסי בבתי עסק שגדלו לתוך עולם הסמארטפון והטאבלט.

לאט לאט הרחיבה סקוור את פעילותה גם לבתי עסק ותיקים, אשר הבינו שהמידע שמספקת סקוור יכול לשרת אותם בהגדלת המכירות. סקוור ציידה אותם בתוספות לאפליקציית התשלום הבסיסית, יכולות ניהול מלאי או מוצרים ולעתים אף ניהול תוכניות נאמנות.

רמז לכוונותיה להמשך היה הסכם שיתוף הפעולה של סקוור עם ענקית הקפה סטארבקס שנחתם באוגוסט 2012. סטארבקס, שהשקיעה 25 מיליון דולר בסקוור, הודיעה כי בעתיד כל עסקאות האשראי בה יתבצעו באמצעות אפליקציה משותפת שלה ושל סקוור. בינואר 2013 החלו 7,000 סניפי סטארבקס לשמש ערוץ הפצה של סקוור, ולמכור את ההתקנים הריבועיים לכל דיכפין.

סוף עידן המוכרים שמתבצרים בקופה

בביקורי האחרון בחנות אפל בברלין רכשתי עבור בתי אביזר חדש לאייפד שלה. שמח וטוב לב חיפשתי את הקופה. הסתכלתי ימינה, שמאלה, אחורה - נאדה. אין קופה. בצר לי פניתי לעובד שהוריד עבורי את המוצר מהמדף, וביקשתי שיראה לי איפה מסתתרות הקופות.

הוא, בנונשאלאנט מושלם, שלף אייפון מפאוץ' קטן. לאייפון היה מחובר מתקן קטן ומרובע, שקרא את כרטיס האשראי שלי וחייב אותי בסכום התשלום. ההליך היה מהיר, פשוט ואלגנטי. אותו עובד לא התבצר מאחורי קו הקופות אלא המשיך איתי את התהליך, עד השלמת העסקה. מההתחלה ועד הסוף. פתאום זה נראה כל כך פשוט.

נכון, זה לא מתאים לכל חנות. קשה לראות את זה מתרחש בסניף רשת מזון ביום חמישי בערב (וכנראה בכל מקום שיש בו מוצרים רבים), אך אין ספק שלקמעונאים רבים הטכנולוגיה המקסימה הזו פותחת אפשרויות מדהימות, פורצות דרך ומגדילות מכירות.

הכותב הוא סמנכ"ל לקוחות עסקיים בכאל

תגיות