אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל חוסמת תוכנות לא מורשות, ממאי הכרום יהיה נקי יותר צילום מסך: Google

גוגל חוסמת תוכנות לא מורשות, ממאי הכרום יהיה נקי יותר

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית ממשיכה להיאבק בתוספים לא מורשים לדפדפן הכרום, כשמעתה תוספים ששיבצו פרסומות ולא אושרו על ידיה יושבתו. החברות הישראליות שצפויות להיפגע מן המהלך הן בבילון, ריוויזר וסופרפיש, שייאלצו לחפש פלטפורמות אחרות

09.03.2014, 06:52 | אסף גלעד

גוגל מהדקת את המלחמה בתוספים הלא מורשים לכרום, ותוך כך גם פוגעת ביצרניות התוכנה הישראליות, בהן בבילון, ריוויזר, קרוסריידר, סופרפיש ופריון. משמעות ההחרפה הנה שתוספים שלא אושרו על ידי החברה והותקנו כבר על ידי המשתמשים, יושבתו.

קראו עוד בכלכליסט

בסוף חודש פברואר עדכנה גוגל את מפתחי התוכנה כי תאריך היעד לחסימת תוספים לא מורשים בדפדפני הכרום נדחה ל־1 במאי הקרוב, זאת לאחר שגוגל טענה כי בתחילת 2014 היא מתכוונת לחסום את אותם התוספים מהחנות.

עם זאת, כאמור, גוגל מחריפה את המלחמה בתוספים אלה, ותוספים שלא אושרו אך הותקנו בעבר על מחשבי המשתמשים, יושבתו באופן יזום על ידי גוגל על גבי הדפדפנים.

יחד עם ההשבתה יסומנו התוספים כ"חשודים", וחברות התוכנה שיצליחו לעמוד בקריטריונים החדשים של גוגל ייאלצו לשכנע את המשתמשים להוריד את התוכנה החדשה שלהם שוב.

המהלך מכוון אמנם אך ורק לתוספים שהותקנו בדפדפני כרום על גבי מערכת ההפעלה ווינדוס של מיקרוסופט, אך שם מצוי בסיס המשתמשים הגדול ביותר של חברות התוכנה, ועיקר הנזק הכספי הפוטנציאלי עבורן.

סרגיי ברין, מייסד גוגל. מחריף את המלחמה, צילום: בלומברג סרגיי ברין, מייסד גוגל. מחריף את המלחמה | צילום: בלומברג סרגיי ברין, מייסד גוגל. מחריף את המלחמה, צילום: בלומברג

לפי אתר Clicky, כרום משמשת כדפדפן הראשי עבור 43% מהגולשים ברשת, אך עבור חברות ההורדות החינמיות והתוספים, משתמשי הכרום מהווים כ־60% מהמשתמשים, רובם המכריע על מחשבים מבוססי ווינדוס.

צעד נוסף במערכת הגדולה של גוגל בשנה האחרונה

ההכרזה של גוגל היא חלק מהמערכה שהיא מנהלת בשנה האחרונה להילחם בתוספים שאותם היא מכנה "מזיקים" (Malicious). תוספים אלה הם בעלי שימוש כפול: הם מציגים את עצמם כתוספים המביאים ערך למשתמש - מספקים לו מילון, תוכנת תרגום, או תוכנה המספקת מילים לשירים ביוטיוב - אך בנוסף לכך הם משנים את הגדרת ברירת המחדל של מנוע החיפוש של המשתמש או לחלופין מקרינים לו פרסומות של השוואות מחירים של מוצרים שבהם הוא מתעניין.

מרבית מיצרניות התוספים עושת זאת ברשות המשתמש, הגם שלפעמים אישור זה נעשה באופן פסיבי על ידיו.

בנובמבר האחרון הכריזה גוגל על מהלך שמטרתו לנקות את חנות תוספי דפדפן הכרום מתוספים שהוגדרו על ידיה כתוספים חשודים או מזיקים. גוגל כפתה על תוספים אלה להפוך לשקופים מבחינת כוונותיהם, לאחר שרבים מהם הציעו מוצרים בסיסיים ופשוטים, אך בפועל שינו את הגדרות מנוע החיפוש של המשתמש או שילבו לו פרסומות ומנועי השוואת מחירים.

כדי להמשיך ולהציע תוספים אלו דרך חנות התוספים המרכזית של כרום, יידרשו החברות הישראליות לעמוד בקריטריונים החדשים של גוגל החל מ־1 במאי.

הסטארט-אפים בארץ התחילו להתכונן

כיצד ייערכו לכך חברות התוכנה? הסטארט־אפ הישראלי סופרפיש כבר החל במהלך נרחב שמטרתו להפיץ את טכנולוגיית השוואת המחירים שלו על בסיס זיהוי תמונה בקרב אתרי האינטרנט בתחום המסחר האלקטרוני ובמשחקים, ולהסתמך פחות על הפצת תוספי השוואת מחירים בכרום.

אתר התמונות פינטרסט, למשל, הפך ללקוח של סופרפיש, והוא משתמש בטכנולוגיה שלה כדי לאתר תמונות זהות ולהציע מוצרים למכירה. כך, מייתרות סופרפיש ופינטרסט את הצורך בתוספים על כרום כדי להציג למשתמש יישום השוואת מחירים.

תגיות