איך זה שמטוס הולך לאיבוד?
גם בעידן של מעקב אלקטרוני מתמיד יכולים כלי טיס כמו המטוס המלזי להיעלם. הסיבה לכך היא שעדיין אין פתרון המאפשר ליווי קבוע של כלי טיס שטס בגובה רב במרחבים אוויריים פתוחים
איך מאבדים קשר עם מטוס?
בעת הטיסה עוקבות תחנות קרקעיות אחר מיקום המטוסים באמצעות מכ"מ. ברגע שיוצא מטוס מטווח המעקב — כמו בטיסות ארוכות מעל אוקיינוסים — משתמשים הטייסים במערכת רדיו ששולחת עדכונים על מיקום המטוס בנקודות ציון שנקבעו מראש. נתוני המיקום האחרונים שהגיעו מטיסה 370 הצביעו על אזור ים סין הדרומי, אך העידו על סטייה משמעותית מנתיב הטיסה המתוכנן. משום שהנתיב החדש לא כלל נקודות שבהן תוכנן שידור נתוני מיקום, אבד המטוס. כמו כן, לא מן הנמנע שאירעה תקלה במשדר המיקום.
לעמוד כלכליסט-טק
לחצו כאן
איך קורה שהטייסים לא משדרים אותות מצוקה?
התרסקות של טיסה אזרחית בעת שיוט בנתיב מעל לים כוללת בדרך כלל תקשורת בין המטוס ונמל התעופה. זאת משום שגובה הטיסה רב מאוד ויש לטייסים די זמן להבין שאירעה תקלה חמורה, לדווח עליה ולנסות להתמודד עמה. ואולם, במקרה של טיסה 370, למשל, לא התקבלו תשדורות מן המטוס, מה שהוביל להערכות ולפיהן המטוס התפרק באוויר או התפוצץ. במקרה זה, אתגר החיפוש הוא גדול אף יותר: בגובה שבו שייטה טיסה 370 נושבות רוחות במהירות של 300 קמ"ש ויותר. רוחות אלה ככל הנראה פיזרו את שברי המטוס על פני מאות קילומטרים.
אין על המטוסים משדרי GPS?
למרבה הפלא, נתוני מיקום לא משודרים מהמטוס החוצה. מטוס הבואינג 777 ששימש לטיסה 370 הוא אחד המתקדמים מסוגו וכולל אנטנת GPS, אך היא מחוברת למערכת הניווט הפנימית של המטוס ומתפקדת ככלי עזר לטייס. המערכת מסייעת לו לדעת את מיקומו ולאמת אותו, אך נתוני המיקום עצמם לא משודרים לתחנות המעקב הקרקעיות שבשדות התעופה.
21 תגובות לכתיבת תגובה