אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אין מה לחקות צילום: רויטרס

אין מה לחקות

התופעה המתרחבת של מאמנים המעתיקים מודלים ומערכי אימון שראו באינטרנט עושה יותר נזק מאשר תועלת לכדורגל המקומי. ללמוד זה חשוב, להעתיק זה מזיק

16.03.2014, 08:52 | אוריאל דסקל

באחת מפגישותיו הרבות של צחי פישביין עם ראשי הספורט בישראל, הציע יו"ר הטוטו "להעתיק את המודל של אורוגוואי". פישביין הסתמך, במקרה, על כתבה שהופיעה ב"כלכליסט" ועסקה במודל שמאפשר לנבחרת אורוגוואי להציב את אחת מנבחרות הכדורגל הטובות בעולם עם אוכלוסייה הקטנה מ־3.5 מיליון איש. העצה עוררה את זעמו של אחד העסקנים בפגישה, שתהה "מה אורוגוואי יכולה ללמד אותנו על ספורט? לנו יש יותר מדליות בענפים אישיים מאשר להם".

ההצעה של פישביין נפלה, אבל רעיון ה"העתקה" של פורמטים ספורטיביים עלה כבר בשנת 2005 בוועדה מיוחדת של הכנסת שעסקה - איך לא - באלימות בספורט, ושבמהלכה דרש אחד הנוכחים "להעתיק את המודל שאומץ בבריטניה למלחמה באלימות" - מודל, כמעט מיותר לציין, שהותאם במיוחד לבעיות החברתיות האופייניות לשם.

גם ראשי ההתאחדות לכדורגל "מעתיקים מודלים". כשנשאלו בעבר מדוע המשחקים של ליגת־העל ושל ליגת המשנה מתקיימים בימי שישי, שבת, ראשון ושני - הם טענו ש"ככה נהוג גם באנגליה, גרמניה וספרד". "ככה עושים באירופה" זו תשובה פשטנית למדי שעשויה להסב נזק.

"ראיתי אימון של קלן"

ברמת השטח, מאמנים רבים - בעיקר של ילדים, נערים ונוער - עוסקים בהעתקה של תרגולים ואימונים.

"המדיה הדיגיטלית מאפשרת כיום לראות חידושים רבים בעולם האימון", אומר ד"ר מרק ורטהיים, ראש המרכז לקידום הספורט והמרכז לקואורדינציה בישראל וחבר מערכת הספורט ההישגי בגרמניה. "אפשר היום ביוטיוב לראות תרגילים - מקצועיים יותר ומקצועיים פחות - מכל מקום בעולם. אך זה לא בהכרח עניין חיובי". מאמנים בשטח מאשרים כי פעמים רבות הם נעזרים בתרגילים שראו ביוטיוב או בפייסבוק כדי לגוון את ארסנל התרגילים שהם למדו בקורסי האימון השונים.

אימון נבחרת מקסיקו, צילום:  רויטרס אימון נבחרת מקסיקו | צילום: רויטרס אימון נבחרת מקסיקו, צילום:  רויטרס

לפי ורטהיים, זה בסדר גמור ששחקנים צעירים מנסים לחקות תרגילים שהם ראו ביוטיוב, אבל כשמאמן צופה בתרגיל "מעניין" ומבצע אותו עבור קבוצתו - זה יכול להיגמר רע מאוד. "אי אפשר לקחת אלמנטים מאימונים אחרים ולהתאים אותם לאימונים שלך בלי להביא בחשבון את כל מה שהשחקנים שלך עברו ולמדו", אומר ורטהיים. "הבסיס של כל אימון צריך להיות מותאם לעבודה שבועית, לעבודה חודשית ולעבודה שנתית ורב־שנתית של המאמן והמועדון. אי אפשר להגיע לאימון עם השאלה 'מה עושים היום?'. אי אפשר להעתיק 'תרגיל מעניין' שראית ביוטיוב בלי לקשור אותו לעבודה הרב־שכבתית".

"כמרצה בקורסי מאמנים, נתקלתי הרבה פעמים במאמן צעיר שמגיע עם הרבה רצון ונחישות ומראה תרגיל שהוא העתיק מיוטיוב", ממשיך ורטהיים. "זכור לי שאחד החניכים בקורס סיפר: 'ראיתי תוכנית אימון לתקופת ההכנה של FC קלן ועשיתי את אותם אימונים בקבוצה שלי. השחקנים נהנו'. עם זאת, לאחר שבוע נראה שהוא הבין מה הבעיה בזה. שחקני קבוצה רבים לא הצליחו להתאמן במשך יומיים. לאחר מכן הוא הבין שאימון שעושים בקלן לא בהכרח מתאים לשחקנים שלו".

קודם צריך לבדוק

רודולפו בורל, לשעבר מנהל האקדמיה בברצלונה, אומר ש"אי אפשר להעתיק אלמנטים". לפי בורל, "צריך לשנות הכל במועדון, ממערך קבוצות הנוער ועד ההחלטות של הסקאוטינג, ורק אז אפשר להתחיל ליישם במקום חדש את מה שרוצים לעשות. העתקת אלמנטים אינה עובדת".

לפי ורטהיים, יש הרבה שאלות שצריך לשאול לפני שמעתיקים אימון, כלומר מאמצים מערך אימון זהה לחלוטין. תחילה צריך לבדוק אם האימון המסוים אינו מסוכן עבור ילד שאולי צעיר מדי, או שאינו מאומן מספיק בשביל לעמוד במערך שנועד לשחקנים בוגרים ומקצוענים. "תרגילים אינם פתרונות", אומר ורטהיים. "צריך להבין מה זה תרגיל. צריך להבין שהוא תוצאה של מחשבה עמוקה שמתחילה בשאלות רבות, שאלות פדגוגיות ממש. צריך לדעת מי עומד מולך, מה גילו, מהי המסגרת שבה הוא מתאמן ומה מטרות המסגרת הזאת. אחר כך צריך לשאול את עצמך שאלות דידקטיות לגבי השלב שבו נמצא המתאמן. מה רמת התרגול שלו, מה רמת האימון, מה המטרה של התרגיל וכו'. ואחר כך צריך לחשוב איך לבצע את התרגיל ולהתאים אותו לגודל של הפריטים בקבוצה ולקבוצה עצמה. אלו שאלות קשות שחייבים לענות עליהן לפני כל אימון".

פרופ' וולפגנג שולהורן, ראש הפקולטה למדעי האימון במיינץ, טוען שחיקוי אימונים בעצם פוגע בשחקנים. "החיקוי אינו מלמד", אמר שולהורן. "הוא מקבע ולא מסייע לילד לפתור בעיות בעצמו. כשמאמנים ילדים באימונים שאינם מותאמים להם, זה פוגע בתפקודם. כך גם כשלא מתאימים כל אימון וכל תרגיל לכל ילד ולנתוניו". ורטהיים מוסיף: "תרגיל שאינו מתאים, לא רק שלא יקדם את השחקן הצעיר, הוא עלול לגרום לו נזק. אימון לא מותאם הוא כמו תרופה לא נכונה שנותנים לאדם חולה".

גם הגדולים מעתיקים

כמו על המגרש, גם מודלים כלכליים אי אפשר לאמץ אחד לאחד בישראל. כן, חייבים ללמוד ממקומות אחרים - כך מתחילה

כל רפורמה רצינית בכדורגל העולמי, אבל אי אפשר להעתיק מודלים או חלקים ממודל.

"ארגון ספורט המשווק את האירוע שלו לקהל הרחב חייב להבין שהוא נמצא בזירת הבידור והפנאי, כלומר שהמתחרים שלו על תשומת הלב של הקהל הם בעיקר הקניונים, בתי הקולנוע והצפייה הביתית בטלוויזיה", אומר יאיר שר, מרצה לשיווק ספורט במרכז הבינתחומי בהרצליה. "במובן הזה, תרבות הפנאי בישראל שונה מזו של אירופה, ולכן מה שעובד שם בשיווק ספורט לא בהכרח יעבוד גם פה".

לאחרונה הציע יואב כץ, הבעלים של הפועל חיפה, שמינהלת הליגה תיקח מנכ"ל לא ישראלי שיבנה מחדש את הליגה מבחינה שיווקית על פי מודלים שמוכרים בחו"ל ושכבר הוכיחו את עצמם. ואולם הרבה ידע נצבר ואפילו העתקה נכונה אינם מספיקים. בשביל מוצר אמיתי ומקורי צריך אנשים שיודעים מה קורה בחו"ל, אבל שגם מכירים היטב את השוק המקומי. כאלו שמגיעים לאימון עם מחשבה חדשה במטרה ליצור משהו מקורי משלהם.

תגיות