הקפה הנמס התייקר, ואסם הרוויחה יותר
במהלך 2013 מחיר פולי ערביקה בעולם ירד ב־25%, אולם אסם בחרה שלא להוריד את מחיר הקפה, שאותו ייקרה ב־6.1% בסוף 2012. זה מה שבין היתר סייע לה להגדיל בשנה החולפת את הרווח התפעולי על קטגוריית הקפה והמאפים ב־25%
אף שמחיר הקפה הגולמי ירד בעולם במהלך 2013 ב־25% (פולי ערביקה) עד 32% (פולי רובוסטה), אסם העלתה את מחיר הקפה שלה באותה תקופה ב־6.1%. אסם קונה בעיקר פולי ערביקה המשמשים לייצור קפה נמס, ובראשם טייסטרס צ'ויס. העלאת מחירי המוצרים, לצד ירידת מחיר חומר הגלם, ניכרת היטב בתוצאותיה העסקיות של אסם. מכירות תחום המאפה והמשקה עלו ב־3.1% ל־546 מיליון שקל, בעוד הרווח התפעולי של הקטגוריה זינק ב־25%. הקטגוריה כוללת, כאמור, גם את מגזר מוצרי המאפה, שאת מחיריו ייקרה אסם ב־5.6%.
קראו עוד בכלכליסט
ההשקה של נסטי שחקה את הרווחיות
אמנם שיעור ההתייקרות הממוצע של אסם עמד על 4.8%, אך בחלק מהקטגוריות הפעילות נרשמו התייקרויות חדות יותר. בתחום המזון המוכן הכולל את מוצרי טבעול וסלטי צבר שהתייקרו ב־4%, הרווח התפעולי זינק בשיעור חד של 7.8% לעומת עלייה מתונה יותר של 1.8% במכירות שהסתכמו ב־931 מיליון שקל. באסם מסבירים כי השיפור ברווח התפעולי נבע מגידול במכירות סלטים בחו"ל שעברו תהליכי התייעלות, והעלייה הקטנה יחסית במכירות נבעה מהפסקת מכירה של מוצרים מפסידים.
אסם אמנם נמנעה מהעלאת מחירי תחליף החלב מטרנה במסגרת ההתייקרויות שביצעה בסוף 2012, אולם ייקרה את המוצר בכך שהפסיקה באותה תקופה את חלוקת קופון ההנחה בגובה 5 שקלים בכל אריזת מטרנה, מהלך שהחל בעקבות המחאה החברתית.
בעקבות הפסקת מתן קופון ההנחה, רשמו מכירות מטרנה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ירידה של 0.8% לעומת התקופה המקבילה, אולם הרווח התפעולי זינק ב־5.9%. בסיכום 2013 הצליחה אסם להתגבר על הירידה במכירות בקטגוריה שאפיינה את מרבית השנה, ורשמה עלייה של 1% במכירות ועלייה של 4.9% ברווח התפעולי.
באסם הסבירו כי למרות התחרות בענף, החברה שיפרה את המכירות והרווח בזכות שימוש בידע של נסטלה ושיפורים במפעל. מי שסופגות את ההפסדים על מכירות תחליפי החלב לתינוקות הן הרשתות הקמעונאיות. רשת סופר־פארם חשפה בסיכום פעילותה בשנה החולפת כי הפסידה על מכירות תחליפי חלב לתינוקות כ־20 מיליון שקל, וכי ההפסד הגולמי על מכירת מטרנה הסתכם ב־7%.
בתחום הקולינרי, שמוצריו התייקרו ב־3.6%, רשמה החברה עלייה במכירות בשיעור 2.3% ל־755 מיליון שקל. באסם מסבירים את העלייה במכירות בזכות השקת מוצרים חדשים ולמרות עלייה בהוצאות שיווק ומבצעי הוזלות. הרווח בקטגוריה עלה ב־4.3%, כאמור שיעור דומה לזה של עליית המחירים.
מכירות חטיפי אסם שהתייקרו ב־5.8% ודגני הבוקר ב־3.7% עלו ב־0.7% בלבד והסתכמו ב־662 מיליון שקל. לצד העלייה הקטנה במכירות, רשם הרווח התפעולי ירידה בשיעור 3.1%. המכירות והרווח הושפעו, בין השאר, מהפסקת פעילות בחו"ל שאינה במותג אסם, ועלייה בהוצאות שיווק ומבצעי הוזלה.
הכניסה לתחום המשקאות הקלים עם נסטי גבתה מאסם מחיר ברווחיות. מכירות פעילויות אחרות שבהן נכללות מכירות נסטי רשמו עלייה של 5.1% והסתכמו ב־995 מיליון שקל, אולם הרווח ירד ב־18.8% והסתכם ב־35 מיליון שקל. הירידה ברווח נבעה, כאמור, מהוצאות שיווק בעקבות השקת נסטי והתחרות עם קוקה־קולה שהשיקה את פיוז טי, כמו גם משחיקת שערי המטבעות בפעילות אסם בארה"ב ובאנגליה. באסם טוענים כי פעילות גלידות נסטלה הכלולה במגזר זה הסתכמה בעלייה במכירות וברווח.
62 תגובות לכתיבת תגובה