אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עסקים קטנים משחקים במגרש של הגדולים

עסקים קטנים משחקים במגרש של הגדולים

עסק קטן יכול להצליח ברמה הארצית בזכות יתרונות שיש לו על פני עסקים גדולים, כגון יעילות בקבלת החלטות וסביבת עבודה משפחתית

23.03.2014, 15:50 | אשר יניב

הכלכלה הישראלית נשענת באופן נכבד על עסקים קטנים ובינוניים, שהם מנוע הצמיחה של המשק הישראלי. רבים מהעסקים הקטנים והבינוניים שהצליחו בישראל החלו דרכם דווקא הרחק מאור הזרקורים של המרכז והפכו לשמות מוכרים ברמה הארצית. כדוגמת קונדיטוריה "לחמי", "גבינות שומרון", "יכין", "גבינות ג'קובס" ו-"פריניב". המשותף לחברות אלו הוא היותן שוכנות בפריפריה, דבר שאמור כביכול להקשות על שגשוג החברה בשל תשתיות לקויות, עלויות שינוע גבוהות מהמרכז ועד הקושי בגיוס כוח אדם מיומן. אך למרות זאת, החברות הללו ממנפות את חיסרון גודלן לכדי יתרון ומרשות לעצמן לקחת סיכונים.

קראו עוד בכלכליסט

הכניסה המקרית שלי אל עולם העסקים הביאה אותי לאמונה כי אין דבר העומד בפני המטרה, אם תכוון גבוה, יהיה גבוה. מניסיוני, עסק קטן בהכרח יכול לשחק במגרש של הגדולים ולהצליח ברמה הארצית שכן עסק קטן חובק בתוכו יתרונות רבים על פני עסקים גדולים. אך הדרך רצופה לא רק בעבודה קשה.

ראשית, יש צורך ביעילות וגמישות בקבלת החלטות - בעסק קטן אין צורך לקיים דיונים ארוכים ועשרות פגישות על מנת לקדם רעיון. כאשר צוות ההנהלה מצומצם, ניתן להזיז הרים גם בשיחת טלפון. החיסכון בזמן מאפשר להגיב מהר יותר לשינויים בשוק. כך למשל, עסק קטן שמעוניין להשתלב במגמת הבריאות ההולכת וגוברת, יכול לענות על הצורך באופן מהיר יחסית באמצעות מוצר חדש. חברה גדולה הבאה להתמודד עם הסוגיה נדרשת פעמים רבות להרכיב ליין חדש של מוצרים, ולמתגו בהתאם. עבורן, לעשות זאת בפרק זמן קצר זו משימה בלתי אפשרית. כך לדוגמא, כאשר נאלצה מקדולנד'ס להכניס לרשת קו בריאותי, היא עשתה זאת במסגרת קמפיין מיתוג ושיווק אגרסיבי, שללא ספק הצריך מאמץ, משאבים ותכנון רבים.

עסקים קטנים, חייבים לשחק במגרש של הגדולים, צילום: בלומברג עסקים קטנים, חייבים לשחק במגרש של הגדולים | צילום: בלומברג עסקים קטנים, חייבים לשחק במגרש של הגדולים, צילום: בלומברג

שנית, הסוד הגדול הוא ביצירתיות ובחדשנות - כאשר חברות גדולות משיקות סדרות חדשות של מוצרים, הן לוקחות סיכון גדול. אם המוצר לא יצליח, שמה של החברה עלול להיקשר עם כישלון. כך לדוגמא היה עם השקת פאנטה ענבים בישראל של החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה). עסקים בינוניים וקטנים יכולים לאפשר לעצמם לנסות ולהעז יותר בקלות. הם פחות יחששו לקחת סיכונים, ודווקא מתוך הסיכונים הגדולים נולדים הבידול והייחוד. ההשקעה, ולא רק הכלכלית, בניסיון חדשני היא קטנה יותר ולכן סכנת הנפילה קטנה בהתאם.

בנוסף, כאשר ביזור הסמכויות הוא קטן, כמו שנהוג בעסקים קטנים ובינוניים, קל יותר לקדם תהליכים ומשימות. לדוגמא, כאשר מפעל קטן מחליט לרכוש מכונה חדשה, ניתן למנות אדם שזה יהיה תפקידו הבלעדי והמשימה תושלם במהרה. לעומת זאת, קליטתן של מספר מכונות בעסק גדול, מורכבת הרבה יותר. חשוב לזכור כי עסק בינוני וקטן ממוקד בתחום הפעילות שלו; אין לו אלפי סדרות ומוצרים והוא מתמחה ומתמקצע בתחומו, ולכן ההשקעה תהיה 120% מאמץ. הפיתויים בעולם העסקים הם רבים, וקל "ליפול למלכודת", אבל עדיף לשמור על רמה גבוהה בתחום ההתמחות על מנת ליצור שליטה בקטגוריה, שתניב הצלחות ארוכות טווח לעסק.

יתרון נוסף קשור גם בשמירת סביבה עבודה משפחתית, כפי שנהוג פעמים רבות בעסקים קטנים, כאשר אין תדירות גבוהה של חילופי עובדים. סביבת העבודה נשמרת מצומצמת, ופעמים רבות אף משפחתית, נוצרים קשרים חברתיים ורמת הנאמנות גדולה מאוד כלפי הארגון ולהפך. הותק משחק תפקיד משמעותי בהצלחת העסק - סביבת העבודה היציבה שומרת על הידע הארגוני. ידע לא הולך לאיבוד, גם אם לא מדובר בעסק משפחתי, טיפוח העובדים ברמה המקצועית והאישית, יחזיר את ההשקעה.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלי יצרנית המיצים "פריניב" ממושב דבורה, עמק יזרעאל.

תגיות