אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות שדות התעופה: "בורגראנץ' העלתה מחירים בנתב"ג ללא היתר" צילום: פבל סדרנקו

רשות שדות התעופה: "בורגראנץ' העלתה מחירים בנתב"ג ללא היתר"

קביעת הרשות - לאחר שמקדונלד'ס התלוננה כי בורגראנץ', שגברה עליה במכרז להפעלת סניפים בנתב"ג, ייקרה את מוצריה וגבתה 11% יותר ממה שהתחייבה

25.03.2014, 07:26 | נורית קדוש
בורגראנץ' ייקרה בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים מחירים של מנות בשני הסניפים שהיא מפעילה בנתב"ג, זאת בניגוד להתחייבויותיה במכרז שאליו ניגשה בסוף 2011, ומבלי שיינקטו נגדה צעדים על ידי רשות שדות התעופה. כך טוענת מקדונלד'ס במכתבים שנשלחו לרשות והגיעו לידי "כלכליסט".

על פי הפניות, אף שהרשת הישראלית התחייבה במכרז למחירים מוגדרים למוצריה, היא העלתה אותם מעבר לרף שנקבע לה. על פי המכרז, היתה רשאית בורגראנץ' לגבות בנתב"ג מחירים הגבוהים בעד 10% ממחירי אותם מוצרים ביתר סניפיה. עם זאת, היה עליה להקפיד שלא להעלות מחירים, אלא כשמדד המסעדות (שהנו חלק ממדד המחירים לצרכן) רושם עלייה של 5%, וגם אז המהלך טעון אישור של הרשות, וייקור המוצרים לא יכול לעלות על שיעור זה.

"גבו עד 11% יותר מכפי שצוין במכרז"

עד 2011 הפעילה מקדונלד'ס במשך שבע שנים את הסניפים בנתב"ג ושילמה עבורם דמי זיכיון שנתיים של 3 מיליון שקל, אולם במכרז שהתקיים בשלהי אותה שנה הסכימה בורגראנץ' לשלם דמי זיכיון גבוהים בהרבה בגובה 8.5 מיליון שקל, וזכתה במכרז. שנה לאחר מכן, באוקטובר 2012, פנתה מקדונלד'ס לרשות שדות התעופה וטענה כי בורגראנץ' גובה מהצרכנים מחירים הגבוהים בעד 11% מאלו שלהם התחייבה במכרז: "נמצא כי בהשוואת המחירים הנקובים במכרז מול המחירים המצוינים בתפריט, מחירי המוצרים הנמכרים הועלו בניגוד מוחלט להוראות המכרז".

במקדונלד'ס טענו כי מדד המסעדות עלה באותה תקופה (מאז הפעם האחרונה שבה עודכן) ב־0.7% בלבד, שיעור שאינו מגיע לרף המאפשר העלאת מחירים בסניפים בנתב"ג. לאותה פנייה אף צורף נוסח הבהרה שהוצמד למכרז, ובו צוין כי אם המחירים בסניף יהיו גבוהים ביותר מ־10% ממחירי אותם מוצרים בסניפים אחרים של הזוכה, תוכל רשות שדות התעופה לחייבו להפחית את המחיר. במכרז הודגש כי גם אם הרשת תעלה מחירים בסניפים אחרים שלה, היא לא תוכל לנהוג באופן דומה בנתב"ג.

רשות שדות התעופה השיבה למקדונלד'ס, כי טענותיה נבחנו "ומצאנו כי מחירי מוצרים שונים אכן הועלו ללא אישור הרשות. עקב הממצאים הורתה הרשות למפעיל לשנות באופן מיידי את מחירי המוצרים למחירים המאושרים, וכך נעשה על ידו".

בעלי מקדונלד בעלי מקדונלד'ס ישראל עמרי פדן. הפסיד את הזיכיון לבורגראנץ' | צילום: גלעד קוולרציק בעלי מקדונלד

עם קבלת המענה שלפיו הליקויים תוקנו, ערכה מקדונלד'ס בדיקה נוספת ופנתה לרשות שדות התעופה עם ממצאים חדשים, שמהם עלה כי מחיריהם של חלק מהמוצרים לא הופחת בהתאם למחיר בתפריט שהוגש במכרז. עוד נטען כי בורגראנץ' הוסיפה מוצרים חדשים שלא הופיעו בתפריט המקורי שלה שהוגש למכרז. במענה לפנייה זו השיבו ברשות כי יש להם זכות לאשר הוספת מוצרים חדשים שאינם בתפריט הרשת: "לאחר שערכנו בדיקה נוספת ופרטנית נמצא כי כל המוצרים וכל המחירים הנמכרים על ידי המפעיל מופיעים ברשימת המוצרים המצורפת לחוזה ואושרו על ידי הרשות".

במקדונלד'ס לא ויתרו ופנו שוב לרשות בטענה שפעלה שלא כדין כשאישרה העלאת מחירים לשלושה מוצרים. נראה כי בשלב זה עייפה רשות שדות התעופה מניסיונות מקדונלד'ס לדרוש את אכיפת תנאי המכרז ודרשה כי: "כל בקשה לקבלת מידע נוסף תתבצע במסגרת הוראות חוק חופש המידע בלבד".

לאחר שבאוקטובר האחרון טענו במקדונלד'ס כי מחירי בורגראנץ' בנתב"ג עלו כבר ב־34%, גייסה החברה את פרקליט הצמרת עו"ד אלי זהר. האחרון טען כי יש לבטל את זכייתה של בורגראנץ' במכרז על סמך רשימה של 122 מוצרים, שלגביהם נטען כי הרשת הפרה לכאורה את תנאי המכרז: "מדובר בהפרות חמורות של תנאי המכרז, הנעשות באופן שיטתי ועקבי ולאורך זמן, ואשר מלמדות כי החברה אינה יכולה לעמוד בתנאי המכרז שבהם התחייבה מלכתחילה. בפועל, בהעלאת המחירים האמורה מתאפשר לבורגראנץ' לתקן את הצעתה בדיעבד". הרשות השיבה לפניית עו"ד זהר כי היא מודעת להעלאת מחירי כמה מוצרים על ידי הזכיין ונמצאת בעיצומה של בדיקה נוספת בנושא: "הרשות פועלת בהתאם לאמצעים העומדים לרשותה לרבות עריכת פגישת שימוע עם נציגי החברה. לאחר קיום הפגישה וסיום הבדיקות, תשקול הרשות את עמדתה".

"מרגע שזכינו מקדונלד'ס רק תוקפת אותנו"

מבורגראנץ' נמסר: "כל שינויי המחירים בסניף נתב"ג מבוצעים על פי תנאי המכרז, שלפיו העלאת מחירים מותרת בהתאם לעלייה של 5% לפחות במדד המסעדות, וכך קרה. לבקשת רש"ת, ולפנים משורת הדין, תוקנה העלייה שהוזכרה בפנייתכם ונדחתה בחצי שנה. בורגראנץ' היא רשת המזון היחידה שבה מחירי סניף נתב"ג היו נמוכים יותר מבשאר סניפי הרשת ברחבי הארץ וזאת עד לדצמבר האחרון, אז בוצע עדכון מחירים שוב, בתיאום עם רשות שדות התעופה ולפי תנאי המכרז. גם כיום המחירים בסניף נתב"ג זהים כמעט לחלוטין לשאר סניפי הרשת. המוצרים בסניף נתב"ג עומדים כולם בתנאי המכרז, קרי העלאה של עד 10% ממחיר הרשת, וברוב המקרים אף מתחת לכך.

"מרגע שגברה בורגראנץ' על מקדונלד'ס במכרז, הרשת מותקפת על בסיס קבוע ומתבצעים ניסיונות חוזרים להציג את הסניפים שלה בנתב"ג באור שלילי. ככל הנראה מקדונלד'ס אינה מסוגלת להתמודד עם ההפסד במכרז, ויותר ממוזמנת להתמודד מולנו על המכרז הבא ב־2022".

מרשות שדות התעופה נמסר: "הרשות אוכפת את הוראות החוזים על כל בעלי ההרשאה, ובין השאר מבצעת בקרה שוטפת על מחירי ההסעדה. כאשר נמצא שמחיר מוצר לא תואם את המחיר שאושר למפעיל על ידי הרשות מורה לו הרשות לתקן את המחיר באופן מיידי, וכך עשתה החברה. במהלך השנתיים האחרונות חלק ממוצרי החברה החדשים הוכנסו לתפריט באישור רש"ת".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

45 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

44.
ל 24 .. בגדול אתה צודק אבל במקום כמו נתב"ג אין לך באמת חופש בחירה
מדובר במקום סגור , מבודד כאשר הצרכן לא באמת יכול לבחור בחלופה אחרת (הוא יכול לאכול סוג אוכל אחר) רשות שדות התעופה מרויחה לא מעט מכל דבר בשדה (עסקים, חניונים, פרסומות ועוד) ובינתיים זה עובד לה לא רע ... מה שבטוח הוא שבסופו של דבר את החשבון משלמים הצרכנים.
k  |  30.03.14
41.
חבר'ה - תתאפקו
שעתיים המתנה לטיסה, עוד כמה שעות באוויר ותנחתו במדינה בה קרוב לוודאי המזון איכותי וזול יותר. ד"א - ההמלצה היא מטעמים קולניריים ולא מסיבות של חרם, כי במקרה המסוים הזה חרם לא יעזור. המחירים גבוהים בעיקר בגלל רש"ת החמדנים והמונופוליסטים שצריכים לחלק משכורות עתק לעובדים בעלי הקביעות ובמיוחד למקורבים לוועד ולהנהלה. אם הם לא יקחו את הכסף מהדיוטי-פרי הם ימציאו מקורות הכנסה אחרים שיכו בנו דרך כרטיסי הטיסה (יעלו את את מחירי שירותי הנמל למטוסים, היטלי ביטחון מוגדלים וכו').
אזרח  |  25.03.14
לכל התגובות