אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לקראת שלבי הכרעה בוועדת גרמן: מארבעה יוצא שר"פ? צילום: עמית שעל

לקראת שלבי הכרעה בוועדת גרמן: מארבעה יוצא שר"פ?

הדיונים בוועדה לחיזוק מערכת הבריאות נכנסים לישורת האחרונה ובקרוב תתקבל ההכרעה בנושא המרכזי שלה: עתידם של שירותי הבריאות הפרטיים. כלכליסט מציג את המודלים האפשריים, שהוצגו בוועדה או יועלו לדיון בקרוב — מפיצול הביטוחים המשלימים עד הרחבת סל הבריאות

25.03.2014, 07:09 | שאול אמסטרדמסקי
הוועדה לחיזוק מערכת הבריאות בראשות שרת הבריאות יעל גרמן מגיעה לדיון בנושא הליבה שניצב על שולחנה: השאלה האם לכלול שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בבתי החולים הציבוריים. נושא השר"פ כרוך בשאלה כיצד צריך להסדיר, אם בכלל, את הביטוחים המשלימים של קופות החולים ואת הביטוחים הפרטיים של חברות הביטוח, שמממנים את הניתוחים הפרטיים. לקראת שלבי ההכרעה בדיוני ועדת גרמן, שצפויה להגיש את מסקנותיה בחודש יוני, חושף "כלכליסט" את הקשת המלאה של המודלים שמוצגים בימים אלה בפניה.

פיצול הביטוחים המשלימים לשלושה

תומך בולט: שלומי פריזט

מודל זה הוצג בפני הוועדה בשבוע שעבר על ידי מי שעמד בראש צוות המשנה של הוועדה בנושא הביטוחים המשלימים. פריזט, לשעבר בכיר ברשות ההגבלים העסקיים, מציע לפצל את הביטוחים המשלימים לשלושה סוגים. לפי ההצעה, האפשרות לבחור את הרופא המנתח באופן פרטי תהיה רובד אחד של ביטוח רובד שני יציע תרופות, אבחונים של התפתחות הילד, בדיקות הריון, טיפולי שיניים וכו'; והרובד השלישי יתמקד בתחומים שהם לא באמת רפואיים (רפואה משלימה, רפואה אסתטית). המודל מציע גם לייקר השתתפויות עצמיות ולהטיל מס על הביטוחים המשלימים, ולהעביר 15% מהכנסותיהם לבתי החולים הציבוריים.

הרציונל מאחורי מודל זה הוא להעביר כסף מהביטוחים המשלימים למערכת הציבורית במטרה לאפשר לה להתחרות טוב יותר במערכת הפרטית. בנוסף, מטיל המודל זה מגבלות שונות על ביטוחי בריאות פרטיים: למשל, הוא יחייב את חברות הביטוח להגדיל את הסכומים שהן מעבירות למבוטחים, ויקטין את התמריץ של חולים לבחור ברופאים כוכבים.

מימין: יעל גרמן ויוג מימין: יעל גרמן ויוג'ין קנדל. מודלי השר"פ יוצגו בקרוב בפני הוועדה | צילום: עומר מסינגר, חיים צח מימין: יעל גרמן ויוג

בחירת רופא מנתח בסל הבריאות הממלכתי

תומך בולט: פרופ' גבי בן נון

 

מודל אחר, שבו תומך פרופ׳ גבי בן נון, לשעבר סמנכ"ל משרד הבריאות, מציע להפוך את אפשרות לבחור את הרופא המנתח לרווחת הכלל, ללא תשלום. מודל זה הוצג בפני הוועדה בשבוע שעבר, בנפרד מהמודל של פריזט. משמעות ההצעה היא הוצאת האפשרות לבחור את הרופא המנתח מביטוחים המשלימים, ולכלול אותה בסל הבריאות הממלכתי. צעד זה יוזיל בעשרות אחוזים את המחיר שהציבור הישראלי משלם לקופות החולים עבור הביטוחים המשלימים (עד 40%); מנגד, הוא יחייב העלאה של מס הבריאות בשיעור שמוערך בחצי אחוז. עובדה זו עומדת בסתירה למדיניות המיסוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד, ולכן מקטינה משמעותית את סיכויי המודל להתקבל.

המודל של בן נון נועד לאפשר לבתי החולים הציבוריים לשלם יותר לצוות הרפואי ולהגדיל את כמות הניתוחים שמבוצעים בהם בשעות אחר הצהריים, כדי לקצר תורים ולהתחרות בצורה אפקטיבית יותר במערכת הפרטית.

החזרת תרופות מצילות חיים לביטוח המשלים

תומכים: פקידי משרד הבריאות

 

מודל אחר, שיוצג השבוע בפני הוועדה, תומך בהחזרת הביטוחים המשלימים למה שהיו עד 2008. עיקר ההצעה תומך בכך שקופות החולים יוכלו להציע במסגרת הביטוחים המשלימים גם תרופות מצילות חיים. הרציונל מאחורי ההצעה הוא לאפשר לביטוחים המשלימים להתחרות טוב יותר בביטוחים הפרטיים.

החלק המוזר הוא שמי שמציע את המודל הם פקידי משרד הבריאות בעצמם, אף שהם אמונים על סל הבריאות הממלכתי. בכך הם מעבירים מסר בעייתי לציבור, ולפיו סל הבריאות הממלכתי אינו מספיק. מסר זה עומד בניגוד למסר שמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו ניסה להעביר בחודשים האחרונים, ולפיו סל הבריאות הוא רחב ומקיף מאוד.

מודל חדש לשר"פ

תומך בולט: פרופ' יוג׳ין קנדל

 

תומכי מודל השר"פ לא שינו ככל הידוע את עמדתם מתחילת דיוני הוועדה, ותומכים בכך שבתי החולים הציבוריים יאפשרו לציבור לבחור רופא מנתח באופן פרטי תמורת תשלום. אחד התומכים הבולטים בהתרת שר"פ הוא יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. מודל זה יעלה בקרוב בפני הוועדה. ברקע קיים מודל הדסה, שמאפשר שר"פ במסגרת פעילות בית החולים, אך גם מודל ביניים של "שר"פ מפוקח", שהוצע על ידי מנהלי בתי החולים הגדולים.

על פי מודל זה, קיימים כמה מסלולים לבחירת רופא מנתח: בבוקר תתאפשר בחירת מנתח ללא תשלום ואילו בשעות אחר הצהריים הוא ייבחר בתשלום. מנהלי בתי החולים מתחייבים לפיקוח הדוק על מנהלי המחלקות והרופאים, אך מודים שהֿמודל ייקר את הביטוחים המשלימים.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
ביטוחי שב"ן ושר"פ בבי"ח ציבורי
העברת הביטוחים המושלמים לבתיה"ח הציבוריים בשעות אחה"צ יביא את הכסף החסר לבתיה"ח בפרט ולמערכת הבריאות בכלל. מדובר ב 6 מיליארד שהיום כולם עוברים למערכת הפרטית. אותה חשיבה יש לקיים גם בנושא תירות מרפא. חשובה גם ההבנה שפעילות תירות מרפא ושר"פ לא תדחה את הפעילות הציבורחת. הפעלת בתיה"ח אחה"צ תתאפשר רק לאחר שביה"ח עמד בתפוקות בוקר שיקבעו ע"פ תפוקות עבר. בי"ח שיוריד תפוקות בוקר לא יקבל שב"ן,שר"פ ותירות מרפא. ניתוחים אחה"צ יבוצעו ע"י מומחים ומתמחים. בחירת הרופא תחייב תובת תשלום קטנה והמתנה יותר ארוכה כדי לתת עדיפות לניתוחי אחה"צ ללא בחירת הרופא עצמו. התור לאחה "צ יהיה יותר קצר מהבוקר וכך לחולים יהיה כדאי להפעיל ביטוחים הנוספים. אותם מקומות שיתפנו בבוקר ינוצלו למען ניתוחים גדולים ןמורכבים ולמען חולים שאין להם ביטוחים משלימים או פרטיים. בדרך זאת יתקיים קיצור תורים גם לכול חסרי הביטוחים נוספים. תתקיים מערכת מעקב חיצונית לבתיה"ח עצמם שתקפיד על כול נושא בעייתי. המערכת תדווח ישירות לממונה מטעם ותהיה לו הסמכות להפסיק פעילות זאת בבי"ח שלא עמד בקריטריונים. אין לפצל את הביטוחים המשלימים. יש לבדוק מחדד את המטרות ולעצב מחדש את הזכויות. בסיס החשיבה צריך להיות הוספת שרותים למבוטחים,הוספת כספים למערכת הבריאות הציבורית ושמירת הצוותים בתוך בתיה"ח לשעות יותר ארוכות.
ד"ר ישראל אייליג , באר שבע  |  29.03.14
3.
יש לאסור על עבודה פרטית במקביל למשרה ציבורית!
זה הפתרון הפשוט פה. 90% מהרופאים יישארו במערכת - כמובן שיש לחייב אותם בעבודה מלאה (ולא ב30% כמו היום) - כולל שעון נוכחות ביומטרי ומשמרות. ה10% הממש טובים יהיו 100% פרטיים. אולי אפילו יקימו ביה"ח פרטי (ולא חצי ביה"ח כמו אסותא) - סבבה! הם ייתנו שירות טוב ללא הזניית המערכת הציבורית.
או פרטי - או ציבורי! , די לשחיתות הזו!  |  25.03.14
לכל התגובות