אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טוב לצרכנים, ומה עם המשקיעים?

השורה התחתונה

טוב לצרכנים, ומה עם המשקיעים?

תעשיית הלואו קוסט רשמה בשנת 2013 צמיחה של 7%, בעיקר בזכות מדינות אסיה והמזרח התיכון. החברות נסחרות במכפילי רווח גבוהים לעומת החברות המסורתיות, המשקפים את צפי השוק להמשך צמיחה מהירה ביחס לענף התעופה כולו

25.03.2014, 08:47 | ערן ציגלר

תעשיית הטיסות המוזלות (לואו קוסט) הפכה פופולרית בשני העשורים האחרונים ויצרה תוצאה דואלית: מצד אחד, לצרכנים יש חלופה של טיסות במחירים נמוכים יחסית ונוחים לכיס. מצד שני, חברות תעופה מסורתיות נכנעו לטרנד ורבות מהן קרסו או התמזגו, כמובן שגם לאור המשברים הכלכליים ומחירי הנפט הגואים.

נתח הלואו קוסט מכלל שוק התעופה, מבחינת היקף המושבים, עומד על יותר מ־25%, זאת לעומת כ־11% בלבד ב־2003. באירופה הנתון עומד על כ־40% וצפוי לגדול. מספר המושבים שמציעות חברות הלואו קוסט באירופה גדל בממוצע ב־14% לשנה בעשור האחרון (מ־9.7 מיליון ל־30.4 מיליון) בהשוואה לצמיחה של כ־1% בחברות התעופה המסורתיות (מ־47.5 מיליון ל־50.3 מיליון).

הלואו קוסט נולדה בשנות השבעים בארה"ב והחלה לצבור תאוצה באירופה בשנות התשעים, עם הזינוק בצמיחתן של חברות כמו ראיין אייר ואיזיג'ט. התעשייה מתבססת על כרטיסי טיסה זולים ביחס לחברות התעופה הרגילות בזכות הוצאות תפעוליות נמוכות. שירותים הניתנים לרוב בטיסות כמו כבודה, מזון ומשקאות או הטלת קנסות בגין שינוי או ביטול כרטיס אינם חלק מעולם הלואו קוסט, ונוסעים שחשקה נפשם באחד מאלה ייאלצו לשלם סכום נוסף. כמו כן, לעתים הטיסות המוזלות נוחתות בשדות תעופה משניים, וכדי ליהנות ממחיר מופחת יש להזמין כמה חודשים מראש.

הצמיחה באסיה ובמזה"ת

מפילוח הצמיחה בתעשיית הטיסות המוזלות, שעמדה ב־2013 על כ־7%, עולה כי עיקר הגידול מגיע מאסיה ומהמזרח התיכון. שיעורי הצמיחה הגבוהים באזורים אלה צפויים להמשיך ולגדול במידה משמעותית גם בשנים הקרובות. מנגד, שיעורי הצמיחה בשוקי אמריקה ואירופה פחתו, ונראה כי הגיעו לבגרות.

ולנתונים הפיננסיים: סאות'ווסט איירליינס האמריקאית, חברת הטיסות המוזלות הגדולה בעולם, נסחרת לפי שווי שוק של 14 מיליארד דולר. ב־2013 הסתכמו הכנסותיה בכ־17.7 מיליארד דולר והרווח תפעולי עמד על כ־1.3 מיליארד דולר. ראינאייר ואיזיג'ט, החברות הגדולות באירופה, נסחרות לפי שווי שוק של כ־13 ו־10 מיליארד דולר בהתאמה.

ראינאייר הוקמה ב־1985, אך פריצתה הגדולה החלה ב־1997, עם הסרת חסמים רגולטוריים בענף ויישום מודל הטיסות המוזלות. את 2013 היא סיימה עם הכנסות של כ־6.7 מיליארד דולר ורווח תפעולי של כ־0.9 מיליארד דולר. איזיג'ט, חברת התעופה הגדולה בבריטניה, הוקמה ב־1995 והתרחבה באמצעות רכישות שהסתמכו על הביקוש לטיסות המוזלות. הכנסותיה ב־2013 הסתכמו בכ־6.8 מיליארד דולר והרווח התפעולי בכ־0.8 מיליארד דולר.

החיסכון בהוצאות של חברות הלואו קוסט מאפשר להן רווחיות גבוהה לעומת זו של החברות המסורתיות. לראיה, שיעור הרווח התפעולי מהמחזור של סאות'ווסט עמד ב־2013 על כ־7%, של ראינאייר על כ־13% ושל איזיג'ט על כ־12%. זאת בעוד ממוצע ענף התעופה בעשור האחרון נע בטווח של עד 6%.

גורם מרכזי להבדל נעוץ בהישענות של ענף הטיסות המוזלות על הכנסות נלוות לטיסה - שירותים בתשלום שלהם תפקיד מרכזי ברווחיותן. הכנסות אלה גדלו בכ־90% בשנת 2013 לעומת 2010. חברות הטיסות המוזלות מייצרות כ־20% מהמחזור שלהן מהכנסות נלוות, זאת בהשוואה לכ־6% בלבד בכלל התעשייה.

חברות הלואו קוסט המובילות נסחרות אמנם בשווי שוק נמוך משל החברות המסורתיות, אך במכפילי רווח גבוהים משמעותית. מכפילי הרווח של חברות הלואו קוסט משקפים את צפי השוק להמשך צמיחה מהירה ביחס לענף התעופה.

טרמינל ייעודי חדש

תעשיית הלואו קוסט צוברת תאוצה גם בישראל וחווה מהפך מאז נחתם הסכם שמים פתוחים עם האיחוד האירופי, ביוני אשתקד. לפני כמה חודשים נעשה מהלך נוסף להגברת הפעילות, עם חנוכת אולם נוסעים חדש בטרמינל 1 בנתב"ג, המיועד לחברות הטיסות המוזלות מאירופה. מספר הטיסות המוזלות שייצאו מנתב"ג עתיד לעלות מ־33 ל־55 בשבוע.

הנתונים המעודדים מציגים תעשייה בעלת נפח פעילות הולך וגדל, המציעה אלטרנטיבה נוחה לצרכנים "מתוחכמים", המעדיפים לבחור רק את התוספות הרצויות להם ולוותר על שירותים אחרים. מגמה זו באה לידי ביטוי בקונצנזוס המלצות האנליסטים למניות הענף, שבראשן חברת סאות'ווסט, בעלת הפרמיה הגבוהה ביותר. ההשקעה בתחום היא אטרקטיבית אף בתקופה של חולשה בשווקים, שכן תעשיית הטיסות המוזלות יכולה להרוויח מעליית המודעות לצורך בחיסכון כלכלי.

השורה התחתונה: המודעות הגוברת לצרכנות חכמה והצורך בהידוק החגורה יכולים רק לסייע לתעשיית טיסות הלואו קוסט, אפילו נוכח חולשה בשווקים.

 

כותב המאמר הוא אנליסט בפעילים ניהול תיקי השקעות.

 

תגיות