אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פורטר: הסטארט-אפ שמדרג את הקונים ברשת צילום: אוראל כהן

פורטר: הסטארט-אפ שמדרג את הקונים ברשת

החברה מספקת לבתי עסק הגנה מפני רמאויות רשת, שמבוססות על בניית פרופיל חכם של הקונה. מייסדי החברה, שעזבו את Fraud Sciences הישראלית שבבעלות איביי: "לא נפיל עסקה רק בגלל המיקום של הרוכש, מטרתנו היא להגיד לסוחרים למה כן לאשר את העסקה, ולא להגיד למה לא"

25.03.2014, 10:56 | מאיר אורבך

אף שהחברה שהקימו מסייעת לזהות נוכלי רשת, מאמינים מייסדי פורטר (Forter) שהאפקט האמיתי של חברת הסייבר הוא דווקא הפוך: "מטרתנו היא להגיד לסוחרים ברשת למה כן לאשר את העסקה, ולא להגיד להם למה לא". פורטר, שנחשפת כאן לראשונה, הוקמה ב־2013 על ידי מיכאל רייטבלט שמשמש כמנכ"ל החברה, אלון שמש שהוא האנליסט הראשי, ולירון דמרי שמשמש כסמנכ"ל התפעול. השלושה הם בוגרי חברת פרוד סיינס (Fraud Sciences) הישראלית שנמכרה ל־ebay ב־2008 ב־169 מיליון דולר, ועסקה בזיהוי רמאויות ברשת באתרי מסחר.

קראו עוד בכלכליסט

אלון שמש ולירון דמרי החלו לאחר הרכישה לעבוד ב־PayPal (חברה אחרת בשליטת ebay) מתוך מטרה לחבר בין המערכות שבנתה פרוד סיינס למאגר המידע העצום של החברה, אך לאחר כמה שנים חזרו לישראל.

אנשי פורטר: סייבר, באופן חיובי, צילום: אוראל כהן אנשי פורטר: סייבר, באופן חיובי | צילום: אוראל כהן אנשי פורטר: סייבר, באופן חיובי, צילום: אוראל כהן

"חזרנו לארץ כי הבנו שרק בישראל אנחנו יכולים להקים חברה שעוסקת בתחום שלנו ולגייס את האנשים המתאימים בקלות", אומר דמרי. "אנחנו מגשימים את החזון של פרוד סיינס כמו שהיא היתה צריכה להיות. הפתרון שלה היה מוצלח אבל מוגבל בהיקפיו ולא אוטומטי, ואלו שתי נקודות קריטיות למסחר כיום". פורטר, היושבת בתל אביב, מעסיקה כיום 20 עובדים והשלימה גיוס של 3 מיליון דולר מסקויה ישראל.

"בחרנו ללכת עם סקויה ובמיוחד עם שמיל לוי על אף שקיבלנו הצעות רבות, חשבנו שזו הקרן שיכולה לעזור לנו להתפתח. אנחנו רואים את המודל של חברת אימפרבה שנבנתה כחברה גדולה וכזו גם אנחנו רוצים להיות. אין לנו כל כוונה להימכר", אומר רייטבלט.

פורטר פיתחה מערכת אוטומטית שבודקת כל עסקה שמתבצעת באתר הסחר ומאשרת או פוסלת אותה באופן אוטומטי, תוך בחינת הסיפור שמאחורי העסקה. בכל קנייה נבחנת זהות הקונה במערכת בעלת שלוש שכבות: הראשונה בוחנת מהיכן האדם גולש ואפילו באיזה מכשיר; השנייה בודקת את הזהות של מי שהוא טוען שהוא; והשלישית מנתחת את התנהגות הקונה בזמן אמת באתר. שילוב של שלוש השכבות האלה יוצר למעשה פרופיל של הקונה.

אמריקאי בניגריה

 

המערכת של החברה מתממשקת למערכות המסחר ברשת ומנטרת את כל העסקאות. תהליך אישור או פסילת העסקאות לוקח שבריר שניה ואינו מורגש על ידי הרוכשים. "התהליך שלנו מאפשר עסקאות ואינו תהליך של פסילה. אם רוכש מניגריה יבצע קנייה של אלפי דולרים ברשת, הוא ייתפס כחשוד מיידי על ידי רוב המערכות ויש סיכוי רב שייפסל. נתקלנו במקרה כזה, והתברר שהרוכש הוא אמריקאי שישב על אסדת נפט ליד ניגריה ורכש מתנה לאשתו. אם הוא היה מקבל מהסוחר תשובה שהעסקה ממתינה לאישור, סביר להניח שהיה ממשיך לאתר אחר. להערכתי, מאז שהפעלנו את המערכת הורדנו לסוחרים בעשרות אחוזים את ביטולי העסקאות שלהם והגדלנו את האישורים בצורה משמעותית", אומר רייטבלט.

"סייבר בונה חומות מסביב לאנשים ומאגרי מידע, אך אנשים תמיד יצליחו לפרוץ את החומות, והעולם צריך לדעת להתמודד עם מה שקורה אחרי. לאחרונה נגנבו בארצות הברית מספרים של 200 מיליון כרטיסי אשראי, וענקית הקמעונאות האמריקאית טרגט היתה מספיק אמיצה לדווח על כך ללקוחותיה ולטפל בבעיה. חוץ ממנה יש הרבה רשתות שאפילו לא יודעות שגנבו מהן מספרי כרטיסי האשראי, שכרגע מסתובבים בצד האפל של הרשת ומוצעים למכירה.

"אם בעבר הסוחרים ברשת היו מתמודדים עם גנבים פשוטים, הרי שכיום רמת התחכום עלתה מאוד. גנבים כיום עושים עבודת מודיעין מלאה, הם מתחזים לאמריקאים, מקבלים כתובת אמיתית שמאפשרת להם לקבל סחורה, ומקבלים פרטים כל כך מדויקים שהם מסוגלים לזייף פרטים מלאים מבלי שאף אחד יידע על כך. עם זה צריכים להתמודד הסוחרים כיום, שנושאים בכל האחריות לרכישה ולכל זיוף. עד היום מרבית הסוחרים ברשת, למעט חברות הענק כמו ebay ואמזון, היו צריכות להתמודד עם ההונאות לבד, תוך שימוש באמצעים שאין להם ובעיקר לפסול הרבה עסקאות שנתפסו כחשודות", אומר רייטבלט.

לא חוסמים כל גנב

 

"אנחנו מאוד אוהבים להגיד כן, אפילו לגנבים שאנחנו יודעים שהם כאלה. אם נחסום כל גנב, אף פעם לא נזהה את תהליך העבודה המלא שלהם ולכן אני מוכן לאשר רכישה של גנב ב־150 דולר, כי אני יודע שהפסד כזה הוא קטן לעומת הרווח שאפיק מהבנת הדרך שבה הוא פועל", אומר שמש. "הנזק שנגרם כיום לחברה מדחייה של רוכש טוב הוא גדול מאוד. לא רק שהיא הפסידה לקוח טוב, הוא גם יכול להשמיץ את החברה במדיה החברתית ולהעצים את הנזק שנגרם לה בכל מקרה. לעתים עדיף לחברה להסתכן ולאשר עסקה מאשר לפסול אותה על הסף". "לא נפיל עסקה רק כי יצאה ממדינה מסוימת או מאזור מסוים", מוסיף דמרי.

עם לקוחות החברה כיום ניתן למנות סוחרי תכשיטים, אלקטרוניקה, נעליים, מדפסות ועוד. "כיום אנחנו ממקדים את עיקר המאמצים שלנו בשוק האמריקאי. מודל ההכנסות שלנו מתבסס על לקיחת אחוזים רק מעסקאות שאושרו על ידינו", אומר רייטבלט.

תגיות