אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ליהמן ברדרס הרוויחו 2 מיליארד דולר מההשקעות בפורמולה 1 צילום: איי אף פי

ליהמן ברדרס הרוויחו 2 מיליארד דולר מההשקעות בפורמולה 1

ההחזר הגבוה מההשקעה בפורמולה 1, הוא לא יגרד אפילו את הסכומים שליהמן חייבים, ומסתכמים ב-450 מיליארד דולר

30.03.2014, 18:09 | שירות כלכליסט

בנק ההשקעות פושט הרגל ליהמן ברדרס הרוויח קרוב ל-2 מיליארד דולר מההשקעות שלו במרוצי המכוניות פורמולה 1, שהעניקו לו החזר של 550%, כך עולה מניתוח עדכני של הנתונים שמפורסמים ב"פורבס". 

קראו עוד בכלכליסט

ברני אקלסטון. מחכים שהבעיות המשפטיות יסתיימו, צילום: אימג ברני אקלסטון. מחכים שהבעיות המשפטיות יסתיימו | צילום: אימג'בנק, gettyimages ברני אקלסטון. מחכים שהבעיות המשפטיות יסתיימו, צילום: אימג

מדובר בחדשות טובות עבור הנושים של הבנק, שבספטמבר 2008 הגיש בקשה להגנה מפני פשיטת רגל. אולם על אף ההחזר הגבוה מההשקעה בפורמולה 1, הוא לא יגרד אפילו את הסכומים שליהמן חייבים, ומסתכמים ב-450 מיליארד דולר. המעורבות של ליהמן בפורמולה 1, שהחלה ב-2001, כללה לא מעט פיתולים והסתבכויות.

באותה שנה חברת המדיה הגרמנית קירש (Kirch) לוותה 1.6 מיליארד דולר משלושה בנקים כדי לרכוש 75% בחברה האם לשעבר של פורמולה 1, SLEC. הבנק הגרמני הממשלתי באיירן LB הלווה 987.5 מיליון דולר, בעוד שליהמן וג'י.פי.מורגן הלוו כל אחד 300 מיליון דולר.

האחזקה ב-SLEC היוותה ערבות להלוואה, כך שכשקירש פשטה את הרגל ב-2002, שלושת הבנקים מימשו את הערבות. כתוצאה מכך, החזיק ליהמן ב-14.2% ב-SLEC, בהתאם לסכום שהלווה. ב-2006 הבנקים מכרו את האחזקות שלהם לחברת CVC, וליהמן הרוויחה 209.3 מיליון דולר, סכום הנמוך מההלוואה שהעניקה לקירש. עם זאת, מדובר היה בהפסד רק על הנייר, שכן בליהמן קיבלו את ההחלטה הנבונה להשקיע מחדש את הכסף בפורמולה 1. היא גם סיפקה 550 מיליון דולר מתוך הלוואה בגובה 2.9 מיליארד דולר שנועדה לממן את הרכישה של CVC. ליהמן הרוויח גם ריבית על ההלוואה, שמומנה מחדש מספר פעמים מאז 2006. אולם הרווחים הגדולים הגיעו ממקור אחר.

ההשקעה מחדש העניקה לליהמן אחזקה של 15.3% בחברה האם הנוכחית של פורמולה 1, דלתא טופקו, והפכו את הבנק לבעל המניות השלישי בגודלו אחרי CVC וחברת הניהול וואדל אנד ריד. עם זאת, שנתיים לאחר מכן ליהמן פשטה רגל, וב-CVC ניסו להשתלט על האחזקה בפורמולה 1. המפרקים של ליהמן התנגדו למהלך בטענה שחוק פשיטת הרגל בארה"ב יבטל את המחויבות שלהם ל-CVC. עוד טענו המפרקים כי שווי האחזקה יעלה אם יימכר כחלק מאחזקת שליטה בפורמולה 1. ב-CVC הסכימו לכך.

המטרה של המפרקים היא להזרים מזומן מהנכסים לטובת תשלום לנושים. מדובר בתהליך מתמשך וסיומו המוחלט תלוי ביישוב התביעות של הנושים. במאי 2012 פורמולה 1 תרמה להחזרים כשטופקו שילמו דיבידנד בגובה 850 מיליון דולר, מתוכו 130.1 מיליון דולר הועברו לליהמן בהתאם לאחזקה בגובה 15.3%. חמישה חודשים לאחר מכן ליהמן הרוויחו שוב כשמכרו אחזקה של 3% בפורמולה 1 לקרן הפנסיה של המורים בטקסס (TRS) עבור סכום מוערך של 200 מיליון דולר.

בדצמבר 2012, חילקה הפורמולה דיבידנד נוסף, שעמד הפעם על 1.2 מיליארד דולר וכלל הכנסה מפריסת חוב. החלק של ליהמן עמד על 148.8 מיליון דולר, כך שכלל ההחזר של הבנק הסתכם ב-478.9 מיליון דולר. בנוסף לכך, ליהמן ממשיכים להחזיק ב-12.3% בפורמולה 1.

בשנים האחרונות, CVC מתכננת לבצע הנפקה ציבורית ראשונה (IPO) של פורמולה 1 בבורסת סינגפור. בשנה שעברה מקור המקורב לחברה סיפר לעיתון הבריטי הגרדיאן כי היעד הוא שווי שוק של 12 מיליארד דולר. יעד זה מעניק לאחזקה של ליהמן שווי של 1.5 מיליארד דולר. ליהמן ירוויחו כתוצאה מכך 2 מיליארד דולר וההחזר הסופי יעמוד על 551.7%.

השאלה הגדולה שנותרה היא מתי ימכרו בליהמן את האחזקה שנותרה להם ומי יהיה הרוכש. המועד של תאריך היעד הוא כנראה לא אידיאלי במיוחד בשל הענן שחג מעל הפורמולה 1 בשלב זה. בחודש הבא, יחל בגרמניה משפטו של המנכ"ל ברני אקלסטון, שמואשם ששילם חלק משוחד בגובה 44 מיליו דולר שנועד למנוע את המכירה של פורמולה 1 משלושת הבנקים ל-CVC ב-2006. אקלסטון מכחיש את ההאשמות וזכה לאחרונה בתיק קשור בבריטניה. תיק נוסף בנושא בוטל על ידי בית המשפט הגבוה בניו יורק.

תגיות