אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביקורת תערוכה: "אור בא והלך, ובא שוב" בגלריה זיסמן בתל אביב

ביקורת תערוכה: "אור בא והלך, ובא שוב" בגלריה זיסמן בתל אביב

העבודות של האמן ניר מצליח עשויות בטכניקה מעניינת ומעודדות את הצופה לחשוב

02.04.2014, 08:48 | רעות ברנע

מה: תערוכת יחיד של האמן ניר מצליח שבה הוא מציג סדרת עבודות חדשה. פרטים: עד 10 באפריל, לבונטין 28, תל אביב, הכניסה חופשית. שיח גלריה בתערוכה יתקיים בשבת, 5 באפריל, בשעה 11:00. דבר המבקרת: התחושה הראשונה שמתקבלת מצפייה בעבודותיו החדשות של מצליח היא חידתית: בכל עבודותיו מציג מצליח (37), בוגר המגמה לתקשורת חזותית בשנקר ולימודי המשך באמנות בקלישר, דימויים ריאליסטיים החבויים מאחורי מעטה ויזואלי. היצירות, שמוצגות ללא שם, נחלקות לשני סוגים: הראשונות מציגות דימויי נוף והאחרות פורטרטים של דמויות בודדות על רקע שלא תמיד ניתן לפענח מהו. 

ככ שמתקרבים הדימוי מתעמעם ככ שמתקרבים הדימוי מתעמעם ככ שמתקרבים הדימוי מתעמעם

בשני הסוגים משתמש מצליח בטכניקה זהה - הוא "שוטף" את הדימוי המוגמר בצבע בעל מרקם ושקיפות מסוימת, שמאפשר לצופה לראות בבירור מה קורה מאחוריו, אבל גם מציב אותו במקום לא לגמרי נגיש. התוצאה שמתקבלת מצפייה בעבודות שונה אם מתרחקים או מתקרבים.

מרחוק ניתן לראות את הדמויות בבירור, אך ככל שמתקרבים ומבקשים להתקרב ולהכיר אותן מקרוב, הדימוי מתעמעם הודות לשכבת האור הצבעונית השוטפת אותן ומותיר את הצופה עם סימני שאלה. מקרוב הדמויות ביצירות - נערות ונערים צעירים לצד אנשים מבוגרים יותר - נראות תלושות ממקומן, כאילו נתפסו במהלך מסע שלאו דווקא נעשה מתוך בחירה. חלק יוצרות קונוטציות של שואה, חלק דווקא של תקומה.

הדבר דומה כאשר מדובר בציורי הנוף. גם כאן ברגע הראשון ברור לצופה מה הוא רואה, אך ככל שמתקרבים, הביטחון בדימוי הולך ומתערער. באמצעות הטכניקה הזו מצליח האמן להעביר מסר, או שמא אולי לשאול שאלה בדבר מקומם של הזיכרונות, החלומות והחזיונות בחיים שלנו.

› שורה תחתונה: עבודות שעשויות בטכניקה מעניינת ומעודדות את הצופה לחשוב.

תגיות