אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמנות המיקסוס צילום: עמית שעל

אמנות המיקסוס

המוזיקאי נעם רותם ואמן הווידיאו דני מאיר ייכנסו למעבדה ובכל 23 דקות ייצאו עם סינגל חדש, כחלק ממיצג שנועד לחשוף את הקהל לתהליך של אמנות דיגיטלית. כמה צופים מאושרים יזכו באופן אקראי ביצירה אחת במינה

03.04.2014, 09:05 | רעות ברנע

"כשאתה יוצר משהו אתה נקשר אליו, אבל אז מגיע הרגע שבו אתה צריך להיפרד ממנו", אומר המוזיקאי נעם רותם, שלצד המוזיקאי ואמן הווידיאו דני מאיר יקיים היום מופע־מיצג תחת השם "סינגל קופי" במרכז לאמנות עכשווית בתל אביב. "אנחנו חושבים הרבה לאן מגיעים כל הרעיונות שלנו שנשארים על הרצפה, ומטרת האירוע הזה היא לנסות לתת להם ייצוג פיזי וחזותי".

נעם רותם ודני מאיר, צילום: עמית שעל נעם רותם ודני מאיר | צילום: עמית שעל נעם רותם ודני מאיר, צילום: עמית שעל

האירוע, שיתקיים בין18:00 ל־23:00, מורכב מפרקי זמן של 23 דקות כל אחד. בכל 23 דקות ייכנסו רותם ומאיר אל מעבדה מוזיקלית מאולתרת שתוקם במקום ויעבדו על יצירה חדשה באמצעות כלי נגינה שונים, ציוד הקלטה ומיקסוס, והקולות שלהם ושל הקהל. בתום כל תהליך כזה תיצרב היצירה על דיסק, תקבל שם ותינתן למשתתף רנדומלי ואנונימי באירוע. "נקליט על טייפ סלילים", מסביר מאיר, "כך שטכנית לא נוכל לשמור את היצירה, ונהיה חייבים למחוק אותה בכל פעם שנתחיל להקליט את הבאה בתור. התיעוד היחיד יהיה על אותו הדיסק, שיינתן עם מספר סידורי ותעודת מקוריות לאחד המשתתפים".

האדם שיזכה ביצירה, אומר רותם, יוכל לעשות איתה ככל העולה על רוחו. "הוא יוכל לזרוק אותה לפח הקרוב, למכור אותה או להשתמש בה לסרט החתונה שלו", הוא אומר.

"אנחנו עוסקים במיצג הזה באחת השאלות החשובות בנוגע לאמנות דיגיטלית", מוסיף מאיר, "ובעצם תוהים לגבי תהליך המכירה שלה ומה נותן לה ערך. כיום הערך נקבע בעיקר על פי המספר הסידורי ותעודת המקוריות, אבל החוויה של הצפייה ביצירה דיגיטלית לא באמת משתנה גם אם אנחנו צופים בעותק שאיננו מקורי".

"מעבר למה שיוצא לצופים מהאירוע, הוא מיועד גם עבורנו ובשבילנו", אומר רותם. "זה תהליך שמאתגר אותנו ומעניין אותנו לגלות מה ייצא ממנו. כמו כן, היופי הוא שדני ואני לא חשובים בתהליך הזה. כל אמן יכול לעשות את זה והחלום שלנו הוא שאמנים יעשו את הניסוי הזה במקומות נוספים. מה שיצרנו הוא מערכת כללים וחוקים, ובתוך החוקיות הזו אפשר בעצם לעשות הכל".

למה דווקא 23 דקות?

"זה פרק זמן שהבנו מניסיון שהוא מספיק בדיוק כדי ליצור טרק טוב, למקסס ולצרוב, ומצד שני הוא עדיין קצר כך שהתהליך ייעשה תחת לחץ", מסביר מאיר. "חשוב לצופים לראות שאנחנו באמת מתאמצים", מוסיף רותם, "חלק מהיופי וחלק מהכוח של הדבר הזה הוא שהצופים חוזים בתהליך ועדים לזה שאנחנו קצת סובלים, מתעצבנים לפעמים. מדובר בכניסה אל המוח של היוצר ואל תהליך היצירה הפיזי. גם עבורנו מדובר בטלטלה רגשית: זו שמחה על משהו שנולד לצד התאבלות על משהו שהולך בטרם עת, בתום 23 הדקות".

איך תחליטו מי יזכה בעותק היחיד של כל יצירה?

מאיר: "רנדומלית, כנראה האדם הראשון שניתקל בו או שימתין ליד האולפן".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות