אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל שופרסל: "הספקים מרוויחים, אבל אנחנו סופגים את האש"

מנכ"ל שופרסל: "הספקים מרוויחים, אבל אנחנו סופגים את האש"

איציק אברכהן מתקשה להבין למה הציבור כועס על רשתות המזון בזמן שהיצרנים הגדולים רושמים רווחיות תפעולית גבוהה בהרבה. לדבריו, ירידת מחירים תושג "רק במו"מ עם היצרנים"

07.04.2014, 08:54 | נורית קדוש

"הקמעונאים סופגים את כל האש מהצרכן והרווחיות שלהם נשחקת. באותו זמן הספקים משפרים רווחיות. התופעה הזאת תשתנה, כי לא ייתכן שהרווחיות של הקמעונאים תנוע בין 1% ל־3%. זה לא נתפס, ולא יתקיים יותר", כך העריך אתמול מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, על רקע השחיקה ברווחיות התפעולית של רשתות המזון, כפי שזו באה לידי ביטוי בדו"חות לסיכום 2013.

קראו עוד בכלכליסט

לדברי אברכהן, "צריך לעשות הכל כדי שתרומת הספקים לירידת המחירים תהיה משמעותית. הם יכולים, הם צריכים והם ייתנו. העובדה שיש קבוצת ספקים קטנה וחזקה היא דוגמה חריגה להתנהלות של שוק מזון. זה חייב להשתנות".

איציק אברכהן. "זה שיש קבוצת ספקים חזקה ומשמעותית זו דוגמה להתנהלות חריגה", צילום: אוראל כהן איציק אברכהן. "זה שיש קבוצת ספקים חזקה ומשמעותית זו דוגמה להתנהלות חריגה" | צילום: אוראל כהן איציק אברכהן. "זה שיש קבוצת ספקים חזקה ומשמעותית זו דוגמה להתנהלות חריגה", צילום: אוראל כהן

"היינו צריכים להוזיל את הפירות והירקות"

אברכהן לא מסתפק רק בהצהרות. בכוונתו לחתוך ברווחי הספקים בהסכמים חדשים שיחתום עמם בחודשים הקרובים. "אנחנו חייבים לסיים עד סוף השנה את הסכמי הסחר, ואני מקווה שהספקים יבינו שהם חייבים להוריד מחירים. נידרש להגיע להבנות טובות עם הספקים, ובמקביל גם לאתר יצרנים נוספים למותג הפרטי, שיוכלו להתחרות במותגי הספקים".

אברכהן מסביר את היחלשות המותג הפרטי ב־2013 במבצעי ההנחות על מותגי הספקים, שהפכו את רכישת המותג הפרטי לפחות כדאית לצרכן. לדבריו, בשנה הקרובה צפויים פני הדברים להשתנות: "כבר עתה אנחנו מצויים בפיילוט ללחם אחיד תחת המותג הפרטי, ובמחיר נמוך מהמחיר המפוקח. נלך לכל מקום שבו נוכל לקבל איכות טובה במחיר נמוך, ונחזק מאוד את המותג הפרטי".

ביחס לתמחור הגבוה של פירות וירקות ברשת, שכפי שנחשף ב"כלכליסט" שיקף לשופרסל רווחיות תפעולית של 31%, מודה אברכהן כי נעשו טעויות. "השיפור ברווחיות הפירות והירקות הושג באמצעות התייעלות, אבל זה נכון שהיה צריך להוריד מחירים לצרכן, ואנחנו עושים את זה כבר עכשיו. נמשיך להוריד מחירים במהלך 2014 בכל הפורמטים בשיעורים שהצרכן יחוש בהם ברמה הארצית. הממשלה צריכה לבטל את כל המועצות החקלאיות שמעלות מחירים כל שני וחמישי, וצריך לפתוח את השוק החקלאי ליבוא במכסות גדולות. למה צריך למכור ביוקר פירות וירקות?".

כחלק מההיערכות להורדת מחירים, אברכהן מתכונן לבצע התייעלות פנימית באמצעות טיפול בסניפים מפסידים וצמצום שטחי מסחר בסניפים גדולים בהיקף של 15–10 אלף מ"ר, זאת בנוסף לשמונה סניפים שנסגרו בשנה שעברה. "זה שאנחנו מורידים מחירים ושוחקים את הרווחיות שלנו מול הצרכנים זה בסדר, אבל בסוף הספקים יצטרכו לתת את חלקם, כדי שלא נערער את היציבות העסקית שלנו".

ביחס לחוק המזון, אברכהן טוען כי זה לא יביא להורדת מחירים באופן מיידי: "ירידת המחירים לא תבוא בזכות החוק, אלא רק ממשא ומתן עם הספקים. הציבור אמר את דברו במחאה בנוגע ליוקר המחיה בתחום המזון, ומקטע הקמעונאות הוא היחיד שהפנים את המסר. למרות זאת, חוק המזון 'נכנס' בשופרסל ובמגה שלא לצורך. שופרסל תציג כבר השנה את מאגר המחירים המקוון וזה יחשוף לראשונה את האמת, ואת ההצגות שחלק מהקמעונאים עושים".

אברכהן מכוון בדבריו למגה, שהשיקה 11 סניפי You. "לא אקח סניפים ספורדיים ואהפוך אותם לרשת ארצית, כששאר 200 הסניפים שלי יפתחו פער גדול מהם".

ארגון חבר מפסיק לרכוש תווים משופרסל

נתוני נילסן מציגים כבר שלושה חודשים ירידה חדה במכירות הרשתות המאורגנות. לדברי אברכהן, "חלק טוענים שזה בגלל האווירה הציבורית, אחרים מעריכים שבגלל היעדר החורף, ויש מי שחושבים שהרשתות המאורגנות ירדו בגלל הכמות הגדולה של חנויות חדשות שנפתחו על ידי הרשתות הפרטיות. כל התשובות נכונות. המספרים בשופרסל הרבה יותר נמוכים מהירידה הכללית, ומה שהפריע לנו ברבעון הראשון הוא בעיקר עיתוי החג. הקניות לפסח החלו ברגל ימין, ולהערכתי היקף המכירות יהיה טוב".

אברכהן טוען כי היות שעליות המחירים הגדולות נכנסו לתוקף בסוף 2012, "הן כבר לא מייצרות השנה פער, והסל נותר דומה בכמות ובמחיר לזה של השנה שעברה. התחרות בין הקמעונאים אגרסיבית מאוד, ותימשך בעוצמתה במהלך השנה. איתה תמשיך השחיקה ברווחיות של כל הקמעונאים". על רקע שיפור הרווחיות של הספקים, שהעלו מחירים לפני שנה, אברכהן טוען כי לא יאשר העלאות מחירים בקלות: "אם ספק יבקש לבצע העלאת מחירים, הוא יצטרף להזיע כדי שנאשר את זה".

אברכהן אישר את חשיפת "כלכליסט" ביחס לצמצום ההנחות בתווי הקנייה, ומסר: ״שינינו אסטרטגיה כדי לאפשר לרשת להציג סל זול יותר. זה יקרה גם באמצעות צמצום ההנחות בתווים ל־5%–7%, ויבוא לידי ביטוי אחרי החג".

לדברי אברכהן, על רקע צמצום ההנחה, החליט ארגון חבר הרוכש מהרשת תווים במאות מליוני שקלים להפסיק את ההסכם בין הצדדים. "הצענו לחבר הנחה גדולה מהממוצע, אך הארגון סירב לשינוי".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות