אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועדת המחירים תבחן רווחיות הקמעונאים במוצרי המזון המפוקחים צילום: חיים צח

ועדת המחירים תבחן רווחיות הקמעונאים במוצרי המזון המפוקחים

במסגרת צעדים לשיפור הפיקוח על המחירים, תמפה הוועדה הבין-משרדית את העלויות והרווחים של הקמעונאים בשיווק 20 מוצרי מזון שנתונים בפיקוח ושהיקף מכירותיהם השנתי עומד על כ-3.7 מיליארד שקל

07.04.2014, 15:38 | תומר גנון

כפי שפורסם ב"כלכליסט": ועדת המחירים הבין-משרדית תבחן את רווחיות הקמעונאים במוצרי המזון המפוקחים- חלב, לחם, ביצים ומלח. הוועדה בחרה משרד יעוץ מקצועי על מנת לבצע מיפוי של העלויות והרווחים של הקמעונאים בגין מוצרים אלו. כיום נמצאים בפיקוח 20 מוצרי מזון שהיקף מכירותיהם השנתי עומד על כ-3.7 מיליארד. נכון להיום המרווח הקמעונאי נקבע כאחוז קבוע מהמחיר לקמעונאי שבו נוקב היצרן (10%-15%). השיעור הנהוג מבוסס על נתון היסטורי שהונהג עם המעבר לפיקוח על פי עקרונות דו"ח סוארי. המשרד הנבחר רואי החשבון אברמזון ושות'.

קראו עוד בכלכליסט

על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם ב-2013, תופעת ההנחות שרשתות השיווק מקבלות מהמחלבות על מוצרי חלב (הנוהג קיים גם בביצים), גורמת לכך שהמרווח הקמעונאי בפועל גדול יותר מזה שמדווח. כך מנצלת רשת השיווק את כוח השוק שלה הן כלפי הספק והן כלפי הצרכן. כשמדובר במוצרים שמחיריהם נתונים בפיקוח פעיל, תופעת ההנחות והגדלת שיעורן אינה מביאה בסופו של דבר להוזלת מחירי המוצרים שמשלמים הצרכנים, ורק רשתות השיווק נהנות ממנה.

מוצרי חלב בסניף של רשת רמי לוי, צילום: אריאל בשור מוצרי חלב בסניף של רשת רמי לוי | צילום: אריאל בשור מוצרי חלב בסניף של רשת רמי לוי, צילום: אריאל בשור

לאור דו"ח המבקר, מבקש הועדה לבחון את השימוש בשיטה המתבססת על מרווח באחוז קבוע. חסרון עיקרי נוסף של השיטה הוא בכך שייקור בשכבה נמוכה יותר בשרשרת הערך, מסיבה שאינה קשורה בעלויות השיווק הקמעונאי, כמו למשל עלייה חריגה בחומר הגלם (נניח חלב במקרה של גבינה), כופה ייקור נגרר במקטע הרווח הקמעונאי.

הבדיקה נערכת במסגרת שורת צעדים ששוקל לנקוט הוועדה לשיפור שיטת הפיקוח על המחירים. בין היתר, התבצעו בדיקות בנוגע לעלויות המחלבות, עלויות שיווק הביצים, ובדיקה בנוגע לשיטת ההכרה ברווחיות למונופול מפוקח (דו"ח סוארי) אשר נמצאת בעיצומה וצפויה להסתיים בקרוב.

על פי משרד האוצר, תוצאות הבחינה של המרווח הקמעונאי יאפשרו לוועדת המחירים לאתר כשלים הקיימים ביחסים המסחריים בכל שרשרת הערך של המוצרים בפיקוח, ובמיוחד במקטע השיווק. זאת כדי להפעיל כלים שמירה על רמת מחירים הוגנת עבור הצרכן.

תגיות