אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טוויסט בפרשת הריקול של GM: "המנכ"לית קורבן של קודמה" צילום: בלומברג

טוויסט בפרשת הריקול של GM: "המנכ"לית קורבן של קודמה"

אחרי שעברה חקירה צולבת בקונגרס על התקלה הקטלנית במכוניות GM, פרשנים בתעשיית הרכב סבורים כי המנכ"לית מרי בארה היא השעיר לעזאזל של דן אקרסון, שפרש בפתאומיות בדצמבר. אנליסט: "יש כאן הרבה חומר גלם לתיאוריית קונספירציה"

10.04.2014, 09:15 | נרי ג'ונסון וסוכנויות הידיעות

תיאוריית הקונספירציה זוקפת ראש בימים האחרונים בפרשת הריקול המטלטלת את ענקית כלי הרכב האמריקאית ג'נרל מוטורס (GM).

קראו עוד בכלכליסט

השבוע היא קיבלה חיזוק משמעותי מפרשן תעשיית הרכב ג'ון מקלרוי, שציין בראיון רדיו כי ייתכן שמנכ"לית GM הטרייה מרי בארה היא שעיר לעזאזל בפרשה. "האם מרי בארה הושלכה מתחת לגלגלי האוטובוס על ידי קודמה דן אקרסון ואולי אפילו על ידי דירקטוריון החברה?", צוטט מקלרוי במגזין "פורבס". הנחת היסוד שלו היא כי ייתכן שאקרסון היה מודע בשלהי 2013 לריקול המתקרב, ומשום כך פרש בפתאומיות בדצמבר ובחר בבארה להחליפו.

באותה העת ציין אקרסון את מחלתה הקשה של אשתו כמניע העיקרי לעזיבתו. עם זאת, באורח פלא, הוא צץ שוב בחודש שעבר כיו"ר קבוצת הפרייבט אקוויטי קרלייל. "לאקרסון אין זמן לכהן כיו"ר ג'נרל מוטורס אבל יש לו זמן לכהן כיו"ר קרלייל?", תהה מקלרוי. "יש כאן הרבה מאוד חומר גלם לתיאוריית קונספירציה".

מרי בארה, מנכ"לית ג מרי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס: היום GM תעשה את הדבר הנכון. זה מתחיל בהתנצלות הכנה שלי לכל מי שנפגע מהריקול הזה, ובמיוחד לבני המשפחה והחברים של מי שקיפחו את חייהם" | צילום: בלומברג מרי בארה, מנכ"לית ג

בארה, המנכ"לית הראשונה של תאגיד כלי רכב עולמי, מונתה לתפקיד רק בינואר השנה. בשבוע שעבר היא הושלכה למים עמוקים והופיעה בשימוע בקונגרס בניסיון להסביר את מהות התקלה שהביאה למותם של 13 בני אדם. השימוע אמור לקבוע אם תיפתח חקירה פלילית נגד החברה.

לא הגישה מסמכים

יצרנית כלי הרכב שבסיסה בדטרויט כבר הודתה כי תקלה במתג ההתנעה הובילה לתאונות הקטלניות. התקלה גרמה למתג לעבור למצב חניה באמצע נסיעה, מה שגרם לנטרול פעולת הגאי הכוח וכריות האוויר. הטענה הקשה ביותר שעלתה עד כה היא שמנהלי GM ידעו על התקלה במכוניות במשך עשור שלם — אך החלו לטפל בה רק בפברואר האחרון.

שלשום דיווחו גורמים פדרליים כי GM לא עמדה בלוח הזמנים להגשת מסמכים המיועדים לחקירה ותיקנס ב־7,000 דולר על כל יום שעובר. החברה נדרשה להציג מסמכים שונים עד 3 באפריל, אך מילאה את הדרישה הזו רק באופן חלקי. בין השאר נתבקשה GM להשיב על 107 שאלות הקשורות לריקול. בתגובה לקנס אמרה GM כי היא "פועלת ללא לאות" כדי לעמוד בלוח הזמנים.

בינתיים, בשימוע בקונגרס בשבוע שעבר, כמו בסרטון הווידיאו שפרסמה באתר החברה, בחרה בארה באסטרטגיית ההתנצלות. "היום GM תעשה את הדבר הנכון. זה מתחיל בהתנצלות הכנה שלי לכל מי שנפגע מהריקול הזה, ובמיוחד לבני המשפחה והחברים של מי שקיפחו את חייהם או נפצעו בתאונות. אני מתנצלת מעומק לבי", אמרה.

במהלך השימוע התקיפו חברי הקונגרס גם את הרשות הפדרלית לבטיחות בדרכים (NHTSA). זאת ברקע החשיפה כי הרשות ידעה על התקלות במכוניות כבר ב־2007 אך לא פעלה למרות 29 תלונות שהוגשו לה. "דגלים אדומים התנופפו מול GM וגם מול הרשות הפדרלית, והם היו אמורים לגרום להן לפעול", אמר חבר הקונגרס טים מרפי. חברת הקונגרס דיאנה דה גטה האשימה את GM בבצע כסף, ואמרה שבחרה שלא להחליף את החלקים הפגומים בשל עלות של 57 סנט לחלק. "החברה המשיכה למכור מכוניות בידיעה שאינן בטוחות", האשימה מרפי.

בתגובה ציינה בארה כי התיעוד מ־2005, ולפיו GM החליטה שעלות התיקון גבוהה מדי, הוא אכן "מאוד מטריד". "אם זאת הסיבה שהם לא פעלו, זה לא מתקבל על הדעת", אמרה. בארה גם ציינה כי אף שהחברה התנהלה לפי "תרבות ממוקדת עלות" בתקופה שלפני פשיטת הרגל ב־2009, כיום היא מתנהלת לפי "תרבות ממוקדת צרכן".

לשאלה מי בדיוק ידע על התקלה ברכבים ומי אשם בתהליך קבלת ההחלטות הלקוי, השיבה בארה שאינה יודעת, וכי בתקופה המדוברת לא התקיימה תקשורת מספקת בין האגפים השונים בחברה. לאחרונה מינתה GM סמנכ"ל בטיחות בינלאומי לרכבים שאמור לרכז את כל התקשורת בחברה. יצוין כי איש מבין עובדי GM לא איבד את משרתו עד כה בעקבות התקלה. מהנדסי GM קבעו בינתיים כי הנהיגה במכוניות שלא הוחזרו בריקול בטוחה כל עוד לא תלויים מפתחות אחרים על מפתח ההתנעה.

תביעות אזרחיות וייצוגיות

GM הובילה את מכירות כלי הרכב הגלובליות במשך 77 שנים ברציפות, מ־1931 עד 2007, יותר מכל חברה אחרת בעולם. ביוני 2009 היא נכנסה להליך פשיטת רגל ברקע המשבר הכלכלי הגלובלי, וניצלה רק הודות למהלכי חילוץ של הממשל הפדרלי שעלו למשלם המסים 12 מיליארד דולר. פשיטת הרגל פוטרת אותה חוקית מתשלום פיצויים לקורבנות של תאונות שהתרחשו לפני ההליך. אף כי התאוששה מאז וחזרה לרווחיות, החשש הוא כי פרשת התקלות הקטלניות מציבה איום חדש על עתידה.

במקביל להחלטת הקונגרס צפויות להיפתח בקרוב כמה תביעות אזרחיות וייצוגיות מצד משפחות ההרוגים ובעלי מכוניות. בחודש שעבר נפגשה בארה עם משפחות הקורבנות, והן ביקשו ממנה להוריד את כל מכוניות החברה מהכביש עד שכל התקלות יתוקנו, צעד ש־GM מסרבת לעשות בשלב הזה. "זה היה בזבוז זמן. היא רק נתנה לנו את התשובה הרשמית של החברה", אמרה ל־CNN רנה טראוטווין, שבתה שרה נהרגה בתאונה שנגרמה מתקלה במכונית השברולט שבה נהגה.

ענקית הרכב נחלצת לעזרת דטרויט

ברקע פרשת הריקול, GM תנסה גם להזרים אנרגיות חדשות לעיר המכוניות דטרויט, השרויה במשבר פיננסי חמור.

שלשום הודיעה ענקית הרכב כי תשקיע 384 מיליון דולר בשדרוג אחד ממפעליה השוכן בדטרויט וחולק שטחים גם עם העיר השכנה המטרמק. המפעל, דטרויט־המטרמק, נוהל בעבר על ידי מרי בארה.

העיר דטרויט, לשעבר בירת תעשיית הרכב האמריקאית, נמצאת בעיצומו של הליך פשיטת רגל במגזר הציבורי שלה, הגדול מסוגו בתולדות ארצות הברית.

ההשקעה של GM אמורה לשדרג את פסי הייצור של המכוניות החשמליות במפעל, המייצר כמה כלי רכב חשמליים ובהם האימפלה והמליבו של שברולט, כמו גם דגם של קדילק.

הסכום הזה יעלה למיליארד דולר את ההשקעה הכוללת במפעל, המעסיק 1,600 עובדים. החברה תשקיע 65 מיליון דולר נוספים במפעל לייצור סוללות למכוניות היברידיות, השוכן בסמוך.

מושל מישיגן ריק סניידר אמר כי אלה בהחלט חדשות טובות עבור דטרויט וכלכלתה המקרטעת.

למרות הקלות במס עבור רוכשי מכוניות חשמליות, היקף המכירות של הדגמים לא עמד בציפיות היצרניות. עם זאת, החברות עדיין מנסות לתמרץ את המכירות כדי לעמוד ביעדי פליטת גזי החממה הפדרליים, בין השאר על ידי הורדת מחירים.

תגיות