אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחינת פייסבוק, הדברים שאתם הכי אוהבים הם ספאם

אלגוריתם הרשת החברתית עבר שינויים לצמצום הספאם בפיד שלכם - אך מעתה יזהה תמונות וסרטונים ויראליים בתור תוכן שיווקי ויעלים אותם. בנוסף, השינוי עשוי לפגוע באנשים שמנסים לגייס תרומות וסיוע בפייסבוק

13.04.2014, 13:44 | נמרוד צוק
בסוף השבוע פרסמה פייסבוק את המדיניות החדשה שלה שנועדה לנקות את הפיד מספאם. היא כוללת הצנעה של פוסטים שמנסים לתמרן את המשתמשים לתת להם לייק ולהגדיל את הפצתה באופן מלאכותי - אך נראה שבחלק מהמקרים, מדובר דווקא בתוכן שמאוד מעניין אתכם.

קראו עוד בכלכליסט

בפוסט שפורסם ביום חמישי פירטה פייסבוק שלוש קטגוריות חדשות של תכנים שיוגדרו כספאם: האחת היא פוסטים שמבצעים "ליקוט לייקים", כלומר מבקשים מהקוראים במפורש לתת להם לייק, לשתף או לכתוב תגובה במטרה להגדיל את תפוצת הפוסט.

"אנשים מגיבים לעתים קרובות לקריאה לפעולה וכתוצאה מכך הפוסטים זוכים להופיע במיקום גבוה יותר בפיד של חבריהם. עם זאת, מסקרי שביעות הרצון שלנו עולה שפוסטים כאלה רלבנטיים עבור הגולשים פחות מפוסטים בעלי מספר דומה של לייקים, שיתופים ותגובות, ב-15% מהמקרים", טענו ברשת החברתית. הסנקציה שינקטו בפייסבוק נגד מלקטי הלייקים מתונה יחסית - הורדת מיקומם בפיד כך שישקף את הרלוונטיות האמיתית שלהם לקוראים.

האם החתולים יעלמו לכם מהפיד? האם החתולים יעלמו לכם מהפיד? האם החתולים יעלמו לכם מהפיד?

הקטגוריה השניה כוללת תכנים שזוכים לשיתוף חוזר ונשנה, שנמצאו גם הם כרלוונטיים פחות מאחר והמשתמש רואה אותם מספר רב של פעמים. פייסבוק יצמצמו את הנראות של דפים ומשתמשים שחלק ניכר מהפעילות שלהם הוא שיתוף של תכנים כאלו. "מבדיקה שערכנו עולה כי אחרי השינוי המשתמשים צמצמו ב-10% את מספר פעולות הסתרת התוכן שהם מבצעים", נכתב בפוסט.

הקטגוריה השלישית מכונה "קישורים מספימים" - כאלו שמציגים מצג שווא בנוגע לתוכן אליו הם מובילים, שמתגלה לבסוף כפרסומות או כשילוב בין תוכן ויראלי לפרסומות. למשל, כאלו שמוצגים כקישור שמוביל לאלבום תמונות אבל מוביל לדף שמכיל פרסומות. לטענת החברה, בעקבות השינוי יעלה מספר המשתמשים שמקליקים על קישורים לאתרים אחרים ב-5%, אינדיקציה טובה כי התוכן הופך רלוונטי ואמין יותר לדעת המשתמשים.

לאן נעלמו החתולים?

המדיניות החדשה זכתה לביקורת נוקבת: לטענת אתר גיגה-אום, תכנים מהסוג שפייסבוק הציגה כדוגמה למה שיוגדר מעתה כספאם - פוסט בו המשתמש צריך לבחור בין תמונה של גור חתולים, ארנב, דולפין ויתוש, על ידי שימוש בלייק, שיתוף, תגובה או התעלמות, הוא דווקא מסוג התכנים שהרבה משתמשים רוצים לקבל בפיד.

בנוסף יכללו בקטגוריה תכנים כמו קמפיינים של אנשים שמגייסים תרומות למאבק במחלות וכאלה שמבקשים לקבל מספר גדול של לייקים כדי לזכות בפרס מסוים, גם הם כאלו שחביבים על קהלים רחבים.

לטענת פייסבוק, השינוי לא ישפיע על דפים שמנסים לעורר דיון אמיתי אלא על כאלה שמנסים להשיג תפוצה מלאכותית, ומרבית האנשים והדפים שמפרסמים תכנים יראו דווקא עליה קלה בתפוצת התכנים שלהם, כאשר היחידים שייפגעו הם מספר קטן של דפים, כאלה שמציפים את הפיד בספאם בקביעות ובכוונה תחילה.

תגיות