אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כמה ביקוש יש לשוש?

כמה ביקוש יש לשוש?

שקט, מתברר, הולך והופך למותרות נחשקות, אפילו למוצר שמוכנים לשלם עליו

17.04.2014, 11:05 | שיזף רפאלי
הצלילים נעלמים מחיינו. בילדותנו אחת מהפעולות בתנועת הנוער היתה לשבת בלי נוע בשדה ורק להקשיב. מה שומעים כשמאזינים לדממה מסביב? הכל מלבד דממה. צלילי השקט, גילינו, די רועשים. לא חשבנו לשלם כדי להחריש אותם.

פעם שמענו געיית פרות, קריאות תרנגולים, פיצוצי זיקוקים, ולמי שזוכר - גם פיצוצי דינמיט של סוללי הכבישים. גם היום, גם באישון לילה, האוויר נושא אלינו צלילים של רכבות חולפות במרחק, מנועי מטוסים, צפירות אמבולנס קרוב ואונייה רחוקה, נביחות כלבים, את יללות הייחום של חתולי השכונה, יבבות האזעקה של מכונית והרעב של תינוק, רעשים של שיפוץ בניין - כולם מתמזגים לקונצרט של חיינו. בני מזל כבר לא מבחינים בהם. אחרים משתגעים מהם.

במחקרים שאנו עורכים על הפרעות בעבודה רעשי הרקע שוב ושוב עולים כאויב הגדול ביותר של הריכוז. גירוי קולי הוא לעתים קרובות הזרז הראשון של הסחת הדעת וקטיעת שטף המחשבה. גם עיריות מדווחות שרעש ניצב בראש רשימת תלונות האזרחים. אפילו המוציאים לאור של מדריך המסעדות זאגט דיווחו שכמות הרעש היא הנושא המטריד ביותר בעיני באי בתי האוכל. שקט, מתברר, הולך והופך למותרות נחשקות, אפילו למוצר שמוכנים לשלם עליו.

לא ברור למה המלחין ג לא ברור למה המלחין ג'ון קייג' התכוון כשחיבר את 4'33, יצירה שכולה שקט מוחלט. אבל ספק אם חלם שהיא תימכר באייטיונס ב־0.99 דולר, ועוד בכמה ביצועים שונים. ההלצה הזאת עוטפת גרעין של אמת חדשה | צילום: שאטרסטוק לא ברור למה המלחין ג

בתעשיית התיירות שקט הוא כבר שנים רבות מוצר עובר לסוחר. כבר שנים רבות הניתוק וההחרשה נמכרים כמרכיבים בחופשה. בכמה בתי מלון ומרכזי הבראה יוקרתיים, בארץ ובעולם, הדיבור בקול רם נאסר והתקשורת הסלולרית ממוסכת. גם יצרני מכשירים ביתיים, ממכונות כביסה ומדיחי כלים ועד לשואבי אבק, מתאמצים להוסיף תכונות של שקט, ומתמחרים אותן. יש אפילו כלי נגינה כאלה, לדוגמה תופים מוחרשים. גם דגמי עילית של מכוניות יוקרה מתפארים בפרסומות על הדממה שבהם לא פחות מן הניצולת של בוכנותיהם.

רכבת ישראל, שזיהתה את המגמה, החלה באחרונה להציע כרטיס "קרון שקט", שמזכה את הנוסע לא רק במושב בטוח, אלא גם בשקט שנאכף בידי דיילים. הקרונות הללו מסומנים בשלטים, וצוות ייעודי מוודא שיושבי הקרון לא מדברים בסלולרי. חברות רכבות רבות בעולם כבר הנהיגו קרונות כאלה, שבהם רק מערכת הכריזה מפריעה לשלווה. אצלנו, כמובן, הטרנד עדיין לא זוכה לחיבוק הנוסעים, שבקשה להחריש או לשוחח מחוץ לקרון מעוררת אצלם הפתעה, וזו הופכת למשא ומתן קולני עם הדיילים. וזה טוב. זה מזכיר לנו שבאזורנו השֶקט עדיין לא קיבל מעמד של מוצר יקר ומשאת נפש תרבותית. אני תומך בכל לב במאבק הרכבת ברעש. הוא יוסיף שעות רבות של רוגע למחשבה או עבודה. באמת יהיה מרתק לראות אם השינוי הזה יתרחש פה.

חברות תעופה מצטרפות גם הן לאופנה החדשה. כמה חברות בעולם מתכוננות ליום שבו שיחות בטלפון הנייד יתאפשרו ויותרו במטוסים, ושוקלות למכור כרטיסים יקרים יותר עבור אזורים במטוס שהנוסעים בהם לא יורשו להפעיל את מכשיריהם. כבר היום ניתנות לנוסעי מחלקות העסקים בכמה חברות תעופה אוזניות "בולעות רעש".

לא ברור למה בדיוק התכוון המלחין האמריקאי ג'ון קייג', כשחיבר את 4'33, יצירה קלאסית לתזמורת שנמשכת בדיוק ארבע דקות ו־33 שניות, שבמהלכן לא מנוגן שום תו ולא נשמע שום רחש, פרט לזה של הדפדוף בתווים הריקים. ואולם, ברור שאפילו קייג', האקספרימנטליסט האוונגרדי, לא ציפה שיצירתו תימכר באייטיונס במחירים שנעים בין 99 סנט ל־5 דולר ועוד בכמה ביצועים שונים, לרבות ביצוע שהוקלט בדירתו השוממה. גם אפליקציה של 4'33 לאייפון אפשר לקנות בדולר. ובבדיחה הזאת יש גרעין של אמת חדשה: שקט שווה הרבה כסף.

תגיות