אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אופנת המשחקים הבלעדיים מגיעה לסמארטפונים צילום מסך: Halo

אופנת המשחקים הבלעדיים מגיעה לסמארטפונים

גוגל ואפל החלו לנסות לשכנע מפתחות משחקים להשיק כותרים חדשים באופן בלעדי במערכות ההפעלה שלהן. מודל זה, שמקורו בשוק קונסולות המשחקים, עשוי להזניק משמעותית את רווחי שתי החברות

22.04.2014, 16:15 | רפאל קאהאן

משחקים הם מהאפליקציות הפופולריות ביותר בקרב משתמשי הסמארטפונים, אולם עד היום כמעט כל כותר גדול הופיע במקביל עבור אייפונים ומכשירי אנדרואיד. במאבק להגמוניה בשוק המכשירים הניידים מופיע כלי נשק חדש: שימוש בבלעדיות כדרך לעודד גיימרים להישאר נאמנים ליצרנית מערכת ההפעלה.

קראו עוד בכלכליסט

הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי אפל וגוגל החלו בניסיונות לגרום למפתחי משחקים פופולריים כגון EA או ZeptoLabs, להשיק את הכותרים שלהן בבלעדיות או לפחות בראשוניות על גבי הפלטפורמות שלהן. במקרה של EA אפל זכתה ליתרון כאשר החברה הסכימה להשיק את משחק ה-Plant vs. Zombies 2 שלה בראשוניות עבור האייפון, כאשר גרסת האנדרואיד הושקה חודשיים מאוחר יותר.

Plants Vs. Zombies 2, שהושק לאייפון ואחר כך לאחרים Plants Vs. Zombies 2, שהושק לאייפון ואחר כך לאחרים Plants Vs. Zombies 2, שהושק לאייפון ואחר כך לאחרים

במקרה של ZeptoLabs שמפתחת בין השאר את משחק Cut the Rope, הסכימה החברה לשיווק בלעדי של שלושה חודשים של הגרסה החדשה באפסטור של אפל. 

מומחים רבים סבורים כי הסיבה היא פשטות תהליך הפיתוח. לאפל יש פלטפורמה אחת והיא מייצגת רק את עצמה, זאת בעוד שפלטפורמת האנדרואיד של גוגל משמשת שלל יצרניות שונות. בנוסף לכך היצרניות האלה לא תמיד מוכנות לשחק על פי דרישותיה של גוגל, כמו במקרה של אמזון שהשיקה את אפליקציית הקינדל שלה לכל הפלטפורמות הפופולריות בשוק, כולל אצל המתחרה אפל.

שיטה מקובלת בעולם הקונסולות

שימוש בפיתוח כותרים לפלטפורמה מסויימת היא שיטה מסחרית מקובלת בעולם הגיימינג ובעיקר בקרב יצרניות הקונסולות - סוני, נינטנדו ומיקרוסופט. כותרים רבים, ובעיקר כותרי דגל, זוכים כמעט תמיד לגרסה בלעדית לקונסולה זו או אחרת, כמו במקרה של מיקרוסופט עם סדרת Halo, סוני עם God Of War או נינטנדו עם Mario Bros.

Halo: מאסטר צ Halo: מאסטר צ'יף נלחם על אקסבוקס בלבד | צילום מסך: Halo Halo: מאסטר צ

שוק הגיימינג לסמארטפונים מגלגל כיום כ-16 מיליארד דולר בשנה, כך על פי חברות המחקר IHS ו-App Annie. זאת אומרת שמדובר באחד התחומים הרווחיים ביותר עבור גוגל ואפל, לאור העמלה שהן לוקחות על כל מכירה.

הסיבה לכך שאפל מובילה בתחום ההכנסות מיישומים היא שמשתמשי האייפון והאייפד נוטים לשלם יותר בקלות עבור אפליקציות מאשר משתמשי אנדרואיד. ההכנסות עבור כותר מוביל יכולות להגיע למאות מיליונים ואף מיליארדים אם לוקחים בחשבון את המוצרים הנגזרים - כמו במקרה של Rovio הפינית, מפתחת סדרת אנגרי בירדס שכבר הפכה לתופעת תרבות.

ואולם, לא תמיד מסכימים המפתחים להיכנע לדרישותיהן של אפל או גוגל. חברת Gameloft הצרפתית סירבה להשיק כותרים באופן בלעדי עבור פלטפורמה זו או אחרת, וזאת למרות ניסיונות שכנוע סדרתיים מצידן של אפל וגוגל. "הגענו למסקנה שזה פשוט לא משתלם לנו", הסביר סמנכ"ל השיווק והמכירות של החברה.

תגיות