אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נבחרת הדירקטורים לא עברה את המבחן החוקי צילום: מיקי אלון

נבחרת הדירקטורים לא עברה את המבחן החוקי

בתגובה לתרעומת שר התחבורה על הניסיון לכפות עליו מינוי דירקטורים במסגרת יוזמת "נבחרת הדירקטורים", אישר המשנה ליועמ"ש שהמהלך לא חוקי

29.04.2014, 08:44 | ליאור גוטמן

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי־פיסקאלי) אבי ליכט שלח אתמול מכתב הבהרה ליועצים המשפטיים של משרדי האוצר והתחבורה, ולפיו רשות החברות הממשלתיות לא יכולה לכפות על שר מינוי של אדם לתפקיד דירקטור בחברה ממשלתית אם השר לא חפץ בו.

קראו עוד בכלכליסט

"כל עוד לא שונה החוק, על הליך מינוי חד־פעמי (לחברה ממשלתית - ל"ג) להשתלב עם הוראות החוק ולהביא לידי ביטוי, בין היתר, את האחריות על המינוי המוטלת על שרים. במצב המשפטי הקיים, אין בקיומו של תהליך איתור נבחרת הדירקטורים כדי לגרוע מסמכות המינוי של השרים מכוח החוק", מסכם ליכט, ולמעשה מחזיר את הכדור לרשות החברות הממשלתיות בניהולו של אורי יוגב, שתגיע להסכמות מול השרים השונים על שיבוץ דירקטורים בחברות השונות. זאת בדומה למצב שהיה נהוג קודם ליוזמה החדשה ובאופן שלמעשה מרוקן מתוכן את המהלך כולו.

שר התחבורה ישראל, צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל | צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל, צילום: אוראל כהן

קשרים ופוליטיקה

 

כזכור, לפני כחצי שנה ניסה משרד האוצר לשנות את צורת והליך המינוי של דירקטורים לחברות ממשלתיות. תחת המדינה פועלות כ־100 חברות, חלק מהן - כגון רכבת ישראל, חברת החשמל, נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) והתעשייה האווירית - מגלגלות מדי שנה מיליארדי שקלים. זאת בזמן שחלק מהמנהלים שלהן חסרים ניסיון וכישורים לפקח עליהן, ובזמן שנשמעות טענות על כך שחלקם הגיעו לתפקידם על בסיס קשרים אישיים או השתייכות מפלגתית.

המציאות הזו הובילה את שר האוצר יאיר לפיד ואת יוגב לפעול להקמת "נבחרת דירקטורים", שתהיה מורכבת מאנשי ציבור בעלי ניסיון וידע שיובילו את החברות הממשלתיות לעתיד מקצועי ובריא יותר. בדצמבר האחרון נסגר הליך המיון שאליו נרשמו קרוב ל־14 אלף איש, מהם נפסלו קרוב ל־11 אלף בשל אי־התאמה. לאחר שהסתיים שלב הסינון והראיונות, בתחילת השנה החל השיבוץ לחברות השונות, כאשר לראשונה לשרים השונים אין יד ורגל בבחירת הדירקטורים.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, צילום: אוראל כהן המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט | צילום: אוראל כהן המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, צילום: אוראל כהן

מי שהתרעם במיוחד על המצב היה שר התחבורה ישראל כץ. זה קיבל לידיו רשימה של עשרות אנשים שאמורים היו להגיע לרכבת ישראל, לנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), לנתיבי איילון ולנתיבי ישראל, כאשר על חלקם כץ שמע וקרא לראשונה רק לאחר הפנייה. כץ פנה לליכט כדי שיבדוק את חוקיות המהלך והוסיף דרישה לכך במסגרת ישיבת ממשלה שנערכה טרם החג, אז קיבל הבטחה מראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים ישיבת ממשלה מיוחדת בנידון. נראה כי תשובתו של ליכט במכתבו תואמת את זו שלה קיווה כץ.

תומך במהלך הראוי

 

ליכט מציין במכתבו גם שמשרד המשפטים תמך במהלך וכי הוא ראוי. ליכט גם מבשר במכתב שלאחרונה סוכם בין משרד המשפטים לרשות החברות שמועמדים יידרשו לעבור את משוכת ועדת ברנר, היא הוועדה המקצועית לבחירת מינויים בשירות הציבורי, ורק לאחר מכן יגיעו המינויים לאישור השר.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב. הכדור חוזר למגרש שלו, צילום: נמרוד גליקמן מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב. הכדור חוזר למגרש שלו | צילום: נמרוד גליקמן מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב. הכדור חוזר למגרש שלו, צילום: נמרוד גליקמן

ברשות החברות הממשלתיות דווקא בירכו על המכתב ונתלו בהצהרה של ליכט כי מדובר בהליך ראוי וכי טוב יעשו השרים אם ימנו מועמדים מתוך הנבחרת.

במשרד התחבורה ביקשו שלא להתייחס לידיעה.

תגיות