אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

יו"ר ועד עובדי הדואר: "מעבר למיון דואר ביום יקצץ את המשכורות באלפי שקלים"

פעילות הדואר קטנה אבל לא ברמה שההנהלה טוענת, העובדים מוכנים להירתם למאמץ אבל מתקשים לוותר על ההטבות ההיסטוריות - יו"ר ועד הדואר שמעון פרג'ון מחריף את המאבק נגד פתיחת הההסכמים הקיבוציים ומכריז על שביתה כללית

29.04.2014, 08:26 | אופיר דור

"בשלושת החודשים האחרונים ירינו בקפצונים, אבל עכשיו אין לנו ברירה אלא לעבור לדבר האמיתי", כך אמר יו"ר ועד עובדי הדואר שמעון פרג'ון ל"כלכליסט" ערב השביתה הכללית של כל שירותי הדואר שתחל היום ללא הגבלת זמן. בחודשים האחרונים ערכו העובדים שביתת אזהרה בת יום אחד ושיבושי עבודה בסניפים, ביום ראשון הודיע ועד עובדי הדואר על החרפה בצעדי המחאה שיגיעו לשיאם היום. 

קראו עוד בכלכליסט

בוועד מוחים על כך שהנהלת הדואר נוקטת בצעדי התייעלות חד־צדדיים, כולל פיטורי 130 עובדים ארעיים וקיצוץ נרחב בשעות הנוספות בארגון, בזמן שהיא מנהלת איתם משא ומתן על יישום תוכנית הבראה כוללת. במקביל, בוועד דורשים משר האוצר יאיר לפיד ושר התקשורת גלעד ארדן להתערב מיידית בנעשה.

הקופה תתרוקן ב־2015

קופת המזומנים של הדואר צפויה להתרוקן ב־2015 ללא יישום תוכנית התייעלות. לדברי פרג'ון, תוכנית ההבראה שגיבשה הנהלת החברה אינה ישימה. התוכנית כוללת בין היתר צעדים כמו פיטורי עד 2,000 עובדים מתוך 7,000 שמועסקים בחברה ופתיחה של ההסכמים הקיבוציים שנחתמו לאורך השנים כדי לאפשר גמישות ניהולית רבה יותר.

לדברי פרג'ון, "המטרה היחידה של התוכנית היא לגרום לנו לפוצץ את המו"מ מול ההנהלה כדי שאנחנו נהיה האחראים לכישלון. ההנהלה דורשת להכניס להסכמים הקיבוציים דברים שלא קיימים אפילו בעסקים פרטיים והיא רוצה למעשה לבטל את כל ההגנות לעובדים".

בכל זאת כמויות הדואר פוחתות והדואר צריך באופן טבעי פחות עובדים.

"הדואר המסורתי אמנם קטן, אך לא במימדים שההנהלה טוענת, ובנושאים אחרים כמו החבילות והדואר הרשום דווקא חלה עלייה גבוהה בפעילות. המדינה צריכה גם לפתח מקורות הכנסה נוספים כמו בנק הדואר וכניסה של לתחום הביטוח".

"בשלוש השנים האחרונות הוועד לא ביקש שום תוספות שכר ולא סחט את ההנהלה בשום נושא", מכריז פרג'ון. "קל להאשים את הוועד והעובדים, אבל ההנהלה צריכה להציג הוכחות. במשך שנתיים וחצי המנכ"ל חיים אלמוזנינו קיבל מאיתנו חופש מוחלט והתנהל כאילו אין ועד בחברה. הוא הכניס שירותים חדשים ואנחנו שיתפנו פעולה למרות שלא האמנו בהם, היום אנחנו רואים את התוצאות".

עם זאת, אחת הטענות שמופנות כלפי ועד העובדים היא כי הוא מנע יישום צעדי התייעלות לאורך הדרך גם כשאלו אושרו להנהלה בסופו של דבר. בין השאר התנהלו מגעים בין ההנהלה לבין ועד העובדים לגבי יישום של הקלות רגולטוריות שקיבל הדואר ממשרד האוצר, כמו למשל מעבר ממיון דואר בלילה למיון ביום וסגירת סניפים. צעדים אלו אמורים היו לחסוך מיליוני שקלים בשנה לחברה.

מנכ"ל דואר ישראל, חיים אלמוזנינו, צילום: עמית שעל מנכ"ל דואר ישראל, חיים אלמוזנינו | צילום: עמית שעל מנכ"ל דואר ישראל, חיים אלמוזנינו, צילום: עמית שעל

"אנחנו מבינים שבתוך תוכנית הבראה כוללת גם העובדים יצטרכו להירתם ולתת את חלקם אבל מכיוון שהדואר נמצא בקריסה טוטאלית, זה לא נכון לנסות להחיות אותו בעזרת אקמול", טוען פרג'ון. "צריך גם להבין את המשמעות של מעבר למיון יום בעבור עובדים שמועסקים 20-30 שנה במיון לילה. מבחינתם המעבר יוביל לירידה של אלפי שקלים בשכר החודשי. זה לא שאני רואה את ההנהלה רצה לקצץ בשכר שלה. תמיד אפשר להגיד שאנחנו לא נתנו להנהלה לנהל ושהאוצר לא נתן לנהל, אבל באיזשהו שלב המנכ"ל צריך לקחת גם אחריות ולהפסיק להתנהל כמו קדוש מעונה ולהגיד שהתוצאות לא באחריותו. איפה המנכ"ל היה שלוש שנים ואיך זה שפתאום צריך לקצץ בבת אחת 2,000 עובדים?".

למנכ"ל חדש ייקח חודשים להתאקלם. האם הרצון שלכם להחלפת המנכ"ל נועד למנוע את יישום התוכנית? 

"אני בטוח שבהובלה אחרת ותוך יחסי אמון ניתן יהיה להגיע לתוכנית הבראה ישימה ושתקרום עור וגידים במהירות. גם לנו ברור שבסוף השנה ייגמר הכסף בחברה והיא תגיע לחדלות פירעון".

עובדי הדואר נחשבים לבעלי שכר נמוך יחסית בהשוואה לחברות הממשלתיות האחרות – 12 אלף שקל ברוטו בממוצע, לעומת 23 אלף שקל בחברת חשמל, אך חלקם זוכים בהסכמים הקיבוציים להטבות שנתפסות לעתים כלא ריאליות. דוור שחולה ונעדר יום אחד מעבודתו, למשל, יקבל למחרת תוספת תשלום של 67% מהשכר היומי כיוון שהוא נדרש להשלים את הפער שנוצר ולבצע חלוקה כפולה של מכתבים.

"הסכם הדוורים הוא משהו שנחתם לפני שנים רבות, הרבה לפני שאני או המנכ"ל נכנסנו לתפקידנו ואנחנו מודעים לזה שגם ההסכם הזה ייפתח ויותאם לנסיבות", עונה פרג'ון לביקורת. "עם זאת, לא מדובר אלא בקצה קצהו של הכסף שחסר לחברה".

הדואר: "הוועד לא מפנים"

מהנהלת חברת דואר ישראל נמסר בתגובה כי "חברת דואר ישראל מתמודדת עם מציאות פיננסית קשה, המחייבת תוכנית הבראה מקיפה. לצערנו, ארגון העובדים מסרב להפנים עובדה זו, ולהתאים את עצמו לאתגרים שעומדים בפני החברה בעולם החדש, בו כמויות הדואר הנשלחות פוחתות באופן משמעותי משנה לשנה. הנהלת החברה הגישה לארגון העובדים ולהסתדרות תוכנית הבראה הוגנת, המתחשבת בזכויות העובדים. במקום לשבת ולדון על התוכנית במטרה לשמור על מקור פרנסתם של 7,00 עובדי החברה, בוחר ארגון העובדים בדרך לוחמנית שרק תגדע את מקור פרנסתם של העובדים, ותפגע בציבור הלקוחות. אנו קוראים לארגון העובדים לפעול בשיתוף עם ההנהלה על מנת להביא את החברה למסלול של צמיחה וקידמה".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
צריך להעלות את את דמי המשלוח של חבילות לארץ
בעיקר מהמזרח הרחוק. מאליו הכי הממשלה הסינית מסבסדת את המשלוחים משם. הרבה משתמשים במשלוחים מEBAY ודומיהם, שזה כמובן נכון מאוד, אבל עלויות המשלוח לא משאירות רווח לדואר. העלאה סבירה שלא תפגע בכדאיות הרכישה באינטרנט, תאפשר מקור הכנסה נוסף לדואר. מעבר לכך, צריך למכור את בנק הדואר לאחד הבנקים הקיימים. הם יידעו לעשות את זה טוב יותר.
דני האדום  |  29.04.14
8.
האמת על טענות וועד הדואר
הוועד מטרפד שנים כל שינוי שקשור בהתאמת המערכת למציאות, למשל מעבר למיון יום, למשל מרכז לוגיסטי אחד, למשל הזזת עובדים שאינם עובדים, לא תורמים כלום אבל כן מקורבים לוועד ולפוליטיקה שלו (אל תתבלבלו יש מאות כאלה!!!!) ועולים מלא כסף ךחברה עם המכוניות שלהם והשכר המופרז שעוד זוחל כל שנה 3% כלפי מעלה (איפה הקפאת השכר שדיברת עליה??) והקטע: 2000 דוורים שכמות הדואר ירדה להם ממליארד מכתבים בשנה לחצי, סוגרים את העבודה אחרי ארבע שעות!!!!!!!! ומקבלי שכר לפי הסכם ישן של 12 שעות - כן מלא שעות נוספות, רובם אחרי העבודה עובדים בעבודה אחרת והכל על הגב של החברה והציבור. התייעלות? שינויים? אסור! כי המאפיה תשבית כמו בנמל. יללה יללה לכו חפשו פראיירים אחרים !!!!!!!!!!!!!! כולם פחדו מהם עד היום עד שהגיע צדיק אחד שחושב רק על טובתו העסקית של הדואר ועכשיו המאפיה משחקת בקריזות
שמעון , חולון  |  29.04.14
לכל התגובות