אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מקום 2: Outbrain - דפדוף נעים צילום: עמית שעל

מקום 2: Outbrain - דפדוף נעים

השליטה העולמית של אאוטבריין בפלח הפרסום שהמציאה, מקרבת אותה בצעדים מדודים לקראת מימוש

05.05.2014, 08:00 | אסף גלעד

מנכ"ל אאוטבריין ירון גלאי, נוהג לספר שאת החברה שלו הקים מתוך געגוע לקסם המיוחד של דפדוף במגזינים ועיתונים, קסם שלדעתו נותר מאחור בעולם הדפוס ולא הצליח לעבור לעולם המקוון. את המסע המרגש ברצף של כתבות ממוקדות, מבקשת אאוטבריין לשחזר באמצעות אלגוריתם שמדפדף באינטרנט עבור הקורא, ויוצר עבורו מגזין אישי. האלגוריתם של אאוט בריין לומד את הרגלי הקריאה של הקורא, את תחומי העניין והיסטוריית הגלישה שלו, את הטרנדים הקיימים ואת דפוסי הגלישה ההמוניים, וכשהקורא מגיע לתחתית הכתבה, האלגוריתם יודע להמליץ לו על הכתבות הבאות שיעניינו אותו.

קראו עוד בכלכליסט

קסם הדפדוף של אאוטבריין יצר קטגוריית פרסום שלא היתה קיימת לפני כן: תוכן עיתונאי או כמו־עיתונאי, המקודם על ידי גוף מסחרי. בסוף כל כתבה, ממליצה אאוטבריין על ארבע (או יותר) כתבות: שלוש באתר שבו נמצא הקורא, והרביעית "מרחבי הרשת", משרתת חברה מסחרית ששילמה עבור ההמלצה. זו יכולה להיות כתבה באתר עיתונאי אחר, למשל סקירה חיובית של כלי רכב, או כתבה של תוכן שיווקי באתר של החברה המסחרית.

סוג הפרסום החדש, שלפתע הראה כיצד תוכן יכול להכניס כסף, מצא חן בעיני אתרי החדשות הגדולים שמיהרו להחליף את שורת ההמלצות הוותיקה במנוע החדש. כיום אאוטבריין היא השחקנית הגדולה בקטגוריה שהמציאה, כשמאחוריה שובל של חברות שמנסות לשחזר את ההצלחה שלה כמו טאבולה הישראלית, ו־nRelate ו־Gravity האמריקאיות. שחקניות חדשות כגון youAPPi ו־My6Sense כבר משתמשות במודל דומה בכדי לספק המלצות למובייל.

המייסדים אורי להב (מימין) וירון גלאי. משרתים את תאגידי התקשורת הגדולים בעולם, צילום: עמית שעל המייסדים אורי להב (מימין) וירון גלאי. משרתים את תאגידי התקשורת הגדולים בעולם | צילום: עמית שעל המייסדים אורי להב (מימין) וירון גלאי. משרתים את תאגידי התקשורת הגדולים בעולם, צילום: עמית שעל

במרץ דירגה חברת המחקר האמריקאית קומסקור את אאוטבריין במקום החמישי, בין גוגל לפייסבוק, ברשימת סינדיקציות הפרסום הגדולות בארצות הברית (שאינן רשת פרסום מיועדת). אאוטבריין עשתה זאת עם הכנסות של 150 מיליון דולר בשנה, רווח שנתי שנע בין 20 ל־30 מיליון דולר, קצב צמיחה שנתי דו ספרתי ויותר מ־150 מיליארד המלצות בחודש. הצמיחה הזו מובילה אותה בצעדים מדודים לקראת הנפקה בארצות הברית, שבה היא צפויה לגייס 250 מיליון דולר לפי שווי מוערך של כמיליארד דולר. ההנפקה מעט מתעכבת בעקבות ירידת שערי המניות בענף האינטרנט בחודש האחרון.

החברה שגלאי ייסד עם אחיו איתן וחברו מקורס חובלים אורי להב, משרתת כבר מתחילת דרכה את תאגידי התקשורת הגדולים בעולם. למרות שכמה אתרים עזבו אותה לטובת המתחרה הישראלית טאבולה, רשימת הלקוחות כוללת ענקים כמו הגרדיאן, הטלגרף, CNN, פוקס והירסט. בשנה האחרונה צירפה החברה לקוחות אמריקאים חדשים בהם NBC, CBS ו־CNET, ובמקביל היא מתרחבת לשווקים חדשים עם טיימס אוף אינדיה ההודי ו־NewsAsia.

השנה איפשרה החברה לראשונה גם לכלי תקשורת קטנים, לבלוגים ולמפרסמים קטנים להטמיע את המנגנון שלה, במהלך שצפוי להגדיל משמעותית את מאגר הלקוחות הפוטנציאליים שלה. חידושים אחרים משפרים את איכות ההמלצה באמצעות אלגוריתמים העוקבים אחר הוויראליות של כתבות בפייסבוק ובטוויטר, ובוחנים את שיקולי העורכים: הכותרות שנתנו ומיקום הכתבות באתר.

כשאתרי החדשות שיבצו את ההמלצות של אאוטבריין בתחתית הכתבות שלהן, הן גזלו את שטחי הפרסום האלה מגוגל, ששיבצה בו קודם לכן פרסומות רגילות באמצעות מנגנון הפרסום שלה AdSense. כעת שוקלים בענקית החיפוש להתחרות באאוטבריין ודומותיה ולהשיק מנוע המלצות דומה. באאוטבריין לא מתרגשים, משום שהמודל העסקי של מנוע ההמלצות של אאוטבריין שונה ממודל הקליקים של אדסנס: גוגל גובה מהמפרסם יותר, עבור תמורה פרסומית נמוכה יותר. מלבד זאת, בתעשייה מעריכים כי אם גוגל תרצה להיכנס לתחום ההמלצות, היא תוכל לעשות זאת על ידי רכישה של חברה קיימת. אאוטבריין, כבר אמרנו?

נוסף על כך, באאוטבריין מעודדים ממחקר שערכו, ולפיו משתמשים שמקליקים על המלצות מתעלמים מכל סוג אחר של פרסום. לכן החברה מתכוונת לשלוף את ההמלצות מתחתית העמוד ולהציג ממשק גמיש שיפזר אותן במקומות נוספים בעמוד, כך שיתחרו באופן ישיר בבאנרים הפרסומיים הרגילים - שוק שמגלגל כיום 12 מיליארד דולר בשנה.

מוצר: מנוע המלצות לכתבות באתרי חדשות

שנת הקמה: 2008

מספר עובדים: 330

מיקום: נתניה

מייסדים: ירון גלאי ואורי להב

מנכ"ל: ירון גלאי

השקעות: 99 מיליון דולר בהובלת הרבורווסט, כרמל, ג'מיני, לייטספיד, רודיום וגלנרוק

הכנסות מוערכות ב־2013: 120 מיליון דולר

הכנסות צפויות ב־2014: כ־150 מיליון דולר

כך בחרנו

זו השנה השישית שבה כלכליסט מדרג את 50 חברות הטכנולוגיה הפרטיות המובילות בישראל. לצורך כך פנינו לשורה של משקיעים, יועצים ויזמים בולטים בשוק הישראלי. לאחר שקלול הנתונים ומגוון הדעות שנאספו ממיטב המומחים גיבשו הכתבים ועורכי ההייטק של כלכליסט, אשר מכירים היטב את אחורי הקלעים של התחומים הללו, את רשימת 50 החברות האיכותיות ביותר.

המשקיעים שהשתתפו בדירוג:

• באטרי ונצ'רס

• לייטספיד

• אורנס קפיטל

• אלף

• גריילוק

• סיליקון ואלי בנק

• זוהר גילון

• מיקרוסופט ונצ'רס

• כרמל

• גיזה

• קיינן

• ג'מיני

• לול ונצ'רס

• JVP

• פיטנגו

• סקויה

תגיות