אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חמישה ארגוני סביבה ותחבורה לשר האוצר: "עצור את הרכבת לאילת" צילום: עמית שעל

חמישה ארגוני סביבה ותחבורה לשר האוצר: "עצור את הרכבת לאילת"

לטענתם, "יש לרכז מאמצים בפרויקטים בעלי חשיבות לאומית גבוהה יותר אשר צפויים לשרת ציבור גדול בהרבה". לדבריהם, הנחת רכבת לאילת תשרת רק כ-3 מיליון נוסעים לשנה ותעלה כ-500 שקל לנסיעה

07.05.2014, 21:47 | ליאור גוטמן

חמישה ארגוני תחבורה וסביבה פנו בימים האחרונים לשר האוצר יאיר לפיד בבקשה להקפיא לאלתר את תכניות הפיתוח של הרכבת לאילת.

חמשת הארגונים - החברה להגנת הטבע, שתיל, אדם טבע ודין, עמותת סיכוי ותחבורה היום ומחר, טוענים שעלות הנחת מסילת רכבת חשמלית שתחבר את אילת למרכז עלולה להגיע ל-30 מיליארד שקל, בעוד שניתן להשקיע את הכסף בפרויקטים תחבורתיים אחרים שנחיצותם גבוהה יותר ויישומם קצר יותר.

הארגונים "קוראים לרכז מאמצים בפרויקטים בעלי חשיבות לאומית גבוהה יותר אשר צפויים לשרת ציבור גדול בהרבה. כגון, הקמת מערכות הסעת המונים במטרופולינים השונים, העדפת התחבורה הציבורית בצירים העירוניים והבינעירוניים וקידום אמצעים לא ממונעים במרחבים העירוניים".

לתפיסתם, הנחת רכבת לאילת תשרת רק כ-3 מיליון נוסעים לשנה (לעומת כ-40 מיליון נוסעים ברכבת ישראל או ברכבת העירונית בירושלים) ותעלה כ-500 שקל לנסיעה, עלות שלא ברור מי ירצה לשלם אותה.

רכבת שנוסעת במקביל לנתיבי איילון העמוסים (ארכיון), צילום: צביקה טישלר רכבת שנוסעת במקביל לנתיבי איילון העמוסים (ארכיון) | צילום: צביקה טישלר רכבת שנוסעת במקביל לנתיבי איילון העמוסים (ארכיון), צילום: צביקה טישלר

כך למשל, עלות ההשקעה בפרויקט להעדפת נתיבי העדפה לאוטובוסים בכ-30 הערים הגדולות בישראל (כ-600 תגיע ל4 מיליארד שקל בלבד; פריסת שבילי אופניים בכל הערים בישראל (כ-1000 ק"מ) תעלה כ-2 מיליארד שקל; מתיחת קו רכבת קלה שיכנס ממזרח לתל אביב (חיבור פ"ת, קריית אונו, גבעת שמואל, יהוד ואור יהודה) יעלה כ-8 מיליארד שקל ואילו הנחת מסילת רכבת רביעית לאורך נתיבי איילון תעלה כ-4 מיליארד שקל.

תוואי הרכבת לאילת אושר באוקטובר האחרון. אורך המסילה בין המרכז לאילת הוא כ-350 ק"מ מתוכם כ-240 ק"מ בין באר שבע לעיר הדרומית בישראל. הסלילה בחלק הדרומי זה חולקה לשלושה מקטעים - חיבור בין באר שבע לדימונה (כ-90 ק"מ), בין דימונה לחצבה ("מישור ימין", כ-60 ק"מ) ובין חצבה לאילת (כ-90 ק"מ). לפי משרד התחבורה זמן הנסיעה מהמרכז לעיר הדרומית יארך כשעתיים, אולם בדיקות חדשות של התוואי, לרבות אפשרות החלפת הרכבת באזור באר שבע, מצביעות על האפשרות שהנסיעה תארך עד שלוש שעות.

ממשרד האוצר אישרו את קבלת המכתבים והוסיפו שכמשרד הם מתנגדים לפרויקט בעלות כה גבוהה

תגיות

22 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

22.
אין שום הגיון כלכלי
מרחו את הציבור עם הבטחות על זה שנחליף את תעלת סואץ. בחיים, אבל בחיים, זה לא יקרה. שום חברת ספנות לא תעדיף לפרוק את כל המטען שלה באשדוד, לשנע אותו לאילת ולהעמיס אותו שוב. זה פשוט הרבה יותר יקר. וחוץ מזה, מי שמתמצא בתכנית יודע שיש עוד פרט קטן ששכחו בתכנון... לא יודעים איך יחברו את המסילה לנמל אילת. יש עכשיו עוד תוכנית דמיונית להעתיק את הנמל לנחל ערבה, וזה כל כך מופרך שאין חשש שזה יתממש.
ירושלמי , ירושלים  |  26.05.14
18.
אם בצרפת יש רכבת לכל עיר שקרית בפריפריה שם, אז אין סיבה שכאן לאו
אגב, לא סתם רכבת אלא TGV שידועה כרכבת המהירה בעולם, השנייה רק ל-bullet train ביפאן. העניין כאן לא אמור להיות כלכלי אלא ערכי. לגבי הטענות שצריך בכסף הזה גם שבילי אופניים, רכבות קלות וכו' - הכל נכון, ועל כן צריך שייבנו במקביל ולא זה עח"ש זה. שישברו את הראש כיצד לממן את הפרוייקט, ומצידי שיקצצו בפנסיות של הגנרלים. אני לא מבין בנוסף איך שני פסים של מסילות רכבות יהרסו את הטבע נראה לי חרטא ברטא.
שוזי  |  08.05.14
לכל התגובות