אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עובדי הרכבת נגד ההנהלה: לא דאגה לתחזוקת הקרונות צילום: ערן יופי כהן

בלעדי לכלכליסט

עובדי הרכבת נגד ההנהלה: לא דאגה לתחזוקת הקרונות

העובדים פנו למבקר המדינה, וזה דרש ממנכ"ל הרכבת לקבל מידע על אופן התחזוקה. הרכבת: "זה חלק מהמאבק של העובדים במיקור החוץ"

12.05.2014, 08:05 | ליאור גוטמן

עובדי רכבת ישראל טוענים כי תחזוקת הקרונות בחלק מן הרכבות לקויה. הם פנו למשרד מבקר המדינה, וזה פנה לפני כמה ימים למנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר בדרישה לקבל מידע על יכולת תחזוקת הקרונות. המבקר כתב במכתבו כי קיים חשש לפגיעה באיכות הציוד ברכבת, מה שיוביל לסכנות בטיחותיות.

קראו עוד בכלכליסט

במכתב שהגיע לידי "כלכליסט" מזהיר משרד המבקר שהתקבלו "מידעים שמהם עולה לכאורה כי קיימים כשלים בטיחותיים בקרונועים מסוג IC3 ובפיקוח רכבת ישראל על תחזוקתם עד כדי סיכון חיי אדם". הדדליין למענה על המכתב הוא מחר.

מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, צילום: יובל חן מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר | צילום: יובל חן מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, צילום: יובל חן

רכבת ישראל מחזיקה בין 45 ל־50 קרונות מדגם IC3 ("קרונועים"). מדובר בקרונות ותיקים בעלי קומה בודדת שפועלים בעיקר בקו הפרברי בין חיפה והקריות ובקו הרכבת בין בית שמש לירושלים.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שעובדי הרכבת התלוננו על שחיקה הולכת וגוברת ביכולת הבלימה של הרכבות כשהתלונות הגיעו למבקר המדינה.

בעיות התחזוקה בקרונות הללו אינן חדשות, ובעשור האחרון נרשמו כמה אירועי בטיחות, כשהבולט בהם היה אירוע שריפת הקרון בדצמבר 2010 בסמוך לקיבוץ יקום אז נפגעו כ־120 נוסעים. הנהלת הרכבת, שהתחלפה כמעט לגמרי מאז, טענה בין השאר שהתקלות נובעות מחוסר תחזוקה של אנשי הוועד שהתרשלו לכאורה.

מבקר המדינה יוסף שפירא, צילום: עמית שאבי מבקר המדינה יוסף שפירא | צילום: עמית שאבי מבקר המדינה יוסף שפירא, צילום: עמית שאבי

כדי לטפל בבעיית התחזוקה הובילה הרכבת מהלך של הוצאת תחזוקת הקרונות למיקור־חוץ, ובאוקטובר נחתם חוזה עם חברת אלסטום הצרפתית שבמסגרתו 30% מתחזוקת הקרונות עברה למיקור־חוץ בתמורה ל־1.5 מיליארד שקל לעשר שנים.

ברכבת דוחים את הטענות: "תחזוקת הקרונועים המבוצעת על ידי חברת 'אלסטום' נעשית בהתאם להוראות הבטיחות ואיכות העבודה ומפוקחת על ידי 'רכבת ישראל', על מנת לוודא כי התחזוקה היא בהתאם לכל הדרישות והסטנדרטים שנקבעו ללא יוצא מן הכלל. גם בבדיקות שבוצעו בעקבות פניית מבקר המדינה בנושא, נמצא שהתחזוקה והבקרה אכן מבוצעות בהתאם לכל נהלי הבטיחות והאיכות. חברת 'אלסטום' הינה חברה בינ"ל, המייצרת ומתחזקת אלפי קרונות וקטרים. מערכת הידע שלה רחבה והיא אינה זקוקה לסיוע מחברת רכבת ישראל בנושא זה. ​​

"לצערנו, מכיוון וועד העובדים התנגד למיקור החוץ, על אף שהדבר הוסכם ונקבע בהסכם העבודה הקיבוצי, הוא פעל על מנת להקשות על כניסתה של 'אלסטום' לעבודה בצורה חלקה. על כן התארכה עקומת הלמידה וזמן הטיפול בקרונועים, דבר שייצר בעיית זמינות של הציוד. טענות השווא בדבר בטיחות הקרונועים הן חלק ממאבקם של גורמים מסויימים אשר כל מטרתם להכשיל את מיקור החוץ המוסכם של תחזוקת הנייד".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
התשובה בכתבה
אם הם חברה בני״ל והם לא צריכים את עזרת הרכבת אז מדוע לוקח להם זמן ללמוד לתקן ולתחזק את הרכבות הרי ההנהלה אומרת שהם מתחזקים רכבות כאלה בחו״ל אז מדוע יש בעיות למה ההנהלה לא מספרת לכם שיותר מחצי צי של הרכבת הנ״ל מושבת ועומד זרוק במוסך קיבלו 150 מיליון תחזוקה לשנה ומעל חצי צי עומד דרך אגב עובדי הרכבת כולל משכורות וחלקי חילוף לא הגיעו אפילו ל 30 מיליון בשנה מעניין מי גנב על הדרך 120 מליון על חשבון משלם המיסים
שושו השועל  |  12.05.14
1.
המדינה מצניחה בעליי תפקיד רם והוא לא שווה קליפת שום
פה הבעיה אני מכיר לאורך שנים את עסקת החברים הקרובים לקבלת משרות הם באים הורסים מערכת שלמה ועוזבים לאחר שנה שנתיים ומקבלים גם קידום וגם פיצויים שאני במשך 40 שנות עבודה לא קיבלתי תבדקו טוב טוב לא כל קצין מצויין יכול להיות מנכל אני משוכנע שאין לא מושג במה הוא עוסק אבל תפקיד הוא מקבל האם בדקתם מי ממנה אותם ממנים אותם למרות שאין להם יידע במערכת אבל הוא חבר קרוב של....... והורס מפעל של עשרות שנים
אבי  |  12.05.14