אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחירים קפאו, היקף מכירות המזון ירד צילום: יוסי צבקר

המחירים קפאו, היקף מכירות המזון ירד

נתוני סטור נקסט לינואר־אפריל 2014 מצביעים על ירידה במכירות מזון, משקאות ומוצרי טיפוח, לאחר צמיחה בשנתיים הקודמות. תנובה ואסם רשמו ירידות של כ־3%

12.05.2014, 08:57 | נורית קדוש

העלייה הטבעית במכירות לקראת חג הפסח אשר חל השנה בחודש אפריל לא הצליחה לגבור על הירידה החדה במכירות ברבעון הראשון של השנה. כתוצאה מכך מכירות השלישון הראשון של השנה, אשר מנטרל את השפעת החג, הסתכמו בירידה כמותית של 1% אשר התבטאה במונחים כספיים בירידה בשיעור נמוך יותר של 0.3%. כך עולה מנתוני סטור נקסט לסיכום אפריל והשלישון הראשון של השנה בשוק מוצרי הצריכה. עיתוי החג יצר עלייה כספית חדה בשיעור של 8.5% בחודש אפריל בהשוואה לאפריל אשתקד, שכן בשנה שעברה חל פסח בחודש מרץ ומכירות חודש אפריל אשתקד היו בהתאם לצריכה שקיימת בתקופת שגרה.

קראו עוד בכלכליסט

המשקאות זינקו

תחום המשקאות, המצוי מאז תחילת השנה בירידות החדות ביותר, התאושש באפריל ורשם עלייה של 22.1%. העלייה בקטגוריית המשקאות נובעת מעיתוי החג המתאפיין באירוח ובארוחות מרובות, ומכך שגם הקניות לקראת יום העצמאות שחל בתחילת מאי התקיימו השנה באפריל. העלייה במכירות הצליחה למתן את הירידות החדות בשיעור דו־ספרתי שרשמה הקטגוריה במהלך החודשים הראשונים של השנה, ובשלישון הראשון הסתכמה הירידה הכספית במכירות המשקאות ב־1.6% בלבד לצד ירידה כמותית בשיעור 4.8%.

תחום המזון רשם את העלייה הכספית הנמוכה ביותר באפריל אשר הסתכמה ב־5.2% בהשוואה לאשתקד. הצריכה המוגברת באפריל הצליחה למתן את מגמת הירידה שנרשמת בענף מאז תחילת השנה. בשלישון הראשון הסתכמה הירידה הכספית במזון ב־0.2% בלבד, בעוד הירידה הכמותית גדולה יותר ומסתכמת ב־0.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הירידה בשיעור 0.3% במכירות שוק מוצרי הצריכה בשלישון הראשון ביחס לשנה שעברה בולטת על רקע העלייה שנרשמה במכירות בשנים שעברו. הגידול השנתי במכירות 2013 הסתכם ב־3.2% ביחס ל־2012, והגידול השנתי ב־2012 עלה ב־3.1% ביחס לשנת 2011. ניתן להעריך כי הצמיחה בשנים שעברו נבעה מעליות מחירים בשיעור שנתי ממוצע של 3%. זאת בשונה מהשנה החולפת שבה לא נרשמו עליות מחירים. בקטגוריית המשקאות הסופגת את הירידה החדה ביותר במכירות מתחילת השנה נרשמה אשתקד העלייה החדה ביותר בשיעור 3.9% במכירות, שהושגה בזכות העלאת מחירי המשקאות. בסוף 2012 הודיעה החברה המרכזית למשקאות כי תעלה את מחירי המשקאות מתוצרתה ב־5.7%.

איציק צאיג, מנכ"ל אסם. נתח השוק ירד ל-8.2%, צילום: יוסי צבקר איציק צאיג, מנכ"ל אסם. נתח השוק ירד ל-8.2% | צילום: יוסי צבקר איציק צאיג, מנכ"ל אסם. נתח השוק ירד ל-8.2%, צילום: יוסי צבקר

על הימנעות יצרניות המזון מביצוע העלאות מחיר בשנה החולפת נוכח הביקורת הציבורית ניתן ללמוד עוד דרך מדד המחירים של סטור נקסט על שוק מוצרי הצריכה. מדד המחירים של סטור נקסט עוקב אחר סל משוקלל של מחירי 25 אלף מוצרים בסופרמרקטים, לפי השפעתם על הסל הכולל. נקודת הבסיס של המדד היא ינואר 2011, שבו עמד המדד על 100. במחאה החברתית שהתרחשה ביוני 2011 עמד המדד על 104.2 ומאז נותר על מספר דומה, עד לגל עליות המחירים בסוף 2012 כשטיפס ל־108.2. המדד המצטבר בחודשים ינואר־אפריל 2014 עלה בשיעור 0.7% ביחס לתקופה המקבילה ב־2013, והסתכם ב־109 לעומת 108.2 בשלישון הראשון אשתקד. עם זאת, העלאת המע"מ ל־18% ביוני 2013 תרמה לכך שמדד המחירים של סטור נקסט עלה פחות מעליית שיעור המע"מ בין התקופות.

פגיעה גם בנתח השוק

בחינת המכר של 20 הספקים הגדולים מציגה ירידה כספית בשיעור של 0.3% ביחס לשלישון הראשון ב־2013. לצד הירידה במכר ספגו חלק מהספקים הגדולים ירידה בנתח השוק מאז תחילת השנה. עם יצרניות המזון שרשמו ירידה במכר הכספי ניתן למנות את אסם שספגה ירידה בשיעור של 2.9% במכירות, ונתח השוק שלה ירד מ־8.4% ל־8.2%. קונצרן תנובה רשם ירידה דומה בשיעור 2.8% ונתח השוק שלו ירד מ־14.8% ל־14.4%. ניתן להעריך כי בין הגורמים לירידה מצוי המהלך להוזלת הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה והכנסתן לפיקוח, שהובילו לירידה בהכנסות החברה.

חברת יוניליוור ספגה ירידה בשיעור של 2% במכירות ונתח השוק שלה התכווץ ל־3.9%. החברה המרכזית מציגה עלייה בשיעור 2.6%, שאותה השיגה בין היתר מהתאוששות מחלבת טרה, שסיימה את שנת המעבר של המחלבה לדרום והחלה לייצר באופן סדיר. הדולר הנמוך סייע ליבואנים, ובהם דיפלומט וליימן שליסל, להציג צמיחה בשיעור 2.5% ו־5.5% בהתאמה.

תגיות