אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שופרסל: צניחה של 54% ברווח התפעולי ל-33 מיליון שקל ברבעון הראשון צילום: אוראל כהן

שופרסל: צניחה של 54% ברווח התפעולי ל-33 מיליון שקל ברבעון הראשון

ההכנסות ירדו ב-5.9% ל-2.79 מיליארד שקל. החולשה במגזר הקמעונאות נבעה בעיקר בגין עיתוי חג הפסח וכתוצאה מירידה בצריכה בשוק המזון במהלך הרבעון הראשון השנה

12.05.2014, 09:02 | נורית קדוש
שופרסל , צילום: טל שחר שופרסל | צילום: טל שחר שופרסל , צילום: טל שחר

ההאטה במשק פוגעת בביצועי שופרסל. מכירות רשת המזון הגדולה בישראל, שהסתכמו ב־2.8 מיליארד שקל, רשמו ברבעון הראשון של השנה ירידה בשיעור של 5.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברשת תולים את הירידה במכירות בעיתוי חג הפסח שחל השנה בחודש אפריל בעוד אשתקד חל בחודש מרץ.

הירידה החדה במכירות באה לידי ביטוי גם במכירות החנויות הזהות שירדו בשיעור חד יותר של 6.5%.

בשופרסל טוענים כי בנטרול השפעת חג הפסח, היתה הירידה במכירות החנויות הזהות מסתכמת ב־2.5%. גם הרווח הגולמי נפגע וירד ב־3.5% כתוצאה מהירידה במכירות והסתכם ב־727 מיליון שקל לעומת 753 מיליון שקל אשתקד. אלא שלמרות הירידה ברווח הגולמי ובניגוד להצהרות שופרסל בדבר הורדת מחירים לצרכן, רשם שיעור הרווח הגולמי מהמכירות עלייה מ־25.9% לעומת 25.3% ברבעון המקביל אשתקד.

השיפור במחיר הקנייה לא הגיע לצרכנים

 

שיעור הרווח הגולמי משקף את הפער בין מחירי הקנייה של הסחורה למחירי המכירה לצרכן ועלייה בנתון זה משקפת שיפור במחירי הקנייה של הסחורה. אולם שופרסל בחרה שלא להעביר את כל ההישגים שלה במשא ומתן מול הספקים לצרכנים.

לדברי מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, הרווחיות הגולמית מושפעת אף היא מעיתוי החג ואינה משקפת העלאת מחירים לצרכן. "בתקופות חגים מקיימים הרבה מבצעי הנחות והרווחיות הגולמית נמוכה, ולכן ביחס לרבעון מקביל אשתקד שבו חל פסח, הרווחיות הגולמית השנה גבוהה יותר כי החג חל ברבעון שני".

הרווח התפעולי של שופרסל צנח ב־53.5% ביחס לרבעון הראשון אשתקד והסתכם ב־33 מיליון שקל לעומת 71 מיליון שקל. שיעור הרווח התפעולי ירד ל־1.2% מהמכירות לעומת 2.4% מהמכירות בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בשיעור הרווח התפעולי הנמוך בעשור האחרון של שופרסל. לדברי יו"ר שופרסל רפי ביסקר, "הרווחיות התפעולית אכן נמוכה כתוצאה מהורדת מחירים ומהקיפאון בשוק והיא לא תחזור על עצמה. נראה שיפור בתוצאות כבר בחציון הראשון".

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן: יש לנו רשת עירונית יקרה יותר שסובלת מתדמית יקרה. כבר ביצענו הורדת מחירים ונמשיך להוריד מחירים גם בה", צילום: אוראל כהן מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן: יש לנו רשת עירונית יקרה יותר שסובלת מתדמית יקרה. כבר ביצענו הורדת מחירים ונמשיך להוריד מחירים גם בה" | צילום: אוראל כהן מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן: יש לנו רשת עירונית יקרה יותר שסובלת מתדמית יקרה. כבר ביצענו הורדת מחירים ונמשיך להוריד מחירים גם בה", צילום: אוראל כהן

הרווח הנקי של הרשת צנח אף הוא ב־41.8% והסתכם ב־32 מיליון שקל לעומת 55 מיליון שקל אשתקד. לדברי ביסקר, "התוצאות טובות פחות מאשתקד, משלוש סיבות מרכזיות: החולשה הכללית בענף המזון בחודשים ינואר ופברואר הביאה לירידה בשיעור 1%–2% בצריכה בכל הענף, ואנחנו בשופרסל נפגענו בחצי אחוז נוסף. עיתוי חג הפסח הביא להסטה של קניות בין הרבעון הראשון לשני. בנתוני החציון נראה שיפור בתוצאות. הגורם השלישי נעוץ בהתגברות התחרות ובפתיחת סניפים מסיבית מעבר לגידול הטבעי. התחרות בענף כמעט אינה כלכלית והיא בוודאי אינה ריאלית. זה לא יכול להימשך הרבה זמן וזה יביא למיזוגים בענף כי לא ניתן לעמוד בתחרות כזו לאורך זמן".

להערכת ביסקר, גורם נוסף הצפוי להשפיע על הענף ועל המחירים לצרכן נוגע לרגולציה שבמסגרתה ייכנס חוק המזון לתוקף בתחילת 2015: "הרגולציה עלולה להקשות על הענף, להכביד ולפגוע בתחרות ואף בצרכן, מכיוון שההתאמות הנדרשות לחקיקה כרוכות בעלויות יישום שעלולות להביא לעליית מחירים".

"במרץ ואפריל סוגרים פערים לעומת ינואר"

אברכהן תלה אף הוא את הירידה במכירות וברווח בהאטה בענף: "בשלישון הראשון של השנה שוק המזון נכנס לקיפאון עם אפס אחוזי צמיחה ובנטרול המע"מ בירידה. שופרסל היא חלק משמעותי בשוק הזה וזה בולט בתוצאותיה. כשאנחנו בונים תוכנית עבודה אנחנו מתייחסים לסביבה, לתחרות ולצמיחה הצפויה. כשנפלה עלינו עצירה מוחלטת בינואר, צנחנו בינואר ובפברואר ב־2% והרשתות הפרטיות רשמו צמיחה קלה. במרץ ואפריל יש היפוך מצב ושופרסל סוגרת פערים באופן קיצוני ביחס למה שקרה בינואר ובפברואר ואנחנו כמעט מאוזנים ביחס לשנה שעברה".

את הירידה בשיעור חד יותר מהירידה שאפיינה את כלל השוק תולה אברכהן בכך שמרבית חנויות הרשת ותיקות בעוד הרשתות הפרטיות ממשיכות לצמוח באמצעות פתיחת חנויות חדשות. "הם (הרשתות הפרטיות נ.ק) נמצאים כאילו בצמיחה מינורית אבל בסניפים זהים שלהם תראו שרוב החנויות בירידה. אצלנו רוב החנויות זהות ולכן ההשפעה יותר משמעותית".

אברכהן סירב לציין כמה מחנויות הרשת הפסדיות ומיועדות למכירה. לדבריו, הרשת העירונית סובלת מתדמית יקרה. "יש לנו רשת עירונית יקרה יותר שסובלת מתדמית יקרה. ביצענו כבר הורדת מחירים ונמשיך להוריד מחירים גם בה".

"הרווחיות של הספקים יוצרת חוסר איזון"

לקראת כניסת חוק המזון לתוקף בתחילת 2015, החלה שופרסל לקיים משא ומתן עם הספקים על תנאי הסחר. לדברי ביסקר, הספקים יצטרכו לשפר את תנאי הרשת: "שיווי המשקל בין הספקים לקמעונאים לא נכון. גם זה שהרגולציה תוקפת את הקמעונאים היא צעד שגוי. הרווחיות של הספקים הגדולים יוצרת חוסר איזון וחוסר פרופורציה. הנהלת הרשת יושבת עם כל ספק בתורו במטרה להגיע להסכמים לטובת שני הצדדים. אני מעריך שתהיה אוזן קשבת ומצפה מהספקים לשיתוף פעולה. הם הולכים איתנו כברת דרך ארוכה וצריך שכולם יתגייסו למאמץ, ויחד נגיע לפתרון הוגן".

ביסקר הכחיש את כוונת החברה למכור את פעילות הנדל"ן שבבעלותה: "נושא מכירת הנדל"ן לא עומד על הפרק. הכוונה היא לפתח את התחום המהווה נכס אסטרטגי של שופרסל ואנו משביחים אותו בניצול זכויות בנייה קיימות". בהתייחסו לכניסתם של מוטי בן־משה ואדוארדו אלשטיין לקבוצת אי.די.בי בעיתוי פרסום דו"חות הרבעון, ציין ביסקר כי "שופרסל היא חברה אסטרטגית באי.די.בי המנוהלת תוך הסתכלות על הטווח הארוך ולא על רמת הרבעון כמו הרבעון הנוכחי שיש בו תוצאות פחות טובות".

תגיות