אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המבקר: בישראל רק 5 ניידות לבדיקת זיהום אוויר צילום: עמית שעל

דו"ח המבקר 2014

המבקר: בישראל רק 5 ניידות לבדיקת זיהום אוויר

רק 2 מהן מצוידות במכשור מתאים לבדיקת כלי רכב בעלי מנוע בנזין; רק כ-50% מהקנסות שהוטלו על בעליהם של כלי רכב מזהמים בשנים 2012-2010 שולמו

14.05.2014, 16:03 | תומר הדר

נושא הטיפול בזיהום אוויר מכלי רכב עדיין לא טופל כראוי, כך קובע מבקר המדינה בדו"ח השנתי שפרסם היום.

בתחום בדיקות פליטת המזהמים מכלי רכב מדגיש הדו"ח, כי כיום קיימות 5 ניידות לביצוע בדיקות זיהום אוויר מכלי רכב, אך שתיים מהן לא היו פעילות במשך פרקי זמן ארוכים. מעבר לכך, רק 2 מ-5 הניידות מצוידות במכשור מתאים לבדיקת כלי רכב בעלי מנוע בנזין.

המשרד להגנת הסביבה דורש מכל אחד ממפעילי הניידות לעמוד במכסת ביצוע של 40 בדיקות עשן לכלי רכב ביום, אך הוא לא קבע אילו סוגי כלי רכב יש לבדוק במכסה זו. בנוהלי עבודה שהכין המשרד להפעלת הניידות לא מפורטים כלל צעדי הענישה שרשאים לנקוט מפעילי הניידות כשהם מוצאים כלי רכב הפולטים מזהמים בשיעור גבוה מהמותר ואמות המידה לנקיטת כל אחד מהם. בהיעדר הנחיה ברורה לא הייתה אחידות בטיפול ואין לדעת מי מבין מפעילי הניידות נהג כהלכה.

זיהום אוויר מאוטובוס, צילום: צביקה טישלר זיהום אוויר מאוטובוס | צילום: צביקה טישלר זיהום אוויר מאוטובוס, צילום: צביקה טישלר

באזורי הדרום, הצפון וחיפה היה מספר הקנסות שהוטלו קטן בשיעור ניכר ממספר הקנסות שהוטלו באזורים אחרים. רק כ-50% מהקנסות שהוטלו על בעליהם של כלי רכב מזהמים בשנים 2012-2010 שולמו.

מדיווחי המפקחים מבדיקות הרכבים היה חסר מידע חיוני בדבר סוגי הרכב ולכן לא היה ניתן למסור מידע מדויק אודות מספר הבדיקות שבוצעו בפועל. מעבר לכך, כיום בעת ביצוע בדיקות הרישוי השנתית ("טסט") לא מתבצעות בחלק ממכוני הרישוי מדידות של זיהום אוויר מסיבות טכניות, אך המשרד להגנת הסביבה אינו פועל בעניין.

 

על פי הדו"ח נקבע בחוק אוויר נקי, כי על הממשלה לאשר עד ינואר 2012  תוכנית לאומית לשיפור איכות האוויר ולעדכנה תקופתית. מימוש התוכנית דרש תקציב בגובה 690 מיליון שקל. ואולם בפועל רק במהלך הביקורת אושרה תוכנית מצומצמת בעלות 140 מיליון שקל.

על פי הדו"ח, לא נמצאו מסמכים המעידים שהשרים להגנת הסביבה הציגו נזק כספי שייגרם כתוצאה מאי אישור התוכנית, מה גם שעקב הצמצום בתקציב צומצמו הפעולות למניעת זיהום אוויר ויעדי הפחתת זיהום האוויר באופן נמוך מן הצפוי מבלי שיוצגו למבקר המדינה אסמכתאות לסיבה לצמצום.

מעבר לכך, חלק ניכר מיותר מ-100 תחנות ניטור זיהום אוויר, אינו מופעל משום שהמשרד להגנת הסביבה לא הוציא צו כנדרש להקמת מערך ניטור ארצי. כך לדוגמה, בנתיבי איילון, ציר תחבורה עמוס, אין תחנת ניטור פעילה. עוד מודגש בדו"ח כי מספר הדגימות שכן מתבצעות לערכי זיהום אוויר אינו מספיק.

הדו"ח מתייחס גם לרשויות מקומיות וקובע כי למרות שתיקון לפקודת התעבורה מ-2008 קובע כי רשויות מקומיות שבהן מתגוררים מעל 30 אלף תושבים יכולות לקבוע תוכנית רב שנתית להסדרת תחבורה לצורך הפחתת זיהום אוויר, בפועל אף לא רשות מקומית אחת הגישה תוכנית כזו.

עוד קובע הדו"ח כי בינואר 2011 הודיע מנכ"ל משרד הבריאות למשרד להגנת הסביבה כי הוא תומך בהצעה להכריז על גוש דן, חיפה, ירושלים והקריות כאזורים נפגעי זיהום אוויר, אך ההחלטה נדחתה.

לפי הדו"ח, בפועל רק עיריות תל אביב וירושלים העבירו למשרד התחבורה תוכניות להפחתת זיהום אוויר, אך מדובר ב"תוכניות עקרוניות שאין ביכולתן להציע מערך ממוקד ובר יישום להפחתת זיהום האוויר".

תגיות