אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תקלת מחשב כמעט גרמה להתרסקויות מטוסים המוניות בארה"ב צילום: בלומברג

תקלת מחשב כמעט גרמה להתרסקויות מטוסים המוניות בארה"ב

בשל כניסה של מטוס ריגול למרחב תעופה אזרחי, אופסה מערכת בקרת הטיסות בנמל התעופה של לוס אנג'לס. התוצאה: מיקומי הטיסות שבאוויר נמחקו ומטוסי נוסעים רבים היו בסכנת התנגשות

13.05.2014, 17:12 | רפאל קאהאן

בעיה חמורה התגלתה במערכת הפיקוח האווירי שבנמל התעופה של לוס אנג’לס, כך על פי דיווח של סוכנות רויטרס מאמש (ב’). על פי מומחי בטיחות תעופה אזרחית, התקלה כמעט גרמה לאסון תעופה עצום. המקור לתקלה היה טיסה של מטוס ריגול מסוג U-2 במרחב התעופה האזרחי. בשל מבנה מסלול הטיסה שלו, הצביעה המערכת על תקלת זיכרון ונוטרלה - מה שמחק את מידע מיקומי המטוסים ממסכי הבקרה הקרקעית.

קראו עוד בכלכליסט

הבעיה עצמה נובעת מתכנון לקוי של המערכת, כך נמסר לרויטרס בידי המומחים. הם הוסיפו שהתקלה המסיבית שמטוס הריגול גרם לה גם הייתה יכולה להיגרם על ידי גורם אנושי, בין אם בזדון או בין אם בטעות. תוצאות התקלה הייתה השבתה כמעט מוחלטת של המרחב האווירי בדרום מערב ארה”ב.

התאונות נמנעו בעזרת פתקים וטלפונים. אילוסטרציה, צילום: shutterstock התאונות נמנעו בעזרת פתקים וטלפונים. אילוסטרציה | צילום: shutterstock התאונות נמנעו בעזרת פתקים וטלפונים. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

כל מיקומי המטוסים נעלמו

מערכת הפיקוח מתוצרת לוקהיד מרטין, שעלתה למשלם המיסים האמריקאי 2.4 מיליארד דולר, נכנסה למה שהמומחים כינו מצב תיקון תקלה. המערכת ניסתה לתקן את הטעויות באופן אוטומטי, אך גרמה בתוך כך למחיקת נתוני גובה טיסה. נתונים אלה הכרחיים על מנת לווסת את תנועת המטוסים, בעיקר בנמלי תעופה בהם כמות הטיסות גדולה מאוד.

התקלה לא גרמה לתאונות בפועל, אך למעשה ביום התקרית נרשמו מאות ביטולים ואיחורים של טיסות. מיצרנית המערכת נמסר כי החברה נוהגת לבצע בדיקות תקינות מרובות וששינויים במדיניות סוכנות התעופה האזרחית (FAA) גרמה לבעיה, כך שהשאלות צריכות להיות מופנות אליה.

מסוכנות התעופה האזרחית נמסר כי התקלה גרמה למערכת לנסות לחשב מחדש כמות גדולה של תכניות טיסה בבת אחת. כמות הנתונים העצומה גרמה למחסור בזמינות זיכרון פעולה של המחשב, מה שהביא לעצירה מוחלטת של שאר הפעולות שמערכת הפיקוח אמורה לבצע. לדברי הסוכנות, המערכת זכתה מאז לשדרוג מסיבי של כמות הזיכרון ובוצעו תיקונים בתהליך ניהול הטיסות.

האם יצליחו האקרים לשחזר את התקלה?

התאונות נמנעו הודות למעבר לשימוש במערכת הגיבוי שאפשרה לפקחים לראות את המטוסים ואת נתיבי הטיסה. הפקחים סיפרו כי השתמשו בטלפונים ובפתקים על מנת לתקשר עם עמיתיהם.

הסיבה היא שלטיסות מסחריות יש תכניות טיסה פשוטות למדי. לעומת זאת תכנית הטיסה של מטוס הריגול הייתה מאוד מורכבת, כך שהיא הביאה את המערכת לעומס יתר, או בלשון עממית - לתקיעת המחשב.

הסיכוי שגורם אנושי יוכל לנצל את התקלה לשיבוש מערכת הפיקוח קיימת, אך לדברי מומחי סייבר, מדובר בתקלה שקשה מאוד לשחזר. “אמנם יהיה קשה לשחזר את התקלה, אך זה מראה את מגבלות המערכת”, הסביר לרויטרס טייס צבאי ואזרחי לשעבר. נשיא איגוד הפקחים האוויריים של לוס אנג’לס מסר כי הצד המעודד של הסיפור הוא שלמרות החומרה של התקלה, צוותי הפיקוח הצליחו להשמיש את המערכת תוך פחות משעה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות