אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נהג, אתה מסתיר את השמש: כבישים חכמים שמייצרים חשמל צילום: Solar Roadways

פורצי הדרך

נהג, אתה מסתיר את השמש: כבישים חכמים שמייצרים חשמל

חברה אמריקאית קטנה פיתחה לוחות סולאריים זולים ועמידים במיוחד שנועדו לצפות כבישים ומדרכות. המטרה: למלא את המרחב העירוני בחוות סולאריות - שיוכלו לשנות ללא הכר את תשתיות המדינה

17.05.2014, 12:43 | הראל עילם
חברת Solar Roadways מתכננת לשנות את תעשיית האנרגיה והתחבורה: היא פיתחה טכנולוגיה שתאפשר יצירת כבישים בהם שובצו לוחות סולאריים, לייצור אנרגיה נקיה, זולה ובלתי מוגבלת.

קראו עוד בכלכליסט

הלוחות הסולארים שהחברה פיתחה מורכבים מסדרת אריחים, שניתן לשלב גם במדרכות, גגות וכל משטח אחר. כל אחד מהאריחים יכול לעמוד במשקל יותר ממאה טון וברעידות אדמה בעוצמה גבוהה במיוחד. הם כה יעילים שביכולתם לייצר חשמל אפילו מתאורה של פנסי מכוניות בעת נסיעה לילית. הכבישים הסולאריים יוכלו לעבוד במשך עשרות שנים ותחזוקתם תהיה פשוטה וזולה יחסית: אריחים תקולים פשוט יוחלפו, מה שיאפשר המשך ייצור אנרגיה מבלי לעצור את התנועה לזמן ממושך.

מפתחי Solar Roadways והאריחים החכמים שפיתחו, צילום: Solar Roadways מפתחי Solar Roadways והאריחים החכמים שפיתחו | צילום: Solar Roadways מפתחי Solar Roadways והאריחים החכמים שפיתחו, צילום: Solar Roadways

תשתית הכבישים הסולאריים תוכל לשמש גם גופים אחרים: חברות החשמל יוכלו להטמין בה את הכבלים שלהם כדי להימנע מעמודים או מהטמנה במעמקי האדמה ומדינות יוכלו לשתול בהם מערכות לניטור עומסי דרך או תאונות. עוד אפשרויות הן שילוב גופי חימום באריחים, שיסייעו בהמסת קרח במדינות קרות שילוב מערכת ניקוז שתוכל לאגור מי גשמים.

האריחים עצמם עשויים מזכוכית ממוחזרת, מה שמוזיל את עלויות הייצור ועושה אותו לידידותי יותר לסביבה. לטענת Solar Roadways, כבישים סולאריים יוכלו לייצר עבור ארה"ב פי 3 יותר חשמל משמייצרות כיום תחנות כוח. הכבישים הללו אמנם יקרים משמעותית מכבישי אספלט תקניים, אך העובדה שהם מייצרים חשמל תאפשר להחזיר את עלות ההשקעה בתוך שנים ספורות.

הכביש הסולארי יוכל לייצר חשמל ואף להוות בסיס למערכות נוספות, צילום: Solar Roadways הכביש הסולארי יוכל לייצר חשמל ואף להוות בסיס למערכות נוספות | צילום: Solar Roadways הכביש הסולארי יוכל לייצר חשמל ואף להוות בסיס למערכות נוספות, צילום: Solar Roadways

Solar Roadways נמצאת בשלב מימון אב טיפוס, כחלק מפרויקט במסגרתו מתכננת להתקין את האריחים הסולאריים שלה על כבישי העיר סייגל באיידהו.

כבישים שמייצרים חשמל הם פיתוח שיוכל לשנות ללא הכר את תשתיות המדינה במספר אספקטים: החלפת תחנות הכוח במערכי המרה, אחזקה פשוטה יותר שתאפשר איוש משרות רבות על ידי עובדים ברמה נמוכה (לא צריך להיות מומחה בשביל להחליף פאנל תקול בפאנל תקין) ואף שיפור עמידותה האסטרטגית של המדינה במקרה של התקפת צבא אויב; הפצצת מספר תחנות כוח הן מבצע פשוט בהרבה מהפצצת מאות קילומטרים של כבישים.

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
פשוט להחליף אריח??
האריחים עצמם יצטרכו לעמוד על משטח - שהוא עצמו אינו יציב (בדיוק כמו הכבישים היום). כבישים שוקעים וזזים בגלל סחופת, בגלל קיפאון של האדמה ובגלל תזוזת לוחות טקטוניים (כן - 2 ממ בשנה יכול להיות משמעותי מאוד בכביש). כל תזוזה כזו בין הלוחות תוביל לכביש עם "שברים" ולוחות עולים ויורדים שיצריכו את החלפת המצע (!) של הלוחות כך שהחלפה קלה של הלוחות עצמם תהיה חסרת כל חשיבות. אם הלוחות אכן מחוברות לרשת החשמל או ל"מאגר חום תת קרקעי" - ניתוק לוח בודד מהרשת יהיה מורכב, יקר (ניתוק החשמל באזור שלם) ויצריך אנשי מקצוע. הנקודה שעלתה פה בנושא ההחלקה חשובה מאוד להבשלת הטכנולוגיה - החומר ממנו עשוי כביש חייב להיות קשיח אך גמיש - גומי ואספלט או בטון מחוספס הן דוגמאות מצויינות. להגיע לאותה רמת חיכוך (כביש צריך להיות עם מקדם חיכוך גבוה מאוד) בחומר שקוף וגם עמיד (כגון זכוכית), יהיה קשה וכנראה יקר מאוד. הרעיון גאוני (וכבר עלה לפני עשורים במאות מאמרים מדעיים) אך ישנם עוד מכשולים רבים עד להבשלתו כטכנולוגיה שימושית. בהצלחה.
אבל...  |  18.05.14
לכל התגובות