אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל תמהרו להיפרד מהפלסטיק: הארנק הסלולרי עדיין מדשדש צילום: לי שיין

אל תמהרו להיפרד מהפלסטיק: הארנק הסלולרי עדיין מדשדש

חרף התחזיות האופטימיות והסטארטאפים הרבים בתחום, רק כ-0.2% מהעסקאות בעולם בוצעו בשנה שעברה באמצעות הסמארטפון. מה הן הסיבות לחדירה האיטית של הטלפון החכם לתחום התשלומים?

23.05.2014, 08:09 | דן סופר

בעוד הסמארטפון מנהל עוד ועוד חלקים מחיינו, ישנם שני תחומים שבהם החדירה איטית מהציפיות: תשלומים ופרסום סלולרי. כבר כחמש שנים חוזים כי התחום הבא שנמסור לניהולו של העוזר האישי שלנו, הסמארטפון, הוא תחום התשלומים - הארנק הסלולרי. אלפי סטארטאפים כבר נוצרו על הבסיס הזה ברחבי העולם, שכל תפקידן לגאול אותנו מהצורך להחזיק ארנק.

עם זאת, בשנת 2013, רק כ-0.2% מהתשלומים בעולם בוצעו באמצעות הסמארטפון, השאר בוצעו בכרטיסי אשראי מפלסטיק, מזומן או צ'קים. גם חברות גדולות ומבוססות כמו גוגל, שניסתה להחדיר שירות ארנק סלולרי בהשקעה של למעלה מ-300 מיליון דולר, לא הצליחו להמריא.

מכשיר אנדרואיד 6. הניסיון של גוגל לחדיר את הארנק הסלולרי לא הצליח להמריא, צילום: עומר כביר מכשיר אנדרואיד 6. הניסיון של גוגל לחדיר את הארנק הסלולרי לא הצליח להמריא | צילום: עומר כביר מכשיר אנדרואיד 6. הניסיון של גוגל לחדיר את הארנק הסלולרי לא הצליח להמריא, צילום: עומר כביר

קיימות שתי סיבות מרכזיות שיכולות להסביר את החדירה האיטית. הראשונה קשורה בצרכן. כל עוד לא נמצא פתרון גם לתעודת הזהות, רישיון הנהיגה, וכרטיס קופת חולים, הצרכן ימשיך להחזיק בארנק. ביצוע התשלום באמצעות הטלפון במקום בכרטיס הוא גימיק נחמד, אבל הוא לא נותן לו מספיק ערך כדי לעשות בו שימוש קבוע. הצרכן רוצה ערך מוסף. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא האפליקציה של סטארבקס, המשלבת תשלום עם הטבה המקנה קפה עשירי בחינם. השימוש באפליקציה כה רב, עד שכיום 10% מכל התשלומים בחנויות סטארבקס בארצות הברית נעשים באמצעות המכשיר הסלולרי.

הערך המוסף הרב ביותר, הן למפרסמים, לבתי העסק והן לצרכנים, מצוי בשיווק מפולח וממוקד לצרכנים. כשצרכן מקבל הטבה שמפולחת על פי צרכיו, סיכויי המימוש של אותה הטבה גדולים יותר, האינטרס שלו לעשות שימוש בסלולר על מנת לבצע את הרכישה גדל, והמפרסם ובית העסק זוכים לערוץ פרסום אפקטיבי הנותן את התמורה המקסימלית לכספם.

המפרסמים עדיין לא רואים בסלולר כלי אפקטיבי

הסיבה השנייה לחדירה האיטית קשורה בתשתית קבלת התשלום בבתי העסק באמצעות המכשיר הסלולרי בשילוב עם שירותי ערך מוסף. הטכנולוגיה שתחבר את העולם הווירטואלי והסלולר עם העולם הפיזי של נקודות הקצה כבר קיימת זמן רב, אך האימוץ שלה בשלב הזה עדיין קטן, וכך גם האטרקטיביות מבחינת הצרכן יורדת.

לא בכדי תחום התשלומים ותחום הפרסום הסלולרי כרוכים יחדיו. הם זקוקים לתשתית בבתי העסק כתנאי הכרחי לקיומן. הנתונים מראים כי הפרסום הסלולרי מהווה כיום לא יותר מ-2%-3% מכלל ההוצאה על הפרסום. אמנם שיעור הגידול עולה משנה לשנה, אך המפרסמים עדיין לא רואים בסלולר כלי אפקטיבי, מאחר שאין כיום כמעט כלי מדידה אמינים, שמראים על הקשר בין חשיפה, הקלקה וביצוע רכישה. ללא כלי מדידה אמינים, ממשיכים המפרסמים להעדיף את המדיה המסורתית על מנת להשיג מקסימום חשיפה בעלויות גבוהות.

חלומו של כל מפרסם היא להגיע לקהל היעד הרצוי שלו, בזמן אמת ובמקום הנכון. לצורך כך נדרש מידע רב על הרגלי הצריכה של הצרכן והעדפותיו. השגת מידע זה ממגוון רחב של בתי עסק, דורשת תשתית בבתי העסק שתאפשר את העברת המידע לספק השירות.

יצירת התשתית אינה שונה מהותית מהתשתית שהקימו במשך שנים רבות חברות כרטיסי האשראי הבינלאומיות לסליקת תשלומים. תשתית דומה נדרשת כעת על מנת ליצור ממשק גנרי בין הסמארטפון ונקודת הקצה בבית העסק, באופן שתעביר את המידע הנדרש למפעילי השירות ותאפשר הן את ביצוע התשלום והן את מימוש ההטבה יחדיו. תשתית זאת מוקמת היום בכמה מדינות בעולם, והדבר עתיד לשנות כליל את כללי המשחק בשוק הפרסום והאופן שבו אנחנו משלמים.

הכותב הוא מנכ"ל וריפון ישראל וסגן נשיא לפיתוח עסקי בווריפון העולמית

תגיות