אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אני מנסה להביע רגשות של היום" צילום: Olivier Houeix

"אני מנסה להביע רגשות של היום"

איך מעבדים מחדש קלאסיקות כמו "רומיאו ויוליה"? הכוריאוגרף תיירי מלאנדן, שיגיע לישראל עם להקת בלט מלאנדן ביאריץ, אומר שזה דווקא מאפשר יותר יצירתיות

25.05.2014, 09:45 | מאיה נחום שחל

תוכנית המחול של פסטיבל ישראל שייפתח בשבוע הבא בירושלים היא מהמסקרנות שהיו בשנים האחרונות. לראשונה תגיע לישראל להקת בלט מלאנדן ביאריץ, המנוהלת בידי הכוריאוגרף תיירי מלאנדן, ויועלו בתיאטרון ירושלים שתי יצירות מהרפרטואר שלה: "רומיאו ויוליה" (14 ביוני) ו"סינדרלה" (12–13 ביוני). "בצרפת העבודה שלי נחשבת בשפה אקדמית לניאו־קלאסית, אבל אני רק מנסה להביע רגשות של היום", אומר מלאנדן ל"כלכליסט".

גרסה אפלה לסינדרלה

הבלט "סינדרלה" הוצג לראשונה ב־1945 על ידי הבולשוי במוסקבה, והיצירה לבלט "רומיאו ויוליה" עלתה לראשונה בגרסה המלאה ב־1938 בצ'כיה. שתי היצירות עלו פעמים רבות ברחבי העולם בעיבודים שונים בידי כוריאוגרפים ולהקות שונות.

מה חדש בגרסה שלך?

"לכל כוריאוגרף יש ראייה משלו. 'רומיאו ויוליה' זה עיבוד אישי שלי כי בחרתי את 'הסימפוניה הדרמטית' של הקטור ברליוז הצרפתי במקום את המוזיקה של סרגי פרוקופייב שהיתה במקור. בנוגע ל'סינדרלה', הקהל מצפה לסיפור אגדה ואני חושב שהגרסה שלי אפלה ואנושית יותר. אני רואה בסינדרלה סיפור אוניברסלי המסמל את הקושי והכאוס הפנימי שעוברים בני האדם בדרך אל ההגשמה העצמית".

האם ליצור כוריאוגרפיה לקלאסיקה קשה יותר מאשר ליצירה מקורית?

"שניהם קשים, כי כשמנסים לתת משמעות לבלט זו משימה לא פשוטה. כשעושים כוריאוגרפיה לקלאסיקה יש סיכון משום שתמיד משווים לעיבודים שנעשו. מצד שני זה מדרבן אותך להיות יותר יצירתי".

מתוך "סינדרלה". "המופעים שלנו לא מאובזרים בתפאורה גדולה", צילום: Olivier Houeix מתוך "סינדרלה". "המופעים שלנו לא מאובזרים בתפאורה גדולה" | צילום: Olivier Houeix מתוך "סינדרלה". "המופעים שלנו לא מאובזרים בתפאורה גדולה", צילום: Olivier Houeix

כוריאוגרפיה נועזת

 

מלאנדן (55), יליד צרפת, היה רקדן באופרה הלאומית של פריז, בלט Du Rhin ובתיאטרון הבלט הצרפתי נאנסי. עד היום יצר כ־75 כוריאוגרפיות ופיתח שפה אמנותית המבוססת על תנועות קלאסיות ומודרניות. להקת הבלט ביאריץ נוסדה ב־1986 ומלאנדן הפך אותה לאחת הפופולריות בצרפת. הביקורות בעולם משבחות את עבודתו ואת הכוריאוגרפיה המקורית והנועזת שלו.

זו הפעם הראשונה של בלט ביאריץ בישראל אך לא של מלאנדן עצמו. "כשהייתי רקדן בנאנסי הופעתי בישראל, ואני מאוד שמח לשוב", הוא אומר. "כמו כן אני מכהן כמנהל האמנותי של פסטיבל המחול Le Temps d’Aimer בביאריץ, ולהקות מחול ישראליות כמו בת שבע כבר הופיעו אצלנו".

מה תפקידו של החלק הוויזואלי במופעים שלך?

"מסיבות פרקטיות וכלכליות המופעים של הלהקה לא מאובזרים בתפאורה גדולה. אני מעדיף תאורה ואביזרים".

מה העבודה הבאה שלכם?

"אני עובד עכשיו על בלט של 30 דקות למוזיקה של ויוואלדי שיעלה בתחילת יולי, ועל גרסה ל'היפה והחיה' עבור האופרה המלכותית של ורסאיי".

תגיות