אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"ביטלס? אין להם סיכוי": 10 ההחלטות העסקיות הטיפשיות ביותר צילום: אימג'בנק, Gettyimages

"ביטלס? אין להם סיכוי": 10 ההחלטות העסקיות הטיפשיות ביותר

איזו המצאה מהפכנית כונתה בזלזול "צעצוע חשמלי", על איזו סדרה פופולרית טענה ABC כי "הקהל לא יצפה בה", ומי ויתר על מנוע החיפוש שלימים ייקרא גוגל

25.05.2014, 22:51 | שירות כלכליסט

1. "טלפון הוא רק צעצוע"

בשנות ה-70 של המאה ה-19 נחשב הטלגרף למכשיר התקשורת המהימן ביותר, וחברת ווסטרן יוניון היתה השחקנית הראשית בתחום. לכן ב-1876 אלכסנדר גרהם בל הציע למכור לווסטרן יוניון את הפטנט שלו על הטלפון עבור 100 אלף דולר. ואולם, נשיא החברה וויליאם אורטן דחה את הבקשה בטענה שמדובר בצעצוע בלבד. "לאחר בדיקה מקיפה של ההמצאה שלך, החלטנו שאף שמדובר בחידוש מעניין, אין לו אפשרויות מסחריות. מה השימוש שיכול להיות לחברה הזו מצעצוע חשמלי?", כתב אורטן בתשובה לבל.

אלכסנדר גרהם בל. "חידוש מעניין שאין לו אפשרויות מסחריות" אלכסנדר גרהם בל. "חידוש מעניין שאין לו אפשרויות מסחריות" אלכסנדר גרהם בל. "חידוש מעניין שאין לו אפשרויות מסחריות"

קראו עוד בכלכליסט

2. כמה אפסים?

ב-1977 קיבלו המנהלים באולפן הסרטים פוקס המאה ה-20 החלטה שמפגינה קוצר ראייה משווע. הם העבירו את הזכויות לכל המרצ'נדייז של סרטי מלחמת הכוכבים לג'ורג' לוקאס בתמורה לקיצוץ פעוט של 20 אלף דולר בשכר שלו. אולם ההכנסה המשוערת ממכירות המרצ'נדייז עומדת על יותר מ-3 מיליארד דולר, וממשיכה לצמוח, כך שנראה שמדובר בעסקה המשתלמת ביותר בעולם הבידור שנחתמה בין אדם פרטי ואולפן סרטים.

מתוך "מלמת הכוכבים". ההכנסה ממרצ מתוך "מלמת הכוכבים". ההכנסה ממרצ'נדייז עומדת על יותר מ-3 מיליארד דולר מתוך "מלמת הכוכבים". ההכנסה ממרצ

3. קודאק

חברת איסטמן קודאק פיתחה עוד ב-1975 מצלמה דיגיטלית, אך החליטה לא להשקיע בטכנולוגיה מחשש כי תפגע בעסקי הפילם שלה. רק באמצע שנות ה-90, כשמצלמות הפילם החלו לשקוע, ניסו בחברה לחדור לשוק הדיגיטלי, אך בשלב הזה מתחרות כמו פוג'י וסוני כבר היו מבוססות בשוק, וקודאק מעולם לא הצליחה להרוויח מהמוצר שהיא עצמה המציאה. המניות של קודאק טיפסו לשיא של 94 דולר למניה ב-1997, סימן לכך שלעתים עוברות כמה שנים עד שהחלטות גרועות ממוטטות חברה. עד 2011 צנחה המניה ל-64 סנט למניה, ובדצמבר באותה שנה הגישה החברה בקשה להגנה מפני פשיטת רגל.

סרט צילום של קודאק. החברה הגישה ב-2011 בקשה לפשיטת רגל , צילום: בלומברג סרט צילום של קודאק. החברה הגישה ב-2011 בקשה לפשיטת רגל | צילום: בלומברג סרט צילום של קודאק. החברה הגישה ב-2011 בקשה לפשיטת רגל , צילום: בלומברג

4. M&M's מוותרים על ההזדמנות לפרסום באי.טי

 

ב-1981 חברת ההפקה אמבלין הציעה למארס עסקה פשוטה: חטיפי M&Ms יופיעו בסרט החדש שלה ויזכו ליחסי ציבור בחינם ובתמורה הם יוכלו לקדם את הסרט על האריזות של הממתק. משום מה אנשי השיווק והפרסום של מארס סרבו. הסרט המדובר היה אי.טי. והממתק הפחות מוכר ריסז פיסז (Reeses Pieces) זכה מההפקר ונהנה מזינוק של 65% במכירות בחודשים לאחר שהסרט יצא לאקרנים. הממתק משמש בסרט כדי לעזור לפתות את אי.טי לצאת מהמסתור.

מתוך הסרט "אי.טי". הממתק ריסז פיסז זכה מההפקר מתוך הסרט "אי.טי". הממתק ריסז פיסז זכה מההפקר מתוך הסרט "אי.טי". הממתק ריסז פיסז זכה מההפקר

5. דקה רקורדס מוותרים על הביטלס

הביטלס נבחנו בדקה רקורדס בערב הסילבסטר 1961, אך המנהל שבחן אותם החליט לוותר ולא להחתים את הלהקה על אלבום בטענה שהם נשמעים כמו להקה אחרת שהייתה פופולרית באותה תקופה - "הצלליות" - וכי עידן הלהקות עומד להסתיים. הביטלס הפכו מאז ללהקה המוכרת ביותר בהיסטוריה, וחוללו מהפכה תרבותית.

הביטלס. "דומים מדי ללהקת הצלליות", צילום: אימג הביטלס. "דומים מדי ללהקת הצלליות" | צילום: אימג'בנק, Gettyimages הביטלס. "דומים מדי ללהקת הצלליות", צילום: אימג

6. רוס פרו

ב-1979 הציע איש העסקים האמריקאי רוס פרו לקנות את מיקרוסופט, אולם מייסד החברה ביל גייטס, שהיה אז בן 23 בלבד, חשב שהמחיר היה נמוך מדי. הוא מספר שפרו הציע לו בין 15-6 מיליון דולר, אך פרו אומר כי גייטס דרש בין 60-40 מיליון דולר. המספרים המדויקים אינם חשובים שכן בסופו של דבר פרו נשאר בידיים ריקות. "אני מחשיב זאת הטעות העסקית הגדולה ביותר שלי", הודה בראיון שהעניק ב-1992. מיקרוסופט שווה כיום מיליארדי דולרים.

מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס. דרש בין 60-40 מיליון דולר, צילום: בלומברג מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס. דרש בין 60-40 מיליון דולר | צילום: בלומברג מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס. דרש בין 60-40 מיליון דולר, צילום: בלומברג

7. אקסייט מסרבים לגוגל

באמצע שנות ה-90 העולם החדש יחסית של האינטרנט ומנועי החיפוש נשלט על ידי יאהו ואקסייט (Excite). ב-1996 הושק פרויקט חיפוש, שייקרא לימים גוגל. המייסדים, לארי פייג' וסרגי ברין הציעו לאקסייט לרכוש אותם תמורת 1 מיליון דולר. באקסייט דחו את ההצעה, ודבקו בעמדה זו גם כשהמחיר ירד ל-750 אלף דולר. גוגל נאלצה במקום לגייס הון וב-2004 ביצעו הנפקה. כיום שווי השוק של החברה מוערך ב-395 מיליארד דולר. המניות של אקסייט מצד שני, התחילו בצניחה חופשית, ובסופו של דבר היא נרכשה על ידי AskJeeves.

מנוע החיפוש של גוגל. באקסייט דחו את ההצעה, צילום: רויטרס מנוע החיפוש של גוגל. באקסייט דחו את ההצעה | צילום: רויטרס מנוע החיפוש של גוגל. באקסייט דחו את ההצעה, צילום: רויטרס

8. מוטורולה Razr

הטלפונים הניידים מסדרת Razr של מוטורולה הגיעו לשיא ההצלחה שלהם ב-2006, והעניקו למוטורולה נתח של 22% בשוק הטלפונים הניידים. אולם בתוך שנה אחת, ההתלהבות סביב המכשירים נעלמה כמעט לגמרי. במוטורולה לא הצליחו להפוך את המותג הפופולרי למוביל בשוק הסמארטפונים, ובמקום בחרו למכור את הדגמים המסורתיים בהנחות גדולות. רק ב-2010 נזכרו בחברה להשיק דגמים חדשים, אך אז אייפון ובלאקברי כבר שלטו בשוק. בתוך ארבע שנים בלבד ההכנסות של מוטורולה צנחו מ-43 מיליארד דולר ל-22 מיליארד דולר, והמניות איבדו 90% מהשווי שלהן.

דגם Razr של מוטורולה. המניות איבדו 90% מהשווי שלהן דגם Razr של מוטורולה. המניות איבדו 90% מהשווי שלהן דגם Razr של מוטורולה. המניות איבדו 90% מהשווי שלהן

9. השגיאה של IBM

ב-1980 המחשבים האישיים בהובלת IBM החלו לצבור תאוצה. כשבחברה רצו לפתח גרסה חדשה של מערכת ההפעלה, הם פנו למיקרוסופט, שהייתה ידועה באותה תקופה כמפתחת שפות תכנות. באותו זמן לא ניתן היה לרשום פטנט על תוכנות אלא רק להגן עליהן בזכויות יוצרים. החוזה של מיקרוסופט אפשר לה לייצר PC DOS תמורת סכום נמוך יחסית ולשמור על זכויות היוצרים של מערכת ההפעלה. כתוצאה מכך, מיקרוסופט הייתה יכולה למכור את מערכת ההפעלה שלה לחברות אחרות בנוסף ל-IBM, מהלך שהציב את החברה של ביל גייטס בחזית שוק המחשבים האישיים.

מחשב של IBM. מיקרוסופט שמרה על זכויות היוצרים מחשב של IBM. מיקרוסופט שמרה על זכויות היוצרים מחשב של IBM. מיקרוסופט שמרה על זכויות היוצרים

10. ABC לא רצתה לשדר סדרה על שחורים

ב-1984 הציע ביל קוסבי לרשת ABC את הסדרה החדשה שיצר על משפחה שחורה מהמעמד הגבוה, אולם ברשת דחו אותו בטענה ש"הקהל לא יצפה בתצוגה לא מציאותית של שחורים כאנשי מקצוע משכילים ועשירים". קוסבי הציע את התכנית במקום ל-NBC, וזו קיבלה את ההצעה. הסדרה הייתה הנצפית ביותר במשך ארבע שנים רצופות, ושמרה על רייטינג גבוה לאורך שמונה העונות שבהן שודרה. ההצלחה שלה עזרה לחלץ את NBC ממעמדה כרשת הכי פחות נצפית ולבסס אותה במקום הראשון היא גם עזרה להחיות את ז'אנר הסיטקום, ונחשבת לסדרה הרווחית ביותר ששודרה אי פעם.

"משפחת קוסבי". "תצוגה לא מציאותית" "משפחת קוסבי". "תצוגה לא מציאותית" "משפחת קוסבי". "תצוגה לא מציאותית"

תגיות