אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדפסת הכסף נותרה ללא פיקוח צילום: אוראל כהן

פרשנות

מדפסת הכסף נותרה ללא פיקוח

המעצר של אלון חסן בא בעיתוי מושלם לממשלה, אך מעלה את השאלה: איפה היא היתה עד היום

28.05.2014, 08:11 | ליאור גוטמן
1. בואו נניח לרגע בצד את שלל החשדות, הבדיקות והחקירות שהמשטרה עורכת בנוגע לנמל אשדוד, ואת המעשיות והממצאים נגד אלון חסן, ונתרכז בנכס עצמו.

איך שלא הופכים את זה - נמל אשדוד הוא מדפסת כסף. לפי נתוני רשות החברות הממשלתיות, שהתפרסמו רק החודש, סיים הנמל את שנת 2013 ברווח נקי של 121 מיליון שקל. את שנת 2012, לכאורה שנת שיא בפעילותו של אלון חסן והחברות שלו, סיים הנמל ברווח גדול עוד יותר של 192 מיליון שקל. ומעל כל אלה בולט הנתון הבא: בשנתיים האחרונות העביר נמל אשדוד לקופת האוצר דיבידנד של 544 מיליון שקל. למעשה, מבין 94 חברות ממשלתיות רק עשר העבירו דיבידנד למדינה בשנה שעברה, ורק רפאל סיפקה סכום גדול יותר מזה שהעביר נמל אשדוד.

אלון חסן, צילום: אוראל כהן אלון חסן | צילום: אוראל כהן אלון חסן, צילום: אוראל כהן

אם החשדות נגד אלון חסן ויתר אנשי הנמל נכונים, נותר רק לדמיין איזה דיבידנד היתה יכולה החברה הממשלתית להעביר לאוצר אם מישהו היה מטפל בבעיות עוד קודם, כשהפרסומים בתקשורת החלו לבצבץ. ייתכן שניהול תקין ושמירה על סדרי שלטון היו מאפשרים לשר האוצר יאיר לפיד לממן את עלות תוכנית 0% מע"מ לדירה ראשונה.

על רקע החשדות החמורים שהתפרסמו אתמול, שלפיהם בכירי נמל אשדוד לקחו לכיסם כסף השייך לציבור, והמעצרים שליוו אותם - קשה שלא לתהות היכן היו הרגולטורים עד היום? למה לקח לממשלה כל כך הרבה זמן לנסות לבלום את השערורייה לכאורה שהלכה והתפתחה לה מתחת לאף?

2. בסופו של דבר ההתנהלות של אנשי נמל אשדוד, גוף שמצד אחד מרוויח מאות מיליוני שקלים בשנה ומנגד מתנהל כמו חנות מכולת, הביאה את משטרת ישראל לעצור אתמול בכירים בהנהלת החברה בעבר ובהווה. ההיגיון של המשטרה פשוט: אם איש בהנהלת הנמל לא בדק לעומק מי מפעיל חברות פרטיות ומי גזר קופונים, ייתכן שגם הוא נהנה לכאורה מהחגיגה.

אלא שגם כאן קשה שלא לתהות מה הפריע למשטרה לעצור את חסן ובכירי הנמל עד היום? לא ברור כיצד התנהלות בריונית לכאורה של אנשי ועד נמל אשדוד לא הרימה אצלם עוד קודם את כל האנטנות. הרי כבר בדצמבר 2012 פורסם שאחת החברות מקבוצת כיל, שהובילה מטען גופרית, גילתה שכמה מטענים שלה צנחו לים. כאשר ניסו בחברה לברר את פשר האירוע, רמזו לה בנמל כי אחד מראשי חברות הלוגיסטיקה הציע לה לעבוד עם חברה אחת ולא אחרת.

3. ובוקר טוב לרשות החברות הממשלתיות. רק שלשום חשף "כלכליסט" שלרשות התברר כי אלון חסן ושותפו לראשות ועד הנמל אבינועם שושן יושבים בכל צומתי קבלת ההחלטות בעיריית אשדוד. השניים נבחרו בבחירות המוניציפליות למועצת העיר, מעשה שאינו פסול. הבעיה היא חברותם בכל צומת אפשרי שיש לו נגיעה לנמל אשדוד. חסן, למשל, חבר בוועדת המכרזים ובוועדת התכנון והבנייה; ואילו שושן יושב בין היתר בוועדת התחבורה העירונית.

האם במצב הזה יכולה המדינה לבנות נמל חדש בעיר בעלות של מיליארד דולר? הרי גם אם נמל אשדוד לא היה מושבת, קידום תוכניות הבנייה היה נעצר בכל פעם מחדש, ורוב הסיכויים שרכבת קלה תיסע בתל אביב לפני שהנמל החדש באשדוד יקבל אישור בנייה ראשוני. למזלה של הרשות חסן יצא מהתמונה, לפחות זמנית.

תגיות