אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אם אתם טיפוסים כאלה, כל הכסף בעולם לא יקנה עבורכם אושר צילום: שאטרסטוק

אם אתם טיפוסים כאלה, כל הכסף בעולם לא יקנה עבורכם אושר

ידוע שהוצאת כסף על חוויות כמו חופשה גורמת לאושר רב יותר מאשר רכישת מוצרים כמו נעליים. אבל מסתבר שיש קבוצה של אנשים שעבורם הכלל הזה לא תקף

09.06.2014, 17:08 | שירות כלכליסט

מסתבר שכסף אכן יכול לקנות אושר, אבל רק אם אתם לא טיפוסים חומרניים.

קראו עוד בכלכליסט

כבר זמן מה ההיגיון הבריא בתמיכת המדע גורס כי הוצאת כסף על טיול לחו"ל מביאה עימה אושר רב יותר מרכישת עוד זוג נעליי נייק. אולם סקר חדש מאוניברסיטת סן פרנסיסקו מראה כי יש קבוצה אחת יוצאת מן הכלל בחוק זה – אנשים חומרניים.

על פי הממצאים, צרכנים חומרניים - המוגדרים כאלו המעדיפים לצבור פריטים חומריים על פני חוויות – אינם מאושרים יותר כאשר הם משקיעים את כספם בחוויות, כמו טיולים ליעד אקזוטי למשל.

המעניין הוא שהם גם לא מאושרים במיוחד לאחר רכישות חומריות. אולי בגלל שהם חשים לא בנוח עם היותם חומרניים.

הנבדקים בסקר חולקו לקבוצות על פי מידת החומרניות של אישיותם וכל המשתתפים התבקשו לדרג עד כמה רכישות חומריות וחווייתיות (קרי, השקעת הכסף בחוויה כמו טיול או הרצאה במקום במוצר) השפיעו על מידת האושר שלהם.

המשתתפים החומרניים העידו שרכישות חווייתיות לא הוסיפו לאושר שלהם. גם הרכישות החומרניות שלהם לא ממש גרמו להם אושר - אפילו לא לרגעים מספר.

"באופן טיפוסי, ככל שאתה פועל על פי ערכיך, אתה יותר מאושר. אולם ישנם ערכים שלא מקובלים בחברה המערבית ועל כן אלו החיים לפיהם לא חשים מאושרים", מסביר ד"ר ראיין הוואל, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת סן פרנסיסקו.

קניות לא יעשו אתכם מאושרים, צילום: שאטרסטוק קניות לא יעשו אתכם מאושרים | צילום: שאטרסטוק קניות לא יעשו אתכם מאושרים, צילום: שאטרסטוק

אנשים המפגינים חומרנות נתפסים על-ידי אחרים כשליליים, נרקיסיסטיים ושטחיים, מוסיף הוואל, שהינו גם מייסד עמותת Beyond The Purchase המייעצת לאנשים כיצד לבצע רכישות שיגדילו את מידת האושר שלהם.

למעשה, על פי סולם שפיתח הוואל, הבודק את הקורלציה בין אושר אישי ונטייה לרכישות חווייתיות, טיפוסים חומרניים נוטים סטטיסטית לסבול יותר מנרקיסיזם, מבעיות ביחסים בין אישיים, ומפחות אמפתיה לאחרים מאשר אחיהם הלא חומרניים.

כך שאנשים חומרניים נמצאים בין הפטיש לסדן בכל הנוגע לאושר האישי שלהם - הם לא נהנים לגמרי מרכישותיהם בשל החשש מביקורת מהסביבה ואילו רכישה חווייתית לא מסבה להם אושר כי אינה עולה בקנה אחד עם אישיותם ועם הצרכים הפסיכולוגיים שלהם.

אולם יש אור בקצה מנהרת החומרנות: "על פי המודלים שלנו אנו מסיקים שככל שאדם חומרני יבצע רכישות נאמנות לטעמיו ללא ניסיון להרשים אחרים, כך הוא יכול להיות מאושר יותר".

תגיות