אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בכירי שמן העידו: מנכ"ל נמל אשדוד ביקש מאתנו להתקשר עם חברות פרטיות צילום: אוראל כהן

בכירי שמן העידו: מנכ"ל נמל אשדוד ביקש מאתנו להתקשר עם חברות פרטיות

בין הבכירים שמסרו עדות ברוח זו נמצאים יו"ר שמן לשעבר גבי אשכנזי ומנכ"ל החברה יוסי לוי. לדבריהם, לא היה ידוע להם על הקשר בין חברת דנה לחסן או על קשר בין דנה לבעלי השליטה בחברה

29.05.2014, 18:14 | ליאור גוטמן, תומר גנון וזוהר שחר לוי

בכירים בחברת חיפושי הגז והנפט הציבורית שמן העידו במשטרה כי מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, שוקי סגיס, הנחה אותם להיקשר בחוזה לאחסון ותחזוקת ציוד קידוח מול חברות פרטיות, ביניהן דנה לוגיסטיקה שבעליה יניב בלטר מקורב יו"ר ועד העובדים אלון חסן, ולא מול הנמל ישירות.

לכל הכתבות בפרשת נמל אשדוד לחץ כאן

קראו עוד בכלכליסט

בין הבכירים שמסרו עדות ברוח זו נמצאים הרמטכ"ל ויו"ר שמן לשעבר, גבי אשכנזי, וכן מנכ"ל שמן יוסי לוי. הבכירים אמרו שלא היה ידוע להם על הקשר בין דנה לחסן או על קשר בין דנה לבעלי השליטה בחברה. אשכנזי העיד במשטרה על הדברים ביום שלישי בערב. סגיס, שנעצר שלשום על ידי המשטרה ונחקר בחשד לקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הכחיש בחקירתו על הטענות. הוא ישוחרר הערב או מחר לביתו.

 

חברת שמן החלה בפעולות הקידוח שלה במאגר "ים 3" בדצמבר 2012. הכוונה הייתה לאשש ממצאים מוקדמים שטענו שבמקום שוכן מאגר של עד 270 מיליון חביות נפט, היקף השקול לכשלוש שנות צריכה לאומית. לטענת מקורבים לבכירי החברה כחצי שנה קודם לכן ערכה שמן מכרז לשכירות שטחים בהם היה אמור להיות מוצב ציוד הקידוח. בין המקומות שנבדקו ועמם נוהל מו"מ לשכירת שטחים היו נמל חיפה, נמל מספנות ישראל, נמל אשדוד, נמל קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) ושטחי עורף בנמל אשדוד.

על פי המקורבים, אל "שלב הגמר" בבחירת המקום המועדף לאחסון ציוד לקידוח עלו נמל אשדוד ושטחי העורף בנמל, כאלה שמוחזקים על ידי חברות פרטיות ואינם קשורים או פועלים תחת הנמל. השיקול שהנחה את ראשי שמן היה שאחסון בעורף שטחי הנמל, היה מחייב אותם לשנע על בסיס יום יומי צינורות וכבלים לאורך 5 ק"מ עד שהם מגיעים לקו הרציף. פעולה יקרה יותר מאשר אחסון על קו המים. לפיכך לדברי המקורבים הבחירה הכלכלית הייתה בנמל אשדוד.

גבי אשכנזי, לשעבר יו"ר שמן, צילום: עמית שעל גבי אשכנזי, לשעבר יו"ר שמן | צילום: עמית שעל גבי אשכנזי, לשעבר יו"ר שמן, צילום: עמית שעל

לאחר בחירת המקום עלה חשש נוסף משביתות בנמל. בהנהלת שמן חששו מהשבתת העבודה ברציפים, כיוון שלדבריהם כל יום קידוח עלה לחברה כשני מיליון שקל. מנהלי שמן ביקשו להיפגש עם הנהלת הנמל כדי ללבן סוגיות תפעוליות. לטענתם, בפגישות שנערכו, לרבות מול מנכ"ל הנמל סגיס, נאמר להם שעליהם לפעול מול שלוש חברות בלבד שפועלות בשטח הנמל - דנה לוגיסטיקה, אמקו ים או קשרי ים. לטענתם מבין שלושתם, דנה לוגיסטיקה התגלתה כזולה ביותר.

נציין כי על פי דו"ח שהזמין דירקטוריון הנמל, התעריף ששילמה שמן לדנה עמד על 1.15 מיליון שקל לחודש, בעוד שדנה שילמה לנמל על אותם שטחים כ-2.2 מיליון שקל על פני שנתיים וחצי.

הסכומים הגבוהים ששילמה שמן עוררו חשד אצל חוקרי המשטרה כי הבחירה לעבוד מול דנה נבעה משיקולים זרים של בעלי השליטה – ג'קי בן זקן ואברהם נניקשוילי. על פי החשד, בן זקן ונניקשוילי קיבלו טובות הנאה מדנה לוגיסטיקה, בתמורה לחוזה שהעשיר את קופתה. כך למשל העבירה דנה מיליון שקל למ.ס אשדוד – קבוצת הכדורגל שבבעלות בן זקן – בהסכם למתן חסות למשך שנתיים שנחתם בדצמבר 2012. הכספים עברו דרך חברת NA שבבעלות נניקשוילי. בעלי השליטה בשמן חשודים בעבירות מרמה והלבנת הון.

יועץ התקשורת של גבי אשכנזי, מסר: "אשכנזי נקרא לעדות קצרה בעניין נמל אשדוד - כעד בלבד ולא כחשוד - מבלי שמיוחס לו דבר בפרשה. אשכנזי כלל אינו קשור לחשדות שנחקרים בפרשה".

בא כוחו של שוקי סגיס, עו"ד לוליק אסל, מסר: "למרבה הצער מתברר כי הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, איננו מדייק בדבריו וזאת בלשון המעטה".

תגיות