10 תופעות טכנולוגיות שעולות לנו על העצבים
למה אי אפשר לדעת מי הציץ לכם בפרופיל בפייסבוק? מדוע דוחפים לנו סרטוני פרסומת ארוכים גם בקליפ של 15 שניות? מי הרשה לשירותי הלקוחות להשמיע לנו פרסומות כשאנחנו ממתינים על הקו ולמה במקלדת אין כפתור החלפת שפה אבל יש Caps Lock ענקי? ההטרדות ששורפות לנו פיוז
הטכנולוגיה של ימינו יכולה לסייע לנו, להדהים ולהקסים אותנו. או לעלות לנו על העצבים ברמה שנצטרך להתאמץ כדי שלא לקום ולנפץ את המחשב. יש כל מיני מוזרויות בתחום הממשקים שהן כל כך מעצבנות ולא נוחות שקשה להאמין שבכלל הומצאו בידי בני אדם.
קראו עוד בכלכליסט
ברשימה הבאה תמצאו את עשר התופעות הטכנולוגיות שלדעתנו, הגיע הזמן שיעברו מן העולם. כמובן שיש עוד רבות - ואתם מוזמנים לספר לנו עליהן בטוקבקים.
1. קאפצ'ה (CAPTCHA)? בשביל מה?
כולנו נתקלנו בכלים הללו, שמבקשים מאיתנו לקרוא טקסט מקושקש ובלתי קריא בעליל שמורכב מאותיות ומספרים ולהקליד אותו. בחלק מהמקרים הטקסט כל כך מעוות שנראה כאילו אויר בידי קוף בתוך מכונת כביסה. מטרת הקאפצ'ה היא טובה, עקרונית: לוודא שמי שמנסה להיכנס לשירות מקוון זה או אחר הוא אדם ולא בוט שמפעיל האקר סורי מרושע. בימינו ישנם כלים לאימות זהות דו שלבי, במסגרתו מבקש מכם האתר את המייל וגם שולח לכם הודעת SMS. בעולם בו קיים אימות שכזה, אף אחד לא צריך יותר את הקאפצ'ה.
מה גם שמפותחים כלי תוכנה שיוכלו לקרוא קאפצ'ה ולזייף אותה. בשורה התחתונה, הקאפצ'ה עשתה את שלה, הקאפצ'ה יכולה ללכת.
2. פרסומות ארוכות ולא רלוונטיות לפני סרטונים
האורך המקסימלי של הפרסומות המופיעות לפני סרטון באינטרנט צריך להיות 15% מהאורך של הסרטון עצמו. לא עוד פרסומת של 30 שניות לפני סרטון שנמשך 17 שניות בלבד. הפרסום מאפשר כמובן לצפות בסרטונים בחינם, ולכן אי אפשר להוציא את כלל הפרסומות מחוץ לחוק, אך שמירה על יחס הגיוני בין האורך של הפרסומת והאורך של הסרטון ישמור על העניין של הצופים ואף יוביל לפרסומות חריפות יותר. בנוסף, הגיע הזמן שגוגל ושאר חברות האינטרנט ילמדו מפייסבוק, שמאפשרת להסיר תוכן מהפיד בנימוק שהוא "לא רלוונטי" או "פוגעני". למה ילד בן חמש שנכנס לקליפ ביוטיוב צריך לצפות בפרסומת לחיתולים? לכל הגולשים צריכה להיות האפשרות לסמן תוכן כ"לא רלוונטי" – כך גם המפרסמים ירוויחו (כי הפרסומות שלהם לא יעוררו אנטגוניזם למותג בקרב צרכנים) וגם הקהל לא יסבול ממודעות מעיקות.
3. מי הציץ לי בפרופיל?
פייסבוק יודעת אבל לא מגלה. למה? תעלומה. אפילו באתר מקושרים הארכאי היתה קיימת האפשרות הזו. מדובר בכלי שימושי שיוכל לצמצם הטרדות (כי מטרידנים וסטוקרים פשוט לא ירצו להיחשף), להקל על אינטראקציות (פייסבוק הרי רוצה שנתקשר זה עם זה בפלטפורמה שלה) ולעשות רק טוב. אבל פייסבוק לא מאפשרת את התכונה הכל כך בסיסית הזאת. פייסבוק יכולה בקלות לאפשר לכם לדעת מי התעניין בפרופיל שלכם. אפילו בתצורת פרימיום, בתשלום. פשוט מוזר שאי אפשר לקבל שירות כל כך פשוט מחברה כל כך גדולה ומתקדמת.
4. ספאם באוזן
אם צריך להמתין על הקו כדי לדבר עם אדם או מכונה, מדוע חייבים להקשיב תוך כדי למוזיקה איומה או אפילו יותר גרוע – לפרסומות מעצבנות? לכן, הדרישה היא שתהיה אפשרות לשקט, אולי כזה שיופר אחת לכמה זמן עם עדכון על מיקומנו בתור. בצורה כזו ניתן יהיה להתרכז בעוד דברים מלבד הרעש הנוראי שזועק באוזניים. בפועל, מדובר בלא פחות מספאם: כשמישהו מתקשר לשירות לקוחות של חברה זו או אחרת, הוא לא רוצה לשמוע על דרכים חדשות בהן יוכל להוציא עליה את כספו - ואין לו ברירה אלא להמתין ולהאזין בזעם.
5. ווינדוס, תסתכלי ביומן שלך במקום להטריד אותי
אתם יודעים? אף פעם לא קרה שהתקשרתי לשירות הלקוחות של מיקרוסופט, ביקשתי לדבר עם תומך ווינדוס ואמרתי לו "שומע? הבוקר רצתי 4 ק"מ, התקלחתי, שתיתי מיץ תפוזים ויצאתי לעבודה". למה, למה ווינדוס מרגישה צורך לעדכן אותי בכל דבר שהיא עושה? והכי מעצבן: למה היא צריכה שאני אבצע הפעלה מחדש באופן יזום? התקנת העדכונים צריכה להיות שקופה לחלוטין ולא לפגוש כלל את המשתמש. למשל, מערכת ההפעלה מחזיקה לוגים של פעילות. היא יודעת שבין השעות ארבע וחמש בבוקר אני ישן. מה הבעיה להפעיל את המחשב, להתקין את העדכונים ואז לחזור לישון? ואם מדובר בעדכונים שמשפיעים על חוויית המשתמש – אפשר להציג בהפעלה הבאה הודעת "הותקנו עדכונים שמשפיעים על א', ב' ו-ג'. האם ברצונך לבטל אותם" וזהו.
6. נגמר הדיו? אבל קניתי אתמול!
הנוזל הכי יקר בשוק הוא כנראה סוג זה או אחר של וויסקי סינגל מאלט נדיר או יין בן 300 שנה, אבל מיד לאחריהם תמצאו את הדיו שמאוכסן בטונר המדפסת המשרדית. כן, אותו טונר שהמדפסת טוענת בעקשנות פעם אחר פעם שעומד להיגמר גם אם קניתם והתקנתם אחד טרי מהניילונים רק לפני יומיים.
למעשה, מחירי הדיו האבסורדיים הם שהוזילו את המדפסות עצמן. אנחנו סבורים שאין צורך בהדפסה של שום דבר בכלל (למעט מסמכים שמשרדי ממשלה מתעקשים לקבל בפקס) - אבל חבל לנו על כל מי שבכל זאת נאלץ לשרוף כסף על אותם טונרים. הפיתרון: לאלץ את יצרניות המדפסות להציג חישוב עלות דיו שנתית לכל מדפסת בהתאם לאופי השימוש (משתמש ביתי/משרדי וכו'; כן, אנחנו יודעים שיש הרבה סוגים. אבל יצרניות ציוד משרדי אלקטרוני אמורות להכיר את קהל היעד שלהן) - בדיוק כפי שיצרני מקררים מציגים צריכת חשמל שנתית. הוגן שתדעו כמה אתם משלמים.
7. הרשמה לאפליקציות באמצעות פייסבוק
החשבון שלכם בפייסבוק הוא כנראה הדלת למאגר המידע הכי אישי ששיתפתם מרצונכם ברשת. יש המון אפליקציות שקובעת שכדי להתחבר אליהן ולהתחיל להשתמש, צריך הרשמה מבוססת פייסבוק. מה עושות האפליקציות עם המידע הזה? האם יש ערובה כלשהי שהשרתים שלהם מאובטחים באותה מידה שמאובטחים שרתי פייסבוק? מה רע בהרשמה באמצעות מייל או טלפון? מדובר בהטרדה מיותרת שמן הראוי שיותר חברות יפסיקו לבצע (אני מדבר אליך, טינדר).
8. משחקים חינמיים שעולים כסף
זו הגדרה קצת סותרת, לא? מסתבר שממש לא: חנויות האפליקציות מלאות במשחקים שלא יעלה לכם שקל להוריד - אבל שאם לא תקנו תוכן נלווה (כוחות משופרים לדמויות, פתיחת שלבים חדשים וכו') לעולם לא תצליחו לסיים אותם או אפילו להתקדם בהם. מבחינת המפתחות זה יופי של פיתרון: אפשר להציג נתוני הורדות ושימוש גבוהים לצד קצת הכנסות מהצד מרכישת תוכן והרבה הכנסות מפרסומות. לדעתי, צריך לחייב את החברות לבחור באחת מהאפשרויות: או שהמשחק חינמי לחלוטין וכולל פרסומות, או שהוא עולה כסף וכולל תוכן נלווה בתשלום. הבעיה היא שהרבה משתמשים נותנים לילדים שלהם לשחק במכשירים שלהם, עליהם מותקן משחק "חינמי" ואז לא מבינים איך בחשבונית האשראי מופיע חיוב של מאה שקל על מכונית מצוירת.
9. משחקי מחשב קצרים יותר מקריירה של זוכה ריאליטי
בימינו רוב מפתחות המשחקים לא רוצות להתעמק בעניינים מעיקים כמו פיתוח דמות ועלילה ופשוט משחררות משחקים שהם ממתק לעיניים - אבל קצרים להחריד. איפה הימים שהיינו יושבים על Star Control 2 ומשחקים בו שלוש שעות ביום במשך חודשיים? היום כמעט אין משחק שאי אפשר לסיים בישיבה אחת של חמש-שש שעות. וכל התוספות המטופשות שמוסיפה המפתחת, קרי משימות קטנות מסביב לעלילה, חפצים מיותרים שצריך לאסוף או Unlockables - תוכן שמקבלים אם מגיעים לניקוד מסוים - רק מדגישים את המצוקה בה נמצאת התעשייה הזאת. הגיע הזמן שהמפתחים יחזירו עטרה ליושנה ויבנו משחקים עם אורך חיים שמצדיק את המחיר של המשחק.
10. מקלדת שנתקעה ב-1995
המקלדת אמנם לא השתנתה יותר מדי מאז הומצאה, אבל הצרכים של המשתמש השתנו ועוד איך. הגיע הזמן שיצרניות המקלדות - במחשבים שולחניים ולפטופים כאחד - יתעוררו ויערכו מקצה שיפורים לאמצעי הממשק הכל כך חיוני הזה. למשל - אין שום סיבה שמקשי Caps Lock ו-Tab יהיו בגודל של מקש האנטר; אין כל סיבה שכפתור טילדה (~) בכלל יתקיים. כל הפונקציות העתיקות הללו יכולות להפוך לפונקציות משניות, במקום לתפוס נדל"ן-מקלדת יקר. ותגידו, אתם לא חושבים שהגיע הזמן שיהיה כפתור אחד להחלפת שפה?
39 תגובות לכתיבת תגובה