אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך קרה שדירקטוריון הנמל לא שם לב לשורת אי־הסדרים

שחיתות בנמל

איך קרה שדירקטוריון הנמל לא שם לב לשורת אי־הסדרים

השומרים נרדמו, העובדים חגגו. הממונים מסבירים איפה היו בזמן אמת

02.06.2014, 06:50 | ליאור גוטמן

אחת השאלות הכי בוערות בסיפורים שמתגלים בימים אלה על נמל אשדוד היא היכן היו שומרי הסף - האנשים שאמורים לוודא שהנמל יתנהל בהתאם לתקנות ולהוראות - או במילים אחרות, דירקטוריון החברה.

לכל הכתבות בפרשת נמל אשדוד 

לכאורה, בחברה ממשלתית התשובה הזאת פשוטה - הדירקטוריון מורכב מנציגי ציבור לצד נציגי המשרדים הממשלתיים שאמונים על החברה הרלבנטית. לרוע מזלו של הציבור, הנמל הרוויח כסף בשנים האחרונות (רווח של 192 מיליון שקל ב־2012 ושל 121 מיליון שקל ב־2013), וכל עוד העסק עבד המוטיבציה של הרגולטורים לבדוק את ההתנהלות בו היתה נמוכה.

היו"ר שהסתבך בעצמו

שני היו"רים של נמל אשדוד בשלוש השנים האחרונות, שיא שנות הפעילות של אלון חסן ודנה לוגיסטיקה, הם יעקב רז שסיים את התפקיד ב־2011 וגדעון סיטרמן שמסיים את תפקידו כעת.

עם סיום תפקידו רז ביקש להאריך את כהונתו, אך רשות החברות הממשלתיות סירבה לבקשה לאור דו"ח מבקר המדינה, שגילה שהוא לא דיווח על נסיעות פרטיות לחו"ל וגבה לכאורה החזרים כספיים מהנמל בהיקף של כ־250 אלף שקל. רז פרש מהנמל ומונה כדירקטור חיצוני בשמן, חברת קידוחי הגז ששכרה מדנה לוגיסטיקה את השטחים בנמל אשדוד.

דורון כהן, מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות דאז, אמר אתמול על כהונתו של רז כי "במקומות שבהם גילינו שהדירקטוריון לא קיים את תפקידו הבענו את עמדתנו בתקיפות. לגבי החברות של חסן דרשנו מהנמל לאמת פרסומים בעיתון, אבל לא ניתן לבדוק את זה". לא היה ניתן להשיג את תגובת רז.

הדו"ח הבעייתי

לגבי סיטרמן, הדעות אם תרם לחשיפת הפרשה או העלים עין חלוקות. ברשות החברות מזכירים שבקיץ 2012 התבקש סיטרמן לבדוק תלונות שונות על חסן וחברות אחרות, ובדיקת מבקר הפנים של הנמל שהתקיימה אז מצאה שאין כל בעיה. "קיבלתי דו"ח ממבקר הפנים. המסקנה היא שאין לחברות יחסים מול הנמל", אמר סיטרמן לדירקטוריון.

רק לאחר שסיטרמן התבקש לשלוח את הדו"ח לבדיקה ולהעלותו בפני ועדת הביקורת בנמל, התברר שיש חשש לניגוד עניינים מכיוון שאחייניתו של מבקר הנמל אילן אבוקרט נשואה לעו"ד שמייצג את אלון חסן, ולכן הוא לא יכול לכאורה לבדוק אותו.

או אז הופיעה רשות החברות הממשלתיות בשנית, דרשה מינוי של משרד רו"ח חיצוני - משרד רו"ח הולצמן רוזנבלום - שגילה את הנזק שחסן גרם לנמל באמצעות הפעלת שתי חברות־בנות והקשר לדנה לוגיסטיקה. הדו"ח הוביל לחקירת משטרה.

ברשות החברות מזכירים כי סיטרמן לא פעל למנות סמנכ"ל כספים או יועמ"ש ולא סילק עובדים בעלי אישום פלילי. מצד שני, סיטרמן לקח חלק נרחב בבדיקת המשטרה, והוביל את החוקרים למצוא דברים שאולי לא היו מכירים קודם.

סיטרמן עצמו ממשיך לטעון שהוא הניזוק העיקרי מהפרשה, ומפנה את החצים כולם למנכ"ל רשות החברות אורי יוגב, שרצה בסילוקו. הבעיה בהסבר היא כרונולוגית - יוגב נכנס לתפקידו בספטמבר 2013, כחודש לאחר שהדו"ח של משרד רו"ח הולצמן הוזמן על ידי בכירים אחרים ברשות.

הדירקטורים שנעלמו

בחינת הדירקטורים האחרים שהיו בנמל בשנים המדוברות מעלה את אריה ברדוגו, שהודח על ידי רשות החברות; נציגי משרד התחבורה כוכבה זרמון ומרדכי מור; שרית בובליל; ונציג רשות החברות הממשלתיות מאיר שמרה.

בשיחה אתמול עם "כלכליסט" סירב מור לענות על השאלה אם ידע בזמן אמת על המתרחש ואם התריע על בעיות כלשהן. "אני מבקש שלא להיכנס לזה. אני לא מתראיין", אמר.

זרמון לעומתו התריעה בעבר, בישיבת דירקטוריון בתחילת 2013, על בעיות שונות לרבות אי־טיפול בעסקיו של חסן. "ההחלטה (להפסיק את ההתקשרות עם חסן - ל"ג) באה עם אקדח ברקה, והייתי עושה את זה מוקדם הרבה יותר. עניין חסן מהווה נורה אדומה. הדברים צורמים מאוד", אמרה.

בשיחה אתמול זרמון הוסיפה כי "כל מה שאני חושבת נאמר בפרוטוקולים בצורה מפורשת. מרדכי מור היה איתי יחד והבענו את הדברים בצורה הכי חמורה. היינו הדירקטוריון הראשון שנקט פעולה וזה אומר דרשני".

שרית בובליל ואריה ברדוגו הואשמו על ידי רשות החברות בהעלמת עין לכאורה. גם מולם עלו טענות כאילו לא עשו די נגד חסן ולא עשו די נגד עובדים בעלי תיק פלילי, חלקם קשורים לכאורה לחסן. לאחר שימוע של הרשות התפטר ברדוגו בלי להודות באשמה, ואילו בובליל ננזפה על ידי הרשות אבל נשארה בתפקידה. לא היה ניתן להשיג אתמול את תגובתו של ברדוגו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות