אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הצרכנים חוזרים לקנות מזון במכולת השכונתית צילום: shutterstock

הצרכנים חוזרים לקנות מזון במכולת השכונתית

נתוני נילסן לחודש מאי: מגמת ההאטה בשוק מוצרי הצריכה נמשכת, ונרשם מעבר לחנויות השכונתיות, שם המחירים גבוהים יותר אבל הקנייה מצומצמת

05.06.2014, 08:28 | נורית קדוש

מגמת ההאטה בשוק מוצרי הצריכה ממשיכה לתת את אותותיה גם בחודש מאי. מנתוני נילסן לסיכום החודש שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי מכירות שוק מוצרי הצריכה, שספג ירידה כספית בשיעור של 1.6%, הסתכמו ב־3.178 מיליארד שקל לעומת 3.22 מיליארד שקל במאי אשתקד. זאת לצד ירידה כמותית של 0.3%.

קראו עוד בכלכליסט

מהנתונים עולה עוד כי דווקא החנויות המוזלות של הרשתות הפרטיות (כמו רמי לוי, ויקטורי ויינות ביתן) לצד שופרסל דיל, שופרסל אקסטרה, מגה בול ו־You, רשמו ירידה חדה הרבה יותר בשיעור כספי של 6% ושל 4.3% בשיעור כמותי. ניתן להעריך כי העובדה שחג השבועות חל אשתקד באמצע חודש מאי בעוד השנה הוא חל ביוני, השפיעה לרעה על מכירות החנויות המוזלות, שכן קניות מרוכזות לקראת חגים מתבצעות בעיקר בחנויות אלו. עם זאת, בענף המזון מציינים כי מדובר בתחילתה של מגמת מעבר לחנויות עירוניות, שאף שהמחירים בהן גבוהים יותר, הקנייה בהן ממוקדת ולכן חסכונית יותר בתוצאה הסופית.

מימין: איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל ומוטי קרן מנכ"ל מגה. ירידה במכירות, צילום: אוראל כהן מימין: איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל ומוטי קרן מנכ"ל מגה. ירידה במכירות | צילום: אוראל כהן מימין: איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל ומוטי קרן מנכ"ל מגה. ירידה במכירות, צילום: אוראל כהן

הרשתות העמיקו הנחות

מהדו"חות הכספיים לסיכום הרבעון הראשון ניתן להעריך כי מי שמובילות את הירידות במכירות המוזלות הן שופרסל, שרשמה ברבעון הראשון ירידה של 6.5% במכירות חנויות זהות, ומגה, שרשמה ירידה של 12.5% במכירות הרבעון הראשון. רשתות אלו אף מהוות את עיקר מחזור המכירות בשוק המוזל, ולכן משקלן רב משל הרשתות הפרטיות.

הפער בין הירידה הכספית לכמותית משקף את ההנחות שהעמיקו ברשתות השיווק במטרה להניע לקוחות לקנייה. כך, לדוגמה, מנתוני כלל השוק עולה שבעוד בתחום המזון עמדה הירידה הכספית על 1.2% והירידה הכמותית על 0.7%, העמקת ההוזלות בקטגוריית המשקאות הובילה לעלייה כמותית בשיעור 0.3%, אך לירידה כספית של 2.6%. העמקת הנחות במוצרי הטיפוח תרמה לעלייה של 1.5% במכירות במקביל לירידה כספית בשיעור 2.5%. השיא נרשם במוצרי הניקיון שרשמו ירידה כספית בשיעור 2.9% וזכו בתמורה לעלייה כמותית בשיעור 3% במכירות.

ההאטה בענף המזון נמשכת ומחריפה זה יותר משנה. בסיכום 2013 נרשמה עלייה כספית בשיעור 2.3% ביחס לשנת 2012 בזכות העלאת מחירים שביצעו מרבית הספקים, אך הדבר הוביל לירידה כמותית של 1% במכירות השנתיות. כבר בינואר 2014 החריפה המגמה, והירידה בצריכה נתנה את אותותיה גם בפן הכספי. בינואר התעצמה הירידה הכמותית ל־1.8%, ולראשונה נרשמה גם ירידה כספית בשיעור של 1%. בפברואר נרשמה החרפה במגמה עם ירידה כמותית של 4.5% לצד ירידה כספית של 2.5% ביחס לפברואר 2013. עיתוי חג הפסח שחל אשתקד במרץ והשנה באפריל, הוביל לירידה כספית חדה של 6.9% במרץ השנה לצד ירידה כמותית בשיעור 3%. התיקון נרשם עם הגעת החג באפריל, אז עלו המכירות הכספיות ב־8.5%. בניתוח נתוני השלישון הראשון, שנטרלו את השפעת עיתוי הפסח, נרשמה ירידה כמותית של 1% לצד ירידה כספית מתונה יותר בשיעור 0.3%.

המגמה צפויה להימשך

 

ניתוח נתוני הצריכה תוך התייחסות לגידול הטבעי באוכלוסייה מציג נתונים קשים יותר. בנוסף, מכירות מאי משקפות מכר שנתי של 38 מיליון שקל, ירידה של 8.5% לעומת מכירות 2013 שהסתכמו, על פי נתוני נילסן, ב־41.7 מיליארד שקל. בענף המזון ממתינים לנתונים של יוני, שיאפשרו לנתח את המחצית הראשונה של השנה בנטרול ההשפעות של עיתויי החגים השונים. אך על פי ההערכות בענף, לא צפוי שינוי חיובי ומגמת ההאטה צפויה להימשך לאורך השנה.

תגיות