אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מאז שנות התשעים שווי זכויות השידור של המונדיאל בארה"ב זינק במאות אחוזים צילום: איי אף פי

מאז שנות התשעים שווי זכויות השידור של המונדיאל בארה"ב זינק במאות אחוזים

ב-1990 שילמה TNT כ-7.75 מיליון דולר עבור זכויות השידור של המונדיאל. פוקס שילמה 425 מיליון דולר עבור שני המונדיאלים הבאים

11.06.2014, 10:35 | שירות כלכליסט

ב-1982 שידרו בארה"ב מספר משחקים מהמונדיאל וכך גם ב-1986 ו-1990 אך רק ב-1998 החלו לשדר במדינה את כל המשחקים.

קראו עוד בכלכליסט

אוהד נבחרת ארצות הברית. המשדרים האמריקאים יכניסו לפיפ"א יותר מ-400 מיליון דולר, צילום: איי אף פי אוהד נבחרת ארצות הברית. המשדרים האמריקאים יכניסו לפיפ"א יותר מ-400 מיליון דולר | צילום: איי אף פי אוהד נבחרת ארצות הברית. המשדרים האמריקאים יכניסו לפיפ"א יותר מ-400 מיליון דולר, צילום: איי אף פי

ההשקעה של ערוצי הטלוויזיה ברכישת זכויות השידור לאירוע הנצפה בעולם משקפת את החשיפה המוגברת של המונדיאל בארה"ב. כש-TNT הבטיחה לעצמה ב-1990 את זכויות השידור של המונדיאל, רשת הכבלים השיגה את הזכויות עבור 7.75 מיליון דולר. ארבע שנים לאחר מכן, ESPN שילמה 11 מיליון דולר עבור הזכויות בשפה האנגלית. הרשת הכפילה את הסכום ל-22 מיליון דולר עבור הטורניר ב-1998 שנערך בצרפת.

לשם השוואה, פוקס תשלם 425 מיליון דולר עבור הזכויות לשידור משחקי מונדיאל 2018 ומונדיאל 2022 (וכן כמה טורנירים נוספים, כולל גביע העולם לנשים). העלייה הזו אינה משמעותית רק בהשוואה לשנות ה-90, אלא גם לעומת השנים האחרונות. חבילה זהה, עבור המונדיאל ב-2010 והמונדיאל הנוכחי, עלתה ל-ESPN מעט פחות מ-100 מיליון דולר.

בדומה, טלמונדו תשלם 600 מיליון דולר עבור זכויות השידור בספרדית לשני הטורנירים הבאים. זינוק של 85% מ-325 מיליון דולר שיוניוויזיון משלמת עבור שני הטורנירים האחרונים. עם זאת, הצמיחה המשמעותית בתשלומי הזכויות כלל אינה מפתיעה.

אחת הסיבות לכך היא שהשווי של השידורים החיים של משחקים הולך וגדל בשנים האחרונות, מכיוון שהם כמעט תמיד נצפים בזמן אמת ולא במכשירי הקלטה שמאפשרים לדלג על הפרסומות. אולם, הסיבה המרכזית היא שנתוני הצפייה באמריקה במונדיאל מטפסים במהירות.

בנילסן מדווחים שיותר מ-111 מיליון אנשים בארה"ב צפו בחלק ממשחקי מונדיאל 2010, עלייה של 22% מ-91.4 מיליון צופים במונדיאל שהתקיים ארבע שנים קודם לכן.

גם במקרה זה מדובר בעלייה משמעותית בהשוואה לטורנירים קודמים. ב-1990 המשחק הנצפה ביותר בארה"ב היה המשחק של הנבחרת הלאומית נגד צ'כוסלובקיה, ומשך 850 אלף צופים.

ישנו קשר ברור בין נתוני הצפייה המקומיים והמדינה המארחת – נתוני הצפייה זינקו בשנה שבה ארה"ב אירחה את הטורניר, אך צנחו ב-2002, אז המונדיאל נערך באסיה והמשחקים שודרו בשעות מאוחרות. אולם באופן כללי, הנתונים נמצאים במגמת עלייה בשני העשורים האחרונים. באופן לא מפתיע במיוחד, העלייה האחרונה שנרשמה תאמה לצמיחה בפופולאריות של המשחק בארה"ב, זאת על אף שבאותו טורניר המשחקים שודרו בשעות הבוקר או הצהריים.

הטורניר השנה אמור להמשיך את מגמת העלייה, ולו רק בגלל שמרבית המשחקים ישודרו בשעות הערב בארה"ב, כך שהאוהדים יוכלו לצפות בקלות. העלייה המתמשכת הזו בנתוני הצפייה עוזרת להסביר מדוע פוקס וטלמונדו מוכנות לשלם סכומים גבוהים כל כך על זכויות השידור. יש לזכור ש-425 מיליון דולר שפוקס השקיעה עבור השידור של שני טורנירים כמעט ותואם את 500 המיליון דולר שהיא מוציאה בכל עונה על שידור משחקי ליגת הבייסבול.

הסכום מתייחס רק לשידור משחקי המונדיאל בארה"ב, שבה שוק הכדורגל הוא קטן יחסית לשאר העולם. הרשתות במדינות אחרות מוציאות גם כן סכומים גבוהים כדי לשדר את הטורניר המתקיים אחת לארבע שנים. למעשה, ב-2013 פיפ"א אספה סכום מרשים של 601 מיליון דולר מזכויות השידור של המונדיאל המתקרב, המייצגים 43% מההכנסה השנתית שלה. בהנחה ש-100 מיליון דולר ששילמה ESPN עבור הטורנירים של 2010 ושל 2014 מתחלקים באופן שווה לאורך שמונה שנים, זכויות השידור הללו מייצגות 2% מההכנסה השנתית של פיפ"א מזכויות השידור למונדיאל.

תגיות