אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"חנויות פרטיות הן התחום השחור של שוק הסלולר" צילום: אריאל שרוסטר

ראיון כלכליסט

"חנויות פרטיות הן התחום השחור של שוק הסלולר"

עמי צים, מנכ"ל הרשת הגדולה בארץ למכירת מכשירי סלולר בסט מובייל, מציע להיזהר מהשוק הפיראטי של המכשירים, אך גם להתרחק מהחברות הגדולות: "השוק עדיין נשלט על ידן, שלא בצדק"

11.06.2014, 08:57 | אופיר דור

"מהפכת כחלון לא הושלמה. בכל הנוגע למחיר של זמן אוויר התרחש כאן שינוי אמיתי, אבל בתחום של מכירת מכשירים המצב עדיין לא נורמלי", אומר בראיון ל"כלכליסט" עמי צים, מנכ"ל בסט מובייל - הרשת הפרטית הגדולה בישראל למכירת מכשירי סלולר. לדברי צים, "שוק המכשירים עדיין נשלט על ידי חברות הסלולר, אף שאין שום סיבה לקנות אצלן כי הן יקרות. רוב השוק היה צריך להיות כבר בידיים פרטיות".

המהפכה הסלולרית מזוהה בעיקר עם כניסת המפעילות החדשות לשוק והירידה במחירי זמן האוויר שהתרחשה בעקבותיה, אך שינוי דרמטי לא פחות התרחש בשוק מכשירי הסלולר. עד לפני כמה שנים כמעט כל מכירות המכשירים בוצעו על ידי חברות הסלולר, שהציעו עסקאות ידועות לשמצה וסנדלו לקוחות להישאר מנויים שלהן במשך 36 חודשים.

עמי צים, צילום: אריאל שרוסטר עמי צים | צילום: אריאל שרוסטר עמי צים, צילום: אריאל שרוסטר

התקנות שמחייבות את המפעילות לתת הטבות גם למי שלא רכש מכשיר אצלן וההקלות על יבוא מכשירים בראו תעשייה עם יותר מאלף חנויות פרטיות שמוכרות ציוד סלולרי. על פי הערכות, כ־40% ממכשירי הסלולר נמכרים בחנויות אלה. בסט מובייל היא אחד הגופים שצמחו בעקבות מהפכה זו. הרשת שנרכשה ב־2011 על ידי יבואנית האלקטרוניקה ח.י מפעילה כיום 31 סניפים ומעסיקה 150 עובדים.

"המהפכה של כחלון עדיין לא הושלמה"

לדברי צים, השינוי שהתרחש בשוק אינו מספיק. "מהפכת כחלון לא הושלמה כי רשויות המכס לא מטפלות בהברחות מכשירים. לקוחות ממשיכים לקנות מכשירים בחברות הסלולר כי הם נפגעו בעבר מרכישות שביצעו בשוק הפרטי".

צים טוען כי "בחנויות הפרטיות אמנם הכי זול, אבל גם הכי מסוכן. בהרבה מאוד חנויות תמצא את התחום האפור של שוק המכשירים הסלולריים, ואפילו שחור. אתה רואה חנויות שמציעות מכשירים במחיר שנמוך ב־15%–20% מהשוק. זה לא הגיוני כשיש 15% מס ו־18% מע"מ, וגם ככה המרווחים בין היבואן לסיטונאי צרים מאוד".

מה כולל התחום האפור־שחור של שוק המכשירים?

"מכשירים מוברחים, מכשירים מזויפים ומכשירים שנארזו מחדש בעיקר בארה"ב, שם אתה יכול להחזיר מכשיר בתוך 14 יום גם אם כבר השתמשת בו. שוק הסלולר האפור מגלגל כמיליארד שקל בשנה ויש בו אינסוף קומבינות. במקרים מסוימים מוציאים מהערכה המקורית את האוזניות והסוללה, מחליפים בגרסאות מזויפות ומוכרים בנפרד. אנחנו נתקלים גם במכשירים שלא מתאימים לתדרים בארץ, ואז יש איתם הרבה בעיות קליטה וניתוקים. החנויות הפרטיות נסגרות ונפתחות בקצב מטורף. אלה חבר'ה שמגיעים לעשות סיבוב של שנה ונעלמים. ללקוח אין למי לחזור".

"מי שמוכר ירקות לא מתאים למכור סלולר"

מלבד החנויות הפרטיות, לשוק המכשירים הסלולריים נכנסו רשתות רבות מתחומים שונים - מרשתות מזון כמו רמי לוי, דרך רשתות חשמל כמו בסט ביי ועד לרשתות אופיס והום דיפו. לצים יש עליהן דעה נחרצת: "מי שמוכר פטיש ומסמרים לא יכול למכור סלולר, ובטח שלא מי שמוכר ירקות ופירות. הטלפון הוא היום כמו מחשב, ואתה חייב מוכר מיומן שיוכל להסביר ללקוח מה המכשיר עושה ואם הוא מתאים לצרכיו. מי שמוכר גם מכונות כביסה וגם טלפונים, לא מבין בכלום בסופו של דבר. הכי הרבה שהוא יידע זה לקרוא כמו תוכי את מה שכתוב על האריזה".

צים מתאר את רשת המחשוב באג כמודל לחיקוי עבורו. "הבעלים של באג לקחו רשת עם שלוש־ארבע חנויות שהגיעו לפשיטת רגל והפכו אותה לאוטוריטה בתחום ציוד המחשבים עם 74 חנויות", הוא אומר. "אנחנו מתכננים להגיע עד סוף 2014 ל־40 סניפים ועד סוף 2015 ל־50. האסטרטגיה שלנו היא לא להתפתות למכור מוצרים נוספים כמו טלוויזיות או מכונות גילוח, אלא להמשיך להתמחות רק בשוק הסלולר".

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
שוק אפור כמו חנות סים פרי ברמת גן..תיזהרו!!!!
זה מעט ארוך,אך מי שרוצה להינצל ממקום זה מאוד מומלץ שיקרא מדובר בנוכלים ממדרגה ראשונה אשר במבט ראשון נראים מאוד אמינים כמו כל נוכל ברמה גבוהה...הם מקבלים אתכם יפה,נותנים שירות מכירה יוצא מן הכלל אך כאשר מתעוררת בעיה עם מכשיר הטלפון הם קודם כל לוקחים אותו למעבדה ותמיד איכשהוא הם יאשימו את הלקוח באותה התקלה ובמקרה הטוב הם ייגבו כסף או במקרה הרע הם פשוט ייצרו תקלה שלא הייתה ולא נבראה וזאת על מנת לא לעמוד באחריות שהם בעצמם נותנים. ברור שהם ייספרו סיפורי סבתא שהם ניסו בכל מאמץ אפשרי וכו...זהירות,אל תאמינו!! כמובן שלמראית עין במקרים בודדים הם עומדים באחריות שלהם,בכל זאת,הם חייבים את זה למראית עין כדי שיהיו להם דוגמאות לתת,אך אלה מקרין מאוד מעטים. וכמובן שהם חשבו על הכל,יש להם דירוג מאוד גבוה באתרי השוואה שונים,רק מה שלא מצויין זה שהם כמעט כופים על הלקוח לתת להם ביקורת חיובית,עם חיוך כמובן,אבל עדיין מאוד דוחקים ויוצרים תחושת אי נעימות בנושא. בקיצור הישמרו על נפשותיכם ואל תיכנסו לשם.
מוטי , תל אביב  |  11.06.14