אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המירוץ לחלל עובר אל השוק הפרטי צילום: נאס"א

המירוץ לחלל עובר אל השוק הפרטי

הכניסה של גוגל לתחום הלוויינים שופכת אור על אחת מזירות הסטארט־אפ המעניינות ביותר - חברות שמכוונות את עיקר פעילותן לחלל

12.06.2014, 08:48 | עומר כביר

הכניסה של גוגל לתחום הלוויינים שופכת אור על אחת מזירות הסטארט־אפ המעניינות ביותר - חברות שמכוונות את עיקר פעילותן לחלל. בעבר הפעילות בחלל היתה בעיקר נחלתם של ממשלות עשירות, צבאות חזקים וגופים תעשייתיים ענקיים דוגמת בואינג, שפעלו בשיתוף הממשלות וסוכנויות החלל שלהן. אבל שינויים טכנולוגיים ועניין מצד יזמים מוכשרים הביאו לכניסה לתחום של חברות קטנות וצעירות, שמנסות להיכנס לחלל בשבריר מהעלויות והמשאבים של הגופים הגדולים.

קראו עוד בכלכליסט

החברה המפורסמת ביותר היא SpaceX של יזם־העל אלון מוסק. החברה מפתחת טילים ואמצעי שיגור ואספקה לחלל, ומטרתה המוצהרת עם היווסדה ב־2002 היתה להפחית את עלויות השיגור ולאפשר יישוב של מאדים. החברה כבר הצליחה להגיע לחלל הקרוב: ב־2012 היא היתה לחברה הפרטית הראשונה ששלחה רכב חלל לתחנת החלל הבינלאומית, ולפני כשנה שיגרה החברה לוויין במסלול גיאו־סינכרוני, עוד תקדים לחברה פרטית.

יריב בש, אחד ממייסדי Space IL. מכוונת לנחיתה על הירח, צילום: יובל חן יריב בש, אחד ממייסדי Space IL. מכוונת לנחיתה על הירח | צילום: יובל חן יריב בש, אחד ממייסדי Space IL. מכוונת לנחיתה על הירח, צילום: יובל חן

חברה מוכרת נוספת היא וירג'ין גלקטיק של ריצ'ארד ברנסון, שהוקמה ב־2004 במטרה לפתח טיסת חלל מסחרית. החברה כבר מקבלת הזמנות בעלות של רבע מיליון דולר לאדם, אף שמועד הטיסה המסחרית עדיין לא ברור. בינתיים החברה נערכת לטיסת ניסוי בשיתוף עם נאס"א.

סטארט־אפ שאפתני אחר, Planetary Resources, פועל להקמת תשתית לכריית אסטרואידים. נשמע מופרך? לא בעיני המשקיעים - מייסד גוגל לארי פייג', יו"ר החברה אריק שמידט והבמאי ג'יימס קמרון. גם למייסד ומנכ"ל אמזון ג'ף בזוס יש סטארט־אפ חלל משלו: Blue Origin, שמפתח טכנולוגיות לטיסה מאוישת לחלל. חברות אחרות, דוגמת Kymeta (שבה השקיע ביל גייטס) ו־Planet Labs מפתחות ומשגרות מיקרו־לוויינים לחלל, וחברות נוספות פועלות בתחומי כריית האסטרואידים והשיגור האנושי.

גם ישראל לא מחוץ לתמונה. הסטארט־אפ המקומי SpaceIL משתתף בתחרות Lunar X Prize של גוגל, ושם לו למטרה להיות הגורם הפרטי הראשון שינחית חללית על הירח. בימים אלו מנהלת החברה קמפיין גיוס כספים באתר אינדיגוגו במטרה לגייס 240 אלך דולר, והצליחה לגייס בתוך חודשיים כמעט שליש מהסכום. הקמפיין עתיד להיסגר ב־1 ביולי.

תגיות