אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כשהג'יפון היה רק בתיאוריה: לטייל בשטח בלי להיתקע עם חור בכיס

כשהג'יפון היה רק בתיאוריה: לטייל בשטח בלי להיתקע עם חור בכיס

כבישי ישראל הולכים ומתמלאים בג'יפונים, מעין רכבי 4X4 שלא מסוגלים לנסוע בשטח. אלא שרק לפני כמה שנים שווקו בישראל זנים אחרים של מכוניות - משפחתיות, קטנות, מפוארות ואפילו מיניוואנים - שכן נועדו לנסיעה בשטח, עם אותה רמת שימושיות, ובלי הפוזה. כלכליסט מציג את המציאות המשתלמות בשוק המשומשות

16.06.2014, 09:24 | תומר הדר

 

סופר־מיני

סוזוקי איגניס AWD

מחיר למודל 2006: 31 אלף שקל

סוזוקי איגניס היא מכונית סופר־מיני שזכתה בשעתו להצלחה נאה בישראל, כמעט ברגע ששיווקה החל, הודות לכמה תכונות: האיגניס צוידה בתא נוסעים פשוט מאוד אך מרווח; אבזור סביר שכלל הגה כוח, חלונות חשמליים ונעילה מרכזית; וכמובן מה שנחשב בשעתו בגדר חובה עבור כל ישראלי: מנוע יפני בנפח 1.3 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית.

העובדה שמראה האיגניס הזכיר במעט רכבי שטח בהחלט תרמה להצלחה, אך רק קומץ יודעי דבר הזמינו את הגרסה היחידה של האיגניס שבאמת ידעה לנסוע בשטח: האיגניס AWD.

ה־AWD מצוידת במערכת 4X4 פשוטה למדי, שאינה כוללת הילוך כוח נמוך לנסיעה בשטח טרשי. המערכת יודעת כיצד לחלק את כוח המנוע באופן אוטומטי בין הגלגלים, כך שהרכב יודע היטב כיצד להתקדם בשטח קשה.

מגבלותיה העיקריות של האיגניס AWD הן כוח המנוע המוגבל, שאולי מספיק עבור איגניס אוטומטית רגילה, אך אינו מספיק לגרסה בעלת ההנעה הכפולה; וכן העובדה שבסופו של דבר היא עדיין מכונית סופר־מיני, מה שמכתיב גלגלים קטנים ומרווח גחון מוגבל. המשמעות היא שכשיורדים עמה לשטח, יש לתאם מראש ציפיות ולהבין שהיא כנראה תצליח להגיע למרגלות המעלות האתגריים של הנגב, אך בכל הנוגע לטיפוס - עדיף להשאיר את המלאכה לרכבי שטח אמיתיים.

מיניוואן

רנו סניק RX4

מחיר למודל 2003: 13,700 שקל

גם רנו סניק זכתה להצלחה נאה בישראל, במיוחד בתחילת העשור הקודם. שוק המיניוואנים המשפחתיים, שהיה אז בחיתוליו בישראל, הוזנח על ידי יצרני הרכב היפנים, כך שהזירה נותרה פתוחה לסניק, סיטרואן, פיקאסו ודומיהם. אלא שלרנו סניק היה קלף נדיר בשרוול וייחודי בקטגוריה: בשונה ממתחריו, הסניק הוצע בגרסת 4X4. ולא זאת בלבד, אנשי רנו עשו כל שביכולתם להבדיל בין הסניק הקשוח ובין הדגמים הפשוטים באמצעות הגבהה ניכרת של המרכב, הוספת מיגונים מיוחדים תחת הרכב והוספת חיפויים מיוחדים עשויים פלסטיק קשיח בצדי הרכב. כל אלה, לצד צמיגי שטח אימתניים, העניקו ל־RX4 מראה של מיניוואן קשוח למדי. למרות התדמית, הסניק RX4 אינו שונה מסניק רגיל, כלומר מדובר כאן באחד המיניוואנים הוורסטיליים ביותר שבשוק, כולל אינספור תאי אחסון ומושבים שמסוגלים להתקפל כדי להפוך את ה־RX4 לרכב הובלות. מערכת ה־4X4 של הסניק RX4 פשוטה למדי, ויודעת לכוון לבד את כוח המנוע בין הסרן הקדמי לבין האחורי. כמו כן, ל־RX4 יש גם מערכת בקרת יציבות יעילה למדי, שיודעת לחלץ נהגים חסרי ניסיון מצרות. עם זאת, לא הכל מושלם בממלכת השטח של רנו: בגלל המראה הקרבי, בעלי סניק RX4 לעתים ניסו לאתגר את הרכב בשטח קשה יותר מכפי שנועד לו באמת. מעבר לכך, לתשומת לב הרוכשים, ה־RX4 שווק בישראל רק בגרסה בעלת תיבת הילוכים ידנית. היצע המנועים כולל מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים ומנוע טורבו דיזל בנפח 1.9 ליטרים.

 

יוקרה

אאודי אולרוד

מחיר למודל 2003: 56 אלף שקל

בתחילת העשור הקודם, כאשר רוב יצרני הרכב החלו להציע גרסאות 4X4 "רכות" של דגמים פופולריים, התקבלה באאודי החלטה: לנסות ולהציע גם מכונית 4X4 רכה, כלומר כזו שאינה מיועדת לשטח קשה אמיתי, שתתמודד בשוק רכבי היוקרה. מכיוון שתדמיתן של מכוניות הסדאן של אאודי לא אפשרה הוספת גרסת שטח, נבחרה אאודי A6 סטיישן כבסיס לגרסת האולרוד, כלומר גרסת השטח. במקרה של אאודי, העושה זה שנים רבות שימוש במערכת הנעה כפולה מתוחכמת בדגמי היוקרה שלה, היה נדרש רק להגביה את המרכב של גרסת הסטיישן באמצעות מערכת הידראולית מיוחדת שמאפשרת לנהג להגביה את המכונית בלחיצת כפתור, ולהוסיף דיפונים מיוחדים בצדי הרכב שנועדו להגן עליו מפגיעות. המנוע האימתני, בנפח 2.7 ליטרים, מפיק 250 כוחות סוס, שמאפשרים לאולרוד להתחרות מבחינת ביצועי כביש במיטב מכוניות המנהלים. בשטח מובן שהאולרוד יודעת להמשיך היכן שמכוניות מנהלים רגילות נתקעות, לא מעט הודות למערכת בקרת משיכה מתוחכמת, אך גם כאן יש לדעת היכן עובר הגבול: האולרוד היא מכונית ארוכה ומרווח הגחון שלה, גם כאשר היא מורמת, מוגבל למדי. כמו כל A6, האולרוד בנויה ללא דופי, מרווחת, שקטה ומפנקת. אך כמו כל רכב שירד לשטח, יש לבדוק היטב שלאולרוד לא נגרמו נזקים, שכן עלויות התיקון רחוקות מלהיות עממיות.

מיני

פיאט פנדה

מחיר למודל 2007: 27,400 שקל

מי היה מאמין שדווקא פיאט תייצר גרסת שטח של מכונית המיני הקטנה ביותר בהיצע הדגמים של היצרנית האיטלקית, אך בהחלטה של פיאט לייצר פנדה שמיועדת לשטח יש הרבה היגיון: פיאט של העשור הקודם יצרה מכוניות בעיקר עבור צרכנים באירופה, שם אמנם אין מדבריות, אך יש דרכים מושלגות למכביר. האירופים אניני הטעם מעולם לא הביעו עניין ברכבי שטח קשוחים אמיתיים; אך בכל הנוגע לצורך במכונית קטנה, חסכונית וזולה שתהיה מסוגלת להעפיל אל חניה מושלגת בהרי האלפים, הביקוש בהחלט היה קיים. כך הפנדה, אחד מרכבי ה־4X4 הזולים ביותר ששווקו באירופה, הפכה במהרה למחזה נפוץ באזורים מושלגים. שלג כמובן אין למכביר בישראל, אך שטח יש. הפנדה מצוידת במערכת הנעה כפולה מתוצרת שטייר פוך האוסטרית, המייצרת גם עבור מרצדס. מדובר במערכת יעילה מאוד שכוללת גם מנגנון המאפשר לבקר את מהירות הרכב בירידה במדרון. הפנדה 4X4 עצמה נראית הרבה יותר קרבית מפנדה רגילה הודות לגלגלים גדולים, פגושים שונים וגגון מיוחד, אך בפועל עדיין מדובר במכונית קטנה מאוד. בדומה לפנדה הרגילה, גם ה־4X4 מצוידת במנוע קטן: 1.25 ליטרים בלבד ותיבת הילוכים ידנית, מה שמבטיח צריכת דלק סבירה אך גם ביצועים מנומנמים למדי הודות למשקל הנוסף שמערכת ההנעה הכפולה מעמיסה על הפנדה. בשטח הפנדה מפתיעה לטובה הודות למשקל נמוך, אך אזורי המחיה שלה הם בעיקר חולות, ולא סלעים, הודות למרווח גחון מצומצם למדי.

סטיישן

סובארו אאוטבק

מחיר למודל 2003: 36 אלף שקל

סובארו היפנית מעולם לא היתה זרה לעולם רכבי השטח. למעשה, מדובר באחת היצרניות הבודדות שהקפידו להציע כמעט כל מכונית שייצרו אי פעם גם בגרסה בעלת מערכת 4X4. אלא שעד העשור האחרון רוב גרסאות השטח של מכוניות סובארו יועדו בעיקר לחוואים או לכל מי שהיה זקוק לרכב עבודה קשוח. במהלך העשור האחרון נכנסה סובארו לפלח רכבי הלייף סטייל, ואחד המתמודדים הבולטים היה האאוטבק: מדובר בגרסה מוגבהת ומוקשחת של סובארו לגאסי סטיישן שצוידה, בדומה ללגאסי הרגילה, במערכת 4X4 פשוטה וקשוחה שמחלקת את כוח המנוע כל הזמן באופן שווה בין הסרן הקדמי ובין הסרן האחורי. האאוטבק מצוידת במנוע בנפח 2.5 ליטרים ובתיבת הילוכים אוטומטית, ומציעה לרוכשים את כל היתרונות של סובארו לגאסי סטיישן - כלומר אמינות מופלגת, תא נוסעים מרווח ועמיד וגם יכולת שטח.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות