אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"האינטרנט הוא האיום על מרכזים מסחריים" צילום: אוראל כהן

"האינטרנט הוא האיום על מרכזים מסחריים"

קרן אלטו של מודי כידון פותחת משרד במנהטן. מנהל ההשקעות החדש פיטר אורבך מספר לכלכליסט על פגיעת הקניות המקוונות בנכסים ותוהה מדוע הישראלים נעולים דווקא על ניו יורק

18.06.2014, 08:09 | עינת פז-פרנקל

קרן אלטו (ALTO) של אנשי העסקים מודי כידון ויניב מלמוד מתרחבת: החברה, העוסקת בהשקעה בנדל"ן מסחרי בארה"ב, פתחה משרד במרכז רוקפלר היוקרתי במנהטן וגייסה את פיטר אורבך כמנהל ההשקעות הראשי של החברה, שמאתר ומנהל את נכסי הקרן בארה"ב בחודשים האחרונים.

בחודש שעבר מכרה אלטו שלושה נכסים בארה"ב תמורת 43 מיליון שקל, לאחר שרכשה אותם לפני כשלוש שנים ב־35 מיליון שקל. חלקה של אלטו בנכס היה 55% בשותפות עם חברה אמריקאית מקומית. מדובר בשלושה מבני מרפאות באזור המטרופוליני של העיר ממפיס בארה"ב, המושכרים ל־West Clinic שמתמחה בטיפול בסרטן. בימים אלה מגייסת אלטו ממשקיעים ישראלים ואמריקאים 100 מיליון דולר, לאחר שבחודש ינואר השלימה סבב גיוס של כ־33 מיליון דולר.

פיטר אורבך, צילום: אוראל כהן פיטר אורבך | צילום: אוראל כהן פיטר אורבך, צילום: אוראל כהן

אורבך רק בן 34, אך עם רזומה בניהול השקעות בוול סטריט, לאחר שכיהן כמנהל השקעות נדל"ן של חברת Wexford Capital - קרן הון פרטית בשווי של 4 מיליארד דולר. בשבוע שעבר הוא הרצה בכנס השקעות בישראל, ומאחורי הקלעים ערך גם רודשואו בזעיר אנפין לגיוס משקיעים חדשים, פרטיים ומוסדיים. האסטרטגיה של החברה היא להשקיע בערים גדלות, לא בהכרח גדולות, שאליהן יש הגירה חיובית של אמריקאים בעקבות מקומות תעסוקה.

האמריקאים קונים יותר ויותר באינטרנט. זה לא מאיים על הפעילות של המרכזים המסחריים שאתם משקיעים בהם?

“זה האיום, בה”א הידיעה. אני יכול לשבת ולזרוק לעברך בולשיט, לומר לך שהאינטרנט הוא לא איום. כיום 4% מההיקף הכספי של הקניות בארה”ב מתבצעים באינטרנט. יאמרו לך, ‘רק 4%’. אבל אל תטעי; זה נשמע מעט אבל זה המון כסף וזה רק הולך וגדל. זה בעיקר הורג חברות כמו בלוקבסטר שפשטה את הרגל וטאוור רקורדס. אבל אנשים עדיין מחפשים פעילויות, לצאת לבלות, ללכת לקניון, לעשות שופינג - בלי לדעת מראש מה אתה תקנה. או למשל ללכת לג’ים, לניקוי יבש, למסעדה - שירותי מסחר פיזיים שהאינטרנט לא יכול להחליף. לקנות משקה תוסס או סיגריות אוף־ליין ב’סבן אילבן’ בדרך לעבודה, למשל. בעסקים הללו אנחנו מתמקדים, מזון, שתייה, טיפוח כגון סלון ציפורניים, ספא ועיצוב שיער, חדרי כושר ועוד”.

אורבך הוסיף כי שיעור ה־4% לא משקף את האיום של האינטרנט בממדיו האמיתיים, כי יש סקטורים בקמעונאות שנפגעים הרבה יותר. לדבריו, “4% זה בלוף. אם את מוציאה החוצה את מקדונלד’ס, וונדי’ס, ברגר קינג, טאקו בל ודומיהם, המספר הזה גדול בהרבה”.

בארבע שנות פעילותה השקיעה אלטו ב־15 נכסים מסחריים ששוויים כיום נאמד ב־330 מיליון דולר, ואת חלקם - כמו הנכסים בממפיס - הספיקה לממש. לטענת אורבך, הרבה משקיעים בארה"ב ובכללם ישראלים "ננעלים" על מיאמי וניו יורק בגלל התדמית היוקרתית. "אנשים חושבים שהן תמיד יצמחו, אבל זה לא מדויק. באופן מטפורי, אתה לא רוצה להשקיע בעיר שהמעסיק העיקרי שלה הוא מפעל למכונות כתיבה, כי עוד מעט הוא יפשוט רגל. לעומת זאת, ביוסטון, טקסס יש מרכז רפואי ענק, שלושה נמלי תעופה בסביבתה, נמל ימי ועוד. אם המשרות זורמות לשם, כך גם הבנייה למגורים, ומה אנשים רוצים לעשות? ללכת למסעדות, לקנות בסופר".

תגיות