אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קבינט הדיור צפוי לאשר 4 מיליארד שקל לתשתיות תחבורה באזורי ביקוש צילום: אלכס קולומויסקי

פרסום ראשון

קבינט הדיור צפוי לאשר 4 מיליארד שקל לתשתיות תחבורה באזורי ביקוש

ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת התוכנית יוקמו מחלפים וכבישים, וכן יורחבו תשתיות תחבורה קיימות באזורי הביקוש הנדל"ניים במרכז הארץ וכן באזור הדרום והצפון

18.06.2014, 17:15 | עינת פז-פרנקל

קבינט הדיור של הממשלה צפוי לאשר בישיבתו הקרובה הצעת החלטה לאישור תכנית "נתיב לדירה", תכנית חדשה שבמסגרתה תשקיע המדינה 4 מיליארד שקל עד 2020 בהקמת והרחבת תשתיות תחבורה באזורים בהם צפויות להיבנות עשרות אלפי יחידות דיור בשנים הקרובות, לרבות בגוש דן, ביבנה, באשדוד, בחריש, בראש העין, וגם בצפון הארץ. כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

את הצעת ההחלטה מביאים לדיון בקבינט הדיור משרדי האוצר, השיכון, התחבורה ורשות מקרקעי ישראל, שסיכמו ביניהם על מתווה התוכנית. גורמים בכירים המעורים בתכנית אמרו היום (ד') ל"כלכליסט" כי במסגרתה יוקמו מחלפים וכבישים, וכן יורחבו תשתיות תחבורה קיימות באזורי הביקוש הנדל"ניים במרכז הארץ. נכון להיום, הצעת ההחלטה עוד לא גובשה במלואה, ואחר הצהריים עוד התקיימו דיונים בדרגים הבכירים ברשות מקרקעי ישראל ובמשרדי הממשלה. "אנחנו בישורת האחרונה", אמר בכיר שהשתתף בדיון.

נתיבי איילון בתל אביב (ארכיון) נתיבי איילון בתל אביב (ארכיון) נתיבי איילון בתל אביב (ארכיון)

בין הפרויקטים הנכללים בסיכום: ביצוע פרויקטים תחבורתיים בעיר חריש בהיקף של 170 מיליון שקל, הרחבת כביש 444 ליד ראש העין, סלילת נתיבי תחבורה ציבוריים והקמת מחלף כניסה לעיר בעלות של כ-500 מיליון שקל, מחלף כניסה צפוני לאשקלון בעלות של 270 מיליון שקל, החרבת המקטע הדרומי של כביש 38 עד בית שמש, שישחרר 10,000 יח"ד בעיר, וזאת בעלות של 430 מיליון שקל, מימון מפרידן על כביש 65 שיאפשר בנייה במקום בו עומד מחנה 80 בעלות של 145 מיליון שקל.

לפיד: "הרחבת ערוצי התחבורה תקדים שיווקים באזורי ביקוש"

 

בנוסף, ימומנו מחלף אפולוניה בהרצליה בעלות של 77 מיליון שקל, מחלף רמת שלמה בירושלים, שיקוע מסילת הברזל בכביש 42 במידה ויאושרו כ-7,100 יחידות חדשות לבנייה בעיר יבנה, הסדרים תחבורתיים לקראת שיווק מחנה תל השומר ובכלל זאת ציר מוטה גור שיאפשר שיווק של מתחם הרופאים ובו 1,600 יחידות דיור מתוכן 1,200 להשכרה.

כמו כן ימומן תכנון פרויקטים ארציים בתחום התחבורה הדרושים לצורך שיווק מחנות סירקין, צריפין ותל השומר ועוד פרויקטים נוספים. "הסכם זה מהווה את תכנית העבודה המרכזית של המשרדים לתחום תשתיות התחבורה תומכות הדיור לשנים הקרובות ונותן ודאות ליזמים ולתושבים ביחס לקיומן של תשתיות ראויות לפרויקטים", נמסר ממשרדי השיכון והאוצר.

שר התחבורה ישראל כץ. "התוכנית החדשה תיצור שינוי משמעותי במפת הדיור בישראל", צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל כץ. "התוכנית החדשה תיצור שינוי משמעותי במפת הדיור בישראל" | צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל כץ. "התוכנית החדשה תיצור שינוי משמעותי במפת הדיור בישראל", צילום: אוראל כהן

שר התחבורה, ישראל כץ, מסר: "בכל מקום שבו פותחו תשתיות התחבורה גדל הביקוש לדירות באופן משמעותי והביא לפיתוח אזורי תעסוקה ולהקמת מוסדות חינוך. אני סבור שהתכנית החדשה שאנחנו מקדמים תיצור שינוי משמעותי במפת הדיור בישראל תוך פיתוח אזורי דיור ברחבי הארץ".

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר בתגובה: "יש לנו מטרה משותפת, לפתור את משבר הדיור. הרחבת ערוצי התחבורה תקדים שיווקים באזורי ביקוש. נמשיך לעבוד יחד ולהפוך כל אבן כדי להביא להגדלת היצע הדירות בישראל".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, אמר: "אנחנו שותפים ראשיים של אזרחי ישראל בדרך לדירה. היום אנחנו מעניקים לחסרי הדיור ומשפרי הדיור דחיפה משמעותית בדרך לדירה שלהם. קופת החסמים עליה סיכמתי עם שר האוצר כבר לפני שנה, מקבלת היום משנה תוקף ותאפשר לנו להמשיך ולהגדיל את היצע הדיור בצורה ניכרת. תכניות הסכמי הגג, מחיר מטרה ומע"מ אפס לצד הסרת החסמים מהווים פריצת דרך בתחום הדיור וישפיעו בצורה ניכרת על הורדת המחירים שאני בטוח שנראה כבר בשנת 2015. שיתוף הפעולה בקבינט הדיור בין המשרדים השונים הוא בשורה מרעננת ואני מברך את חבריי על כך".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, אמר: "הסכם נתיב לדירה ושיטת הסכמי הגג הופכים את עבודת רשות מקרקעי ישראל לחכמה יותר ואפקטיבית יותר. לא עוד חסמים שהופכים שיווקי קרקע לאבן שאין לה הופכין אלא שיווקים המתגברים על החסמים השונים ונותנים מענה לביקושים. קבינט הדיור בהובלת שר האוצר ושר השיכון מאפשר לרשות מקרקעי ישראל לשווק יותר ולהתמודד עם צרכי הדיור. נתיב לדירה יאפשר שיווק של עשרות אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש".

קבינט הדיור, שיתכנס ביום שני לראשונה זה שלושה חודשים, יידון גם בתכנית מחיר מטרה לפיקוח על מחירי הדירות. כפי שנחשף ב"כלכליסט השבוע", שר השיכון אורי אריאל יביא לקבינט הצעת החלטה לשיווק קרקעות לבניית דירות בהנחה של 20% ממחירי השוק (במחירים של עד 16 אלף שקל למ"ר), בהיקף של 61 אלף יחידות דיור עד סוף 2019. הקבינט אף יידון בצעדים לעידוד בנייה ירוקה, וכן בהמשך יישום הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל.

יצוין כי בדיוק לפני שנה הקצה קבינט הדיור של הממשלה 2 מיליארד שקל לפרויקטים תחבורתיים, שאמורים היו לפתור חסמים לבניית כ-30 אלף יחידות דיור; כעת, עודכן הסכום ל-4 מיליארד שקל ונוספו פרויקטים תחבורתיים. כמו כן, בספטמבר 2013 החליט קבינט הדיור על הקמת קופת חסמים במשרד השיכון, לרבות בתחום התחבורה. משרד השיכון מנהל את הקופה, שמטרתה לקיים את התנאים הקיימים בתכניות בניין עיר (תב"ע) בהן קיימות דרישות למחלפים או כבישים כתנאי לשיווק קרקעות למגורים, וכן מתקני טיהור שפכים.

לאחרונה נחשף ב"כלכליסט" כי חמ"ל הדיור של הממשלה שחרר לבנייה יותר מ־77 אלף יחידות דיור בתקציב כולל של כ־1.8 מיליארד שקל באמצעות איתור תקציבים לפתרונות שפכים ותחבורה ברחבי הארץ, בין היתר בשרון, בשפלה ובמרכז.

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
הבעיה בראש-העין תחבורה ציבורית גרועה עד כדי זוועה
ראש העין (רה"ע), עתידה להגדיל את אוכלוסיית העיר מ- 40 אלף תושבים ל- 100 אלף, כבר נבנים כעת הבתים הראשונים מתוך 14,000 שיבנו בגבעות המזרחיות. אבל אליה וקוץ בה, "שכחו" להכין לפני הבניה תוכנית אב לתחבורה וביחוד לתחבורה ציבורית (תח"צ), מה שאומר שאם היום המצב גרוע בעתיד תהיה קטסטרופה. רה"ע ממוקמת בצורה אידיאלית על כל צירי התנועה הראשיים בלב השרון (כבישים 5, 6, 444, 571, 531, 481), וניתן להגיע ממנה בנוחות ובקלות לכל גוש דן, השרון והשומרון בדקות ספורות – ברכב פרטי. לעומת זאת, באופן אבסורדי, התח"צ הקיימת מובילה ליעד אחד בלבד – פתח תקוה צומת גנים ציר ז'בוטינסקי, ובמשך זמן נסיעה רב. במצב זה הנסיעה אל ומרה"ע בתח"צ אינה ריאלית ליוצאים לעבודה (אפילו ליעדים הסמוכים לעיר), לתלמידים הלומדים בבר אילן, ת"א ואריאל, לחיילים, לנוער ולמבוגרים הרוצים לצאת לבלות ולמעשה לאף אדם. החיסרון המובהק במקומות עבודה, בילוי, לימוד וספורט ברה"ע לא משאיר לתושבי העיר ברירה אלא לצאת ממנה, ולפיכך אנשים נאלצים לממן אחזקתן של שתים, שלוש (ולעיתים אף יותר) מכוניות למשפחה, ובכך תורמים מחוסר ברירה לעומס בכבישים, זיהום האוויר ותאונות דרכים, שלא לדבר על מחירי הדלק הנוסקים לשמיים. לעומתם, אנשים אשר אין ברשותם רכב פרטי מוצאים עצמם כבולים ומוגבלים ליעדים סמוכים למסלולי הקווים הקיימים; ולעיתים אף עלולים להפסיד את מקום עבודתם עקב איחורי האוטובוסים, שנוסעים במסלולים ארוכים ובלתי יעילים! כל האמור מוביל לשינוי דמוגרפי בעיר הפועל לרעתה – צעירים מעדיפים לעזוב את העיר ורבים אינם רוצים אף להגיע ולהתיישב בה עקב ההוצאות הרבות על תחבורה. יבוא משרד התחבורה ויגיד, אבל יש תחנת רכבת ברה"ע – נכון, אבל היא נמצאת מחוץ לעיר בשטח שיפוט של דרום השרון, כדי להגיע לתחנת הרכבת של רה"ע נוסעים 25 דקות באוטובוס. בדרך חזרה מהרכבת האוטובוס יוצא 10 דקות אחרי שהרכבת מגיעה, אח"כ נוסע 25 דקות. סה"כ 35 דקות. עם האוטו הפרטי לוקח לתושב נוה-אפק 5 דקות מתחנת הרכבת לבית. יש כאלה המחזיקים רכב נוסף רק כדי להגיע לתחנת הרכבת. למה אין קו אוטובוס לרכבת דרך כביש 5, למה שני הקווים 1 ו- 2 צרכים לנסוע דרך רחוב יהושע בן נון. גם נסיעה לפתח תקוה לא יעילה, קווים 7, 17, 27 נוסעים אחד אחרי השני באותו מסלול דרך צומת גנים, למה אין קו דרך כביש 5 ? מי שמשקיע היום בדירה ברה"ע - יפסיד. כי היום קונים דירת 4 חדרים במיליון וחצי ש"ח, כאשר עד לפני 4 שנים בערך היא עלתה 850 אלף ש"ח, ושנתיים לפני כן 600 אלף ש"ח. מי שקונה עכשיו נדל"ן ברה"ע שייקח בחשבון שזו עדיפות לאומית להוזיל את מחירי הדירות לפחות אל מתחת לרף 100 המשכורות - כשלב ראשון. למשכנתא כמובן יש להוסיף עוד 3000 ש"ח לחודש על החזקת שני רכבים פרטיים ללא תח"צ יעילה, לכן כרגע קניית דירה ברה"ע - לא אטרקטיבית.
פורום תח"צ , ראש העין  |  21.06.14
18.
כרגיל הכול מעוות- במקום להביא את הפריפריה למרכז
ולשים חצי מהסכום על שדרוג הכבישים בצפון ובדרום כך שייקח שעה להגיע למרכז דואגים להרחיבו לנפח את המרכז ..זה רק הסטת הפקק אחורה ולא יפתור את הבעיה והגרוע מכול- שוב פעם מרכזים מאמץ במרכז הארץ, קחו חלק מהכסף ועודדו אזורי תעשיה בצפון ובדרום עם אפס ארנונה ומענקים ל20 שנה כך שיזמים יגיעו לשם - יהיה עבודה יהיה ביקוש למגורים וכולם ירוויחו כולל תושבי המרכז שהלחץ יירד להם מכבישים...לא צריך להיות גאון בשביל להבין את זה אבל צריך להיות עם כוונות טובות וזה כבר סיפור אחר ...
עדי , צפון  |  22.06.14
לכל התגובות