אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסינים מציעים: תנו לנו לבנות נמל באשדוד עם רכבת לאילת צילום: מאיר פרטוש

הסינים מציעים: תנו לנו לבנות נמל באשדוד עם רכבת לאילת

לאחר שחברות ממשלתיות סיניות ניגשו למכרזים להקמת נמלי הים החדשים והתעניינו בהקמת קו הרכבת לאילת, בענף התשתיות מעריכים שסין תציע לישראל עסקה משולבת - הקמת הנמל החדש באשדוד וחיבורו במסילת רכבת לים האדום

19.06.2014, 08:15 | ליאור גוטמן

המאמצים לשכלל את תשתיות התחבורה הכבדות של ישראל עשויים להתנקז לידיהן של חברות ממשלתיות סיניות. לפי ההערכות, הסינים יבקשו "עסקת חבילה" שתכלול בניית נמל חדש באשדוד וחיבורו במסילת רכבת לאילת. אף שמדובר בשני מכרזים שונים, חברות ממשלתיות סיניות כבר ניגשו למכרזי ההפעלה, ההקמה והבניה של הנמלים ושל מסילת הרכבת לאילת.

קראו עוד בכלכליסט

לפני כחודש משרד התחבורה העריך כי חברת צ'יינה הארבור, שניגשה למכרז להקמת הנמלים, הגישה הצעה נמוכה מספיק (ככל הנראה 3.3–3.5 מיליארד שקל) כדי לזכות באחד המכרזים. על פי קביעת משרד התחבורה, אף מתמודדת לא יכולה לבנות את שני הנמלים יחד, כך שלאחר הזכייה תעבור ההתמודדות לבניית הנמל השני לחברות האחרות שנותרו במירוץ - שהן, פרט לסינים, שפיר הנדסה, אשטרום, שיכון ובינוי ויאן דה נול הבלגית.

ההיכרות של הסינים עם עולם התחבורה הישראלית אינה חדשה. CCECCE הסינית חצבה את מנהרות הכרמל ואת מנהרת הרכבת בין כרמיאל לעכו. ואם המדינה לא היתה מלאימה את הרכבת הקלה בתל אביב, היא היתה גם חופרת גם את התוואי בין פתח תקווה לתל אביב עד לבת ים.

נמל אשדוד, צילום: מאיר פרטוש נמל אשדוד | צילום: מאיר פרטוש נמל אשדוד, צילום: מאיר פרטוש

בענף התחבורה מאמינים שאם הסינים יזכו במכרז לבניית הנמלים, הם יבחרו בנמל אשדוד. זאת משום שמדובר באזור פעיל יותר מבחינת נפחי הספנות, בוודאי לאחר שחברת הספנות צים העבירה את פעילות השטעון (העברת סחורה מאונייה אחת לאחרת) שלה מנמל חיפה ליוון, ושגרמה לצניחה של עשרות אחוזים בפעילות הנמל.

סיבה נוספת להעדפת נמל אשדוד היא שאשדוד מרושתת טוב יותר מחיפה מבחינה תחבורתית (מסילות רכבת וכבישים), כך שמתיחת מסילת ברזל לאילת תקל עליה להעביר סחורות מהים האדום לאגן הים התיכון מבלי לעבור בתעלת סואץ.

שר התחבורה ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו מודעים לעניין של החברות הסיניות בהקמת מסילת הרכבת לאילת, שמוערכת ב־30–50 מיליארד שקל. כץ אף הבטיח בעבר כי בניגוד לנמלים, הפעלת הרכבת תישאר בידי ממשלת ישראל.

תגיות