אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסוללות של סמסונג התפוצצו, הלקוחות נדרשו לשתוק צילום: בלומברג

הסוללות של סמסונג התפוצצו, הלקוחות נדרשו לשתוק

לפחות 20 מקרים של פיצוצים בסוללה או במכשירי גלקסי ‭S4‬ התרחשו בישראל בחודשים האחרונים; סמסונג: אין סיכון ללקוחות

19.06.2014, 09:22 | צח שפיצן וישראל וולמן, "ידיעות אחרונות"

"הטלפון היה מחובר בטעינה, וידיד שלי היה בחדר. יצאתי למטבח ושמעתי רעש. חשבתי שאולי נפל משהו בחדר הסמוך. נכנסתי לחדר וכולו היה אפוף עשן שחור. סדין אחד נשרף כליל. במזל, הידיד שלי לא נפגע. הקירות היו שחורים. נבהלנו כהוגן.

"פניתי מיד לשירות הלקוחות. הם ביקשו לקבל את מספר הזיהוי של המכשיר ואת תיאור האירוע. הם היו מאוד נחמדים ויעילים. לא ניסו להתווכח. אחר כך הגיע נציג שלהם. הוא החתים אותי על חוזה וגם ביקש שאדאג להוריד מהרשת פרסום שהוצאתי על המקרה. הורדתי אותו. אני לא יכול למסור פרטים לגבי סוג הפיצוי שקיבלתי‭."‬

הסיפור הזה, של א' מאזור המרכז, חזר על עצמו בשינויים קלים בלפחות 20 מקרים נוספים במהלך החודשים האחרונים: רוכשי מכשירי גלקסי ‭S4‬ של סמסונג, שהתלוננו על פיצוץ סוללה או מכשיר, זכו מיד לביקור אישי של נציג בכיר מחברת סקיילקס, היבואנית הרשמית של סמסונג בישראל, קיבלו פיצוי נדיב ובמקביל הוחתמו על מסמך שבו הם מתחייבים שלא לתבוע את החברה בגין הנזק שנגרם להם, ולשמור על סודיות.

ל"ידיעות אחרונות" נודע כי פנייה כזו נעשתה גם ללקוחות שהמכשירים שרכשו יובאו לארץ שלא דרך היבואן הרשמי - וזאת לפי הנחיית סמסונג. נושא הסוללות הפגומות בסמארטפונים מסוג גלקסי ‭S4‬ עלה לראשונה באתרים שונים באינטרנט באוקטובר ‭.2013‬ סמסונג הודתה כי מדובר בסדרה פגומה והודיעה כי תחליף כל סו - ללה חינם. עם זאת, החברה טענה כי אין קשר בין תופעת ההתנפחות לבין הטענות על התפוצצות המכשירים. בעקבות זאת לא קראהל"ריקול" כללי, קריאה מסודרת להחלפה לפי כללים בינלאומיים, לא מסרה את מספרי סדרת הייצור הספציפית, ולא הזהירה את הציבור מהשימוש בסוללות.

סמסונג גלקסי S4 , צילום: אוראל כהן סמסונג גלקסי S4 | צילום: אוראל כהן סמסונג גלקסי S4 , צילום: אוראל כהן

עניין הסוללות נחשף בימים האחרונים בעקבות הסכסוך העסקי בין סמסונג העולמית לבין סקיילקס של אילן בן-דב. סמסונג, שמנסה בימים אלה לצמצם את חוזה הבלעדיות עם בן-דב על שיווק מכשיריה בחנויות הפרטיות, טוענת כי לא עמד ביעדי סף המכירות שנקבעו בו. לבן דב טענות שכ נגד, וביניהן שהחברה מסרבת בעקביות להכריז על "ריקול" רשמי לסוללות בישראל, על אף הסכנה לציבור, ועל אף שתועדו כבר עשרות אלפי סוללות שהתנפחו, וכאמור - לפחות על 20 שהתפוצצו.

לפי תחקיר "ידיעות אחרונות‭,"‬ מדובר ברצף אירועים הנמשך חודשים ארוכים, ושהחל עוד לפני הקרע העסקי בין הצדדים. לאחר השקת ה- ‭S4‬ בארץ, בעקבות אירועים חוזרים של התנפחות סוללות ‭,S4-ה‬דיווחה סקיילקס לסמסונג וביקשה הנחיות לפעולה. מכאן התנהלו מגעים אינטנסי ביים בין הצדדים בנושא, שכללו, בשלב ראשון, הכחשה של החברה העולמית. בשלבים מתקדמים יותר הגיעו לישראל שני צוותי מהנדסים מקוריאה, האחרון שבהם לפני כשלושה שבועות, לבחון את הנושא.

כאשר החלו להגיע דיווחים על התפוצצות סוללות בארץ, הציעה סקיילקס לחברה להכריז על "ריקול" כללי ורשמי בישראל כדי למנוע סיכון חיי אדם, וכדי שלא להיקלע למצב של אחריות פלילית ישירה במקרה של אסון. החברה האם התנגדה למהלך גורף, אך במקביל הנחתה את סקיילקס לפצות את הלקוחות שנפגעו ולהחתימם במקביל על חוזי היעדר תביעות מיוחדים, וכן להחליף סוללות באופן גורף ללקוחות שיגיעו למרכזיה.

בשלב זה פנתה סקיילקס לפרופ' יאיר עין-אלי מהטכניון, מומחה בעל שם עולמי בתחום טכנולוגיית הסוללות, וזה היה נחרץ בדעתו בדבר סכנת החיים בסוללות שהוצגו בפניו. התקיימה אף פגי - שה בין צוות המהנדסים מקוריאה לבין עין-אלי: "אמרתי להם שזה פשע‭,"‬ הוא אומר.

עם זאת, חברת סמסונג עמדה בסירובה להכריז על "ריקול" רשמי - עמדה שהיא מחזיקה בה עד עכשיו. בשלב זה החליטו ראשי סקיילקס לפנות לדירקטוריון שלהם בבקשה "לעקוף" את סמסונג ולבצע בישראל "ריקול" רשמי עצמאי. כסיוע לבקשה התבקש פרופ' עין-אלי להופיע בפני הדירקטוריון, ולדבריו נוספה חוות דעת נוספת, חמורה אף יותר, של אחד מבכירי תחום הסוללות בעולם, פרופ' דורון אאורבך מבר-אילן. אולם הדירקטוריון דחה את הבקשה.

לפני שבועות ספורים ביקרו בן-דב והמשנה למנכ"ל, אליאס זרבי, בקוריאה, שם נפגשו עם מנכ"ל חטיבת המובייל של החברה, ג'יי קיי שין, ועם סגנו, הממונה על השירות והייצור בחברה. בשיחות התקבלה החלטה עקרונית על ביצוע "ריקול" רשמי לסוללות, וצוות נוסף נשלח לארץ לטיפול בנושא. אולם זמן קצר לאחר מכן החליטו הקוריאנים על "ריקול שקט" יזום בלבד, כלומר - החלפה של סוללות לכל בעל גלקסי ‭S4‬ שיזדמן למרכז שירות, מכל סיבה.

כתוצאה מכך הוצפו בשבוע שעבר מחסני מפ- עילות הסלולר בארץ בעשרות אלפי סוללות ‭,S4‬ שנשלחו בבהילות, חינם, מקוריאה, בלי כל הסבר, ותוך הנחיה לביצוע "ריקול שקט‭."‬ לפי הערכות שהגיעו ל"ידיעות אחרונות‭,"‬ אילן בן דב מתכוון להעלות את הנושא מחדש בפני דירקטוריון סקיילקס, ואם יידחה שוב - לבקש את התערבות משרדי התקשורת והתעשייה.

מסמסונג ישראל נמסר בתגובה: "מאוקטובר 2013 סמסונג סיפקה סוללות חלופיות לסוללות שהתנפחו, שאינן מהוות סכנה לשלומם של הלקוחות. זאת ללא תשלום וללא קשר לתקופת האחריות, כדי להבטיח חוויית שימוש מושלמת עבור הלקוחות.

"מעבדות צד שלישי עצמאיות אישרו כי הסוללות שהתנפחו אינן מסכנות את הלקוחות ולא גורמות למכשיר להתלקח או להתפוצץ. אנו מזמינים לקוחות אשר חוו אי-נוחות עקב התנפחות הסוללה, לבקר בתחנות השירות של המפעילות הסלולריות או בחנויות סמסונג להחלפת הסוללות ללא תשלום, גם אם תקופה האחריות עבור מכשירם פגה, כדי להבטיח חוויית שימוש.

"ברצוננו להדגיש ולהבטיח ללקוחותינו כי סמסונג אלקטרוניקס מקפידה על בקרת איכות ותקני בטיחות עולמיים כדי להבטיח חוויית משתמש נעימה ובטוחה. בעוד שאירעו מספר מועט של מקרים שטרם התאפשר לנו לבדוק אותם, כל שאר האירועים שנבחנו עד כה בישראל מקורם במכה ובחום חיצוניים, כמו גם בשימוש בסוללה לא מורשית. אנו ממליצים ללקוחותינו להשתמש בסוללות ובמטעני סמסונג אלקטרוניקס מקוריים, ומבטיחים ללקוחות שתמיד הקפדנו על בקרת איכות קפדנית ותקני בטיחות מחמירים‭."‬

מחברת סקיילקס לא נמסרה תגובה.

תגיות