אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
YO: גימיק מטופש או מהפכת הצ'ט הבאה?

YO: גימיק מטופש או מהפכת הצ'ט הבאה?

היזם אור ארבל פיתח אפליקציה שמאפשרת למשתמשים לשלוח "YO" בקולו לאחרים וגייס מיליון דולר. אבל לדבריו, מה שנראה כמו בדיחה משונה הוא בעצם דרך חדשה לחלוטין לתקשורת מקוונת: מסר ללא תוכן, כשההקשר ידוע מראש

19.06.2014, 21:00 | אסף גלעד
יזם ישראלי ממציא אפליקציה שלא עושה דבר מלבד להגיד "YO", מגייס מיליון דולר, עובר לעמק הסיליקון ומעורר סקרנות בקרב קהילת היזמים והמשקיעים המקומית. הוא מקבל סיקור בכל עיתון טכנולוגי, בלוג ואתר, החל מפיינשל טיימס הלונדוני והמכובד ועד האתר CNN, ובתוך יממה מכפיל את כמות המשתמשים שלו פי שלוש.

קראו עוד בכלכליסט

זה נשמע יותר כמו סצנה הזויה מתוך הסדרה הקומית "עמק הסיליקון" של HBO שמאירה את הצדדים המגוחכים בתעשיית הסטארט-אפים של החוף המערבי, אבל בעצם מדובר בסיפור אמיתי, שיש בו גם טוויסט ישראלי.

אחת האפליקציות המדוברות ביותר של היממה האחרונה היא YO של היזם אור ארבל, ישראלי שעבר להתגורר בחודשים האחרונים בסן פרנסיסקו. האפליקציה בבסיסה היא פשוטה מאוד: אוסף של כפתורים גדולים וצבעוניים, המכילים את שמות החברים שגם כן הורידו את YO. לחיצה עליהם תשלח לצד השני קריאת YO קולית. וזהו. הקריאה אגב, נעשית בקולו של ארבל (שעבר עיבוד קולי).

אור ארבל אור ארבל אור ארבל

מידה אחת שמתאימה לכל

עד כאן נשמע פשוט, נכון? היזם אור ארבל מבין את הגיחוך שמעלה הרעיון הכללי של החברה, אבל טוען שלמודל העסקי שלה שורשים עמוקים. גיוס של מיליון דולר הוא אמנם רק ההתחלה, אבל החברה לא תצטרך הרבה יותר מזה. לפי ארבל, כל עסק שירצה לשמור על קשר עם הלקוח שלו יוכל לעשות זאת בפשטות דרך YO. אתרי חדשות ישלחו "YO" לקוריאהן כל פעם כשתעלה כתבה; סועדים ברשתות מזון יקבלו YO כאשר המנה שלהם תהיה מוכנה ואוהדי כדורגל יוכלו לקבל YO בכל פעם שיש גול במשחק כלשהו. אבל יותר מכל, מה שנראה יותר מתמיד כמו גימיק, הוא בעיני ארבל, דרך חדשה להסתכל על תקשורת.

"אנשים מתייחסים לאפליקציה הזו כאילו כל מה שהיא יכולה זה לאפשר לאנשים לשלוח YO" אמר ארבל ל"כלכליסט". "אבל יש כאן הרבה יותר מזה: היא בעצם מאפשרת לנו לשלוח מסר ללא תוכן, כאשר ההקשר ידוע מראש. למשל, כשאתה קובע לקפה עם חבר, ומגיע למקום. במקום לשלוח לו ווטסאפ או הודעת טקסט "הגעתי" שהיא מובנת מאליה ודורשת כניסה לאפליקצייה כלשהי, אתה שולח לו YO, והוא מבין את הכוונה. המהות של YO היא תקשורת בלחיצת כפתור אחת".

אפליקציית YO אפליקציית YO אפליקציית YO

ארבל ניהל את פעילות פיתוח אפליקציית האייפון של Mobli, אפליקציית שיתוף התמונות של משה חוגג. לאחר מכן עבר לנהל את Stox, פלטפורמת מסחר חברתית במניות, שגם בה מעורב חוגג. גם את הרעיון לאפליקצית YO הגה חוגג כשלא הבין היכן נמצאת העוזרת האישית שלו.

"חוגג אמר: מה אם הייתי יכול לשלוח לה מסר פשוט, פשוט ללחוץ על כפתור ולשלוח לה מסר מוכן מראש, במקום להתחיל לשלוח לה הודעות בווטסאפ או להתקשר. תהיתי לעצמי, לכמה אנשים כבר יש עוזרת אישית שהם צריכים אפליקציה כזו. אבל לא עשיתי עם המידע הזה דבר, עד שיום אחד נזכרתי שיש לי חבר בלוס אנג'לס שכל השיחות שלנו הן הומוריסטיות מבוססות על מילה אחת. YO". ארבל התיישב ליד המחשב בצהרי יום שישי בחודש מרץ האחרון. בלילה האפליקציה כבר היתה מוכנה. הממשק שבנה ארבל דומה לכפתור הגדול עליו דיבר חוגג. כפתור גדול עם שמו של החבר, וכשלוחצים עליו, החבר מקבל התראת קול של YO. ללא חיבור לפייסבוק קונקט, בלי פרטי מייל או ווטסאפ.

ג'ובס מתהפך בקברו

"הצגתי את זה לבורד של Stox", ממשיך ארבל. "כולם התלהבו, למעט אחד שטען שזה הדבר המטומטם ביותר שהוא ראה מימיו, ושסטיב ג'ובס וודאי מתהפך בקברו. הציעו לי להוסיף מילים. בנוסף לYO רצו גם BRO, או Whats Up או היי. אבל גם אז, זה אומר שהאפליקציה יכולה לייצר שלוש או ארבע מילים, אבל המהות היא להשאר ב-YO, כסמל למסר, לא כמהות של המסר".

דווקא התלהב מהרעיון. משה חוגג, צילום: אוראל כהן דווקא התלהב מהרעיון. משה חוגג | צילום: אוראל כהן דווקא התלהב מהרעיון. משה חוגג, צילום: אוראל כהן

לאחר מכן העלה ארבל את האפליקציה לאפסטור, אך הדבר לא עורר סערה רבה. הגידול במספר המשתמשים היה הדרגתי, עד שלפני כחודש החלו מספר יזמים בעמק הסיליקון לשים לב לאפליקציה הפשוטה והצבעונית בעלת המסר הפשוט. YO. "החלטתי להוציא API במהירות כדי שאפליקציות אחרות יוכלו להתחבר אלינו, מה שיצר באז גדול סביבנו. אפילו קיבלנו מדייב מורין, יוצא פייסבוק ומנכ"ל Path, מחמאה: הוא סיפור שמשתמשים בזה מתכנתים רבים בחברה שלו". משה חוגג הוביל בסופו של דבר סבב גיוס של כמיליון דולר לחברה, שהוקמה בסן פרנסיסקו ומגייסת כעת 5 עובדים.

אתה לא חושב שלהציף אותנו בעשרות או מאות YO מחברות מסחריות ואנשים פרטיים זה לא דבר טוב?

"כל חשבון שאתה רוצה להסיר, אתה יכול לעשות זאת בקלות רבה מאוד. הסתר מרשימת תפוצה הוא עניין פשוט באפליקציה, כי כל פעולה בה נעשית בכפתור אחד בלבד".

ובכל זאת, כל הסרט הזה שאתה חי בו נשמע מבחוץ מגוחך לחלוטין. מתכון לקומדיה.

"נכון. זה סיפור שלא קורה כל יום וזה מרגיש מטורף. אבל אם חושבים על הפוטנציאל של זה או על הדרך החדשה לעיצוב אפליקציות פשוטות שהתחלנו כאן, אתה נמצא במקום אחר. לא פשוט לבנות אפליקציה פשוטה. מפתחים נכנעים להוספת עוד פיצ'ר ועוד פיצ'ר, אבל לעיתים מה שאנחנו רוצים זו אפליקציה פשוטה, שמאפשרת ללחוץ על כפתור אחד".

ומה עם Dude?  

עד אתמול (ד') צברה YO 50 אלף משתמשים. בליל אמש כבר עמדה על 100 אלף. אחר הצהריים של היום (ה') היא כבר עומדת על 150 אלף, כלומר שילוש מספר המשתמשים בתוך יממה. משימוש באפליקציה, היא מהווה גימיק נחמד אך מעצבן למדי. הקול המתכתי YO הוא עיוות קולו של ארבל המייסד. כרגע לחברה אין שותפויות מסחריות, אבל בחברה מתכוונים להכריז על כמה מהן בקרוב, ואף להשיק סדרת קולות YO חדשה. ארבל מבטיח כי גם ג'סי פינקמן, אחת הדמויות הראשיות ב"שובר שורות" הנודע בהיותו מפטיר קריאות YO לעיתים קרובות, יקבל גם הוא YO משלו בספרייה.

היום הודיעה גם חברת HappySale, יצרנית אפליקציית המכירות יד שניה בעלת אותו השם, אפליקצייה הומוריסטית כתגובה לפופולריות הגואה של YO. האפליקציה המכונה Dude היא התשובה ל"כמות הגדולה של אפליקציות תקשורת, רשתות חברתיות, בלוגים ושירותי שיתוף תמונות", כתב המנכ"ל דורון ניר בהודעה.

"החברה השיקה היום את אפליקציית Dude המאפשרת תקשורת במילה אחת למכשירי אנדרואיד. המטרה היא לכוון לשוק האנשים שפשוט רוצים להגיד Dude זה לזה מדי פעם. אנו מתכוונים לגייס 5 מיליון דולר עבור Dude בכדי להתחיל עידן חדש של תקשורת חד מילולית אנו סבורים שזה יהיה שוק ענק, אפילו יותר מזה של שיתוף תמונות, כי הרי ישנם הרבה יותר מצבים שבהם אנו נדרשים להשתמש במילה אחת. בין השאר, נשיק בחודשים הקרובים אפשרויות להשתמש במילים כמו Help, Nice, WTF ואפילו Oy למגזר גיל הזהב".

תגיות