אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההסתדרות מימשה את האיום: הכריזה על סכסוך עבודה ברכבת ישראל צילום: ערן יופי כהן

ההסתדרות מימשה את האיום: הכריזה על סכסוך עבודה ברכבת ישראל

משמעות המהלך היא כבעוד כשבועיים יוכלו עובדי הרכבת לשבש את עבודת החברה. ואולם בהסתדרות מדגישים כי נוסעי הרכבת לא ייפגעו מהעיצומים; לטענתם, המחסור בכוח אדם בחברה והעומס החריג שנוצר מובילים לפגיעה חמורה בתנאי העובדים

22.06.2014, 19:31 | ליאור גוטמן
שבועיים של חיכוחים ומריבות בין הנהלת רכבת ישראל לוועד עובדי החברה מגיעים היום (א') לשיא חדש: הסתדרות העובדים הכללית הכריזה הערב על סכסוך עבודה, בטענה שההנהלה מפקירה לכאורה את בטיחות הנוסעים מחד ומקדמת לו"ז עבודה חדש מבלי שהדבר סוכם עם אנשי הוועד. מדובר בלו"ז שנכנס לתוקפו ב-14 ביוני וכולל תגבור קווי הרכבת והוספת 50 מערכי קרונות.

קראו עוד בכלכליסט

האיום בהכרזת סכסוך עבודה הוצג בשבוע שעבר, ובפועל כניסתו לתוקף היתה אמורה להתרחש ביום רביעי הקרוב. לטענת ההסתדרות הנהלת החברה פועלת ב"התנהגות הפוגענית של החברה כלפי נציגות העובדים המוסמכת ובהתעלמות של ההנהלה מהדרישה לתת מענה לעומס החריג שנוצר. המחסור בכוח האדם בחברה, מתגבר לאור הגדלת היקף העבודה, ומוביל לפגיעה חמורה בתנאי עבודתם של העובדים". סיבה נוספת שמוזכרת היא "דרישתה של נציגות העובדים למצוא פתרון ביחס למתקנים שנמצאו לא ראויים לשימוש על רקע תנאי תברואה ירודים ופגיעה בבריאות ובטיחות העובדים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. "הנהלת הרכבת מעדיפה להכפיש את העובדים במקום לנהל איתם שיח הולם", צילום: עמית שעל יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. "הנהלת הרכבת מעדיפה להכפיש את העובדים במקום לנהל איתם שיח הולם" | צילום: עמית שעל יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. "הנהלת הרכבת מעדיפה להכפיש את העובדים במקום לנהל איתם שיח הולם", צילום: עמית שעל

לפיכך, בעוד כשבועיים מהיום, וממש בשבוע הראשון של החופש הגדול, יוכלו עובדי הרכבת לשבש את עבודת החברה הן בחטיבת הובלת המטענים והן בחטיבת הנוסעים. בהסתדרות מדגישים כי נוסעי הרכבת לא ייפגעו מהעיצומים הצפויים בחברה, כך שהפעולות שעומדות לרשות עובדים כוללות בין השאר סירוב לגבות תשלום על הנסיעה או התעלמות מביקורת הכרטיסים. "צר לי כי הנהלת הרכבת מעדיפה להכפיש את עובדיה במקום לקיים איתם שיח הולם, כראוי למערכת יחסי עבודה קיבוציים בחברה. מדובר בהתנהלות הראויה לכל גינוי, בייחוד לנוכח העובדה כי מדובר בשירות הציבורי. מלבד הרושם המטריד שמותירה התנהגות ההנהלה, נזכיר גם שמדובר בפשרה גלויה על בטיחות הנוסעים", מסכם אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות.

הנהלת הרכבת: "הוועד מנצל את כוחו לרעה"

 

הנהלת הרכבת מבחינתה תוקפת קשות את התנהלות הוועד. "ועד עובדי הרכבת, מאיים לנצל את כוחו לרעה, ולהכריז על סכסוך עבודה, בגיבוי ההסתדרות, ופגיעה בפעילות של חברת רכבת ישראל כבר במהלך השבועות הקרובים. זאת, על בסיס טענות שווא וניסיון לסחוט פעם נוספת את הקופה הציבורית", אומרים ברכבת. לתפיסתם, מקור הסכסוך בדרישה פתאומית של ועד העובדים וההסתדרות להעלאה רוחבית של 12.5% בפרמיות של כלל עובדי החברה, כל שמדובר ב"לא פחות מתאוות בצע, על חשבון משלם המסים".

בהנהלת הרכבת מזכירים כי בשנה שעברה גובש הסכם רפורמה ברכבת שכלל הוצאה של 30% מתחזוקת הכלים למיקור חוץ והקמת שתי חברות בת, האחת לפיתוח נדל"ני והשנייה לפיתוח מתחמי מסחר. בעבור הרפורמה הזאת קיבלו עובדי הרכבת תוספת שכר של כ-25% ומענק ע"ס 40 אלף שקל לעובד, אליהם נוספה הבטחה לשקט תעשייתי ל-3 שנים.

לפי נתוני רשות החברות הממשלתיות, רכבת ישראל סיימה את שנת 2013 בהפסד של כ-158 מיליון שקל.

"הנהלת הרכבת מתנהגת כבריון שכונתי"

ועד עובדי הרכבת הגיב אף הוא בחריפות על הודעת ההנהלה ואמר כי "הנהלת רכבת ישראל פועלת באלימות חסרת תקדים כלפי עובדי ונוסעי הרכבת. זהו שפל חסר תקדים ביחסי העבודה ברכבת ישראל ובכלל".

העובדים טוענים כי ביטול קו תל אביב-ירושלים נובע בין היתר ממחסור בקרונות, וכי "יותר ממחציתם מושבתים עקב חוסר יכולת של חברת הקבלן לטפל בקרונות - כישלון ניהולי ממדרגה ראשונה של הנהלת הרכבת. נושא זה נחקר אף הוא בימים אלה על ידי מבקר המדינה".

לעניין תוספות השכר או החופשות שדרשו העובדים טוענים בוועד כי מדובר בדרישות לגיטימיות שנובעות מעומס חריג של עבודה. "הנהלת הרכבת איבדה את העשתונות ואינה יודעת כיצד להמשיך ולהסתיר את רשלנותה ומחדליה. אלפי עובדי הרכבת מועסקים מסביב לשעון, גם 12 ימים ברצף, נוכח מחדלי ההנהלה שאינה יודעת לנהל את כוח האדם שלה. התוקפנות של ההנהלה היא פרקטיקה בזויה שאין לה מקום. צר לנו שהנהלת הרכבת מתנהלת כמו הבריון השכונתי", מסכם יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, ניקה שימחוביץ'.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
קשה לי להאמין
שכלל עובדי רכבת ישראל הינם בטלנים. מחסור בכוח אדם? לא נראה לי, ראיתי מספיק עובדים ברכבת ישראל שמתבטלים בתחנות או אפילו בקרונות עצמם (כרטיסנים למיניהם). להערכתי, יש קווים שיש בהם עומס עבודה ואין מספיק עובדים- אז שם האנשים עובדים קשה, קשה מאוד אפילו יש לומר. ויש מקומות ברכבת ישראל שאין עומס, יש עודף עובדים ובטוח יש חלק שבאים להעביר כרטיס, לשתות 5 כוסות קפה וללכת הביתה. הבעיה שהועד הזה מגן על כולם, בטלנים ועובדים כאחד. לא תקין, זה מוציא מוניטין רע מאוד לציבור. יש אנשים שעובדים קשה עם שעות נוספות, תתגמלו- לא ייתכן שגם עצלנים למיניהם יקבלו תוספת. מי שתפקידו מיותר, מקומו בלשכת תעסוקה.
עומרי , חיפה  |  23.06.14
4.
עונת הבריונים בעיצומה....
מה הפלא??מזמן החבורה המגעילה הזו לא קיבלה עוד תוספת שערורייתית על חשבוננו."מחלה ממארת"-שחייבים לקצץ.בשונה ממלח הארץ-אנשי הקבע וחיילי צה"ל-שחבורת האפסים מהאוצר מנהלים כנגדם מסע הסתה פרוע ומנצלים אותם כי אין להם וועד עובדיםץאולי זה הזמן שכל לובשי המדים יתאגדו וידרשו וועד עובדים לאור ההתנהלות המופקרת ברפובליקה
אליפז+גימלאי צה,ל  |  22.06.14
לכל התגובות